Ga naar inhoud


Windows 7 Images maken á la Ghost


Jürgen

Aanbevolen berichten

Tot nu toe gebruik ik Ghost 14 om van mijn XP configuratie elke week een incrementele back-up (herstelpunt) te maken.

Omdat ik nu voornemens ben om op mijn laptop XP door Windows 7 te vervangen vraag ik me af of ik Ghost ook voor Windows 7 moet gebruiken of heeft één van de Windows 7 versies een optie waarmee ik een image van de C-schijf kan maken?

Zo niet dan moet ik waarschijnlijk Ghost 15 kopen want 14 schijnt niet goed te functioneren.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kijk eens naar Acronis True image... Voldoet prima bij mij.

 

En een stuk gebruiksvriendelijker dan Ghost vind ik.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de ultimate kan het met windows zelf ,of het met andere versies ook kan weet ik niet.

Dreambox 800HD 90 cm noname Draaibaar openPLI powerd
Dreambox 500HD 90cm Draaibaar OpenPli powerd
2x skystar2 + Prof 7300 op draaibaar 90cm

Arriva 102 mini voor onderweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: jalza
in de ultimate kan het met windows zelf ,of het met andere versies ook kan weet ik niet.

Hoe beschrijft Microsoft HET wat met Windows Ultimate kan want dan kan ik in de vergelijkingslijst zien of Windows 7 Pro HET b.v. ook kan.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

uit mijn hoofd Backup zal later kijken zit nu op xp machine.

even gekeken en in het configuratie scherm staat backup maken en terugzetten ,kan je ook nog kiezen hele schijf of systeem.

Dreambox 800HD 90 cm noname Draaibaar openPLI powerd
Dreambox 500HD 90cm Draaibaar OpenPli powerd
2x skystar2 + Prof 7300 op draaibaar 90cm

Arriva 102 mini voor onderweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt ik heb nog even naar de verschillen tussen de onderlinge Windows 7 versies gekeken en schijnbaar kun je met alle versies een systeemimage maken.

Bij alle versies staat namelijk zowel bij Systeemimage maken als bij Systeemherstel een Ja dus mijn vraag is hiermee beantwoord.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Origineel bericht van: winwiz
Kijk eens naar Acronis True image... Voldoet prima bij mij.
En een stuk gebruiksvriendelijker dan Ghost vind ik.

Sinds begin juni maak ik gebruik van een nieuwe laptop met daarop WIN7 Home Premium 64.
Ook heb ik toen gelijk Acronis True Image Home 2010 besteld maar ben er om uiteenlopende redenen niet tevreden over.
Het grootste probleem is dat Acronis soms de gemaakte images niet op de externe USB HDD terug kan vinden en dan heb je een serieus probleem.
Het herstel vanuit WIN7 opgestart gaat meestal goed maar vanuit een Recovery disk gaat het meestal fout, dit zowel met complete images als incrementals.
Tot nu toe heeft dat nog niet tot problemen geleid maar vertrouwen doe ik er niet meer op.
Eigenlijk wil ik wel weer terug naar Ghost en dan versie 15 want zowel met Ghost 9, 10 en 14 heb ik nog nooit problemen ondervonden.

Mijn vraag is nu, zijn er misschien nog andere backup programma die onder WIN7 64 werken en betrouwbare images van een HDD maken.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen

Mijn vraag is nu, zijn er misschien nog andere backup programma die onder WIN7 64 werken en betrouwbare images van een HDD maken.


Als je Ghost gebruikt ben je toch niet afhankelijk van het onderliggende os? Ik neem aan dat je met een cd opstart dan....

Trouwens van bovengenoemde problemen met trueimage heb ik totaal geen last.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Als je Ghost gebruikt ben je toch niet afhankelijk van het onderliggende os? Ik neem aan dat je met een cd opstart dan....

In feite heb je gelijk maar alleen als ik een image terug wil zetten dan gebruik ik een Ghost opstart CD.
Als ik wekelijks mijn image wil veilig stellen doe ik dit automatisch vanuit het OS, in dit geval dus WIN7. Ik heb immers geen zin om elke keer de backup vanuit een CD op te starten.
Ghost 14 wordt door WIN7 geweigerd en pas vanaf Ghost 15 wordt WIN7 ondersteunt en uiteraard worden ook de SATA schijven ondersteunt.

Dat de één wel en de ander geen last heeft van een bepaald programma zoals b.v. Tru Image zie je wel vaker.
Feit is dat ik het wel heb en ik dan de applicatie niet meer vertrouw, zeker als het hierbij om het maken en terugzetten van images gaat.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik ook zeggen maar het volgende probleem doet zich voor.

Mijn interne HDD van mijn DELL Inspiron is van fabriek uit verdeeld in 4 partities (zie bijlage1).

 

Ik start mijn laptop op met de door mij aangemaakte Recovery Disk van Acronis en maak een back-up van mijn hele HDD dus incl. de 4 partities.

Ik noem het aan te maken archief 'Complete DELL disk 27-07-10" en start de backup.

Dat gaat prima en de back-up is zichtbaar in de daarvoor aangemaakt map.

Als ik nu onmiddellijk een herstel vanuit dit nieuwe archief opstart is er niets aan de hand.

 

Als ik echter Acronis afsluit en na het booten weer vanuit de Recovery Disk opstart en ik wil de zo net gemaakte back-up via Herstel terugzetten dan krijg ik eerst het volgende beeld in zicht:

 

Schijf 2

NTFS (Recovery)(C:) Prim,Act.

NTFS (Systeem) (D:) Prim

NTFS (Data)(E:) Log

FAT16(Naamloos) Prim

 

Een wat vreemde volgorde want binnen Windos schijfbeheer staat de FAT16 partitie aan het begin van de schijf en bij de weergave Acronis aan het eind.

 

Als ik nu alle 4 de partities aanvink dan krijg ik de melding "Kan volume 1 van archief 'Complete DELL disk 27-07-10" niet vinden met de toevoeging dat ik via 'Bladeren' het volume 1 moet opzoeken maar in feite valt er niets te zoeken want ik weet niet wat met Volume 1 bedoeld wordt.

 

Mijn vraag is nu, wat wordt hier nu met Volume 1 bedoeld?

 

Ik hoop dat e.e.a. een beetje verstaanbaar overkomt.

 

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je toch op deze manier back-upt.. wat gebeurt er als je die FAT16 partitie weg laat? De herstel partitie heeft weinig nut.

 

Persoonlijk zie ik deze manier van back-uppen niet zo zitten of je moet meerdere versies bewaren. Een fout die later aan het licht komt maakt je back-up sowieso waardeloos.

 

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Persoonlijk zie ik deze manier van back-uppen niet zo zitten of je moet meerdere versies bewaren. Een fout die later aan het licht komt maakt je back-up sowieso waardeloos.

Ik bewaar inderdaad meerdere versies zodat ik terug kan als er zich een probleem voordoet welk al wat langer aanwezig is.
Heeft mij al een keer een hoop werk gescheeld.

Ik ben er overigens naar veel zoekwerk eindelijk achter wat het probleem is.
Eigenlijk is het heel simpel maar je moet het wel weten.

Als ik vanuit WIN7 een Acronis backup maak dan worden in het archief de drive letters van WIN7 gebruikt, b.v. de letter I: die aan de externe USB drive is toegekend.
Als ik nu vanuit de recovery disk een herstel wil opstarten wordt naar de drive letter I: gezocht terwijl dezelfde drive nu b.v. de letter D: heeft gekregen.
Er wordt dus niet gekeken of gezocht naar de partitienaam.

Als ik dan via 'Bladeren' naar de juiste drive en map ga wordt het archief herkent en kan ik het herstel uitvoeren.
Op zich wel simpel maar met Ghost gaat dit automatisch waardoor ik nu op het verkeerde been werd gezet.

Voorlopig ga ik dus verder met Acronis.
En weer bedankt voor de input.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...