Ga naar inhoud


Welke schotel/LNB voor Astra 28,5 (BBC/ITV/Channel 4)


CanalWim

Aanbevolen berichten

Bij voorbaat excuses voor mijn misschien wat dommere vragen voor de "gevorderden" op dit forum. Ik ben satelliet-kijker, maar geen technische "kenner". Ik zal mijn situatie en vragen uitleggen:

 

Mijn abonnement bij Canal Digitaal loopt af. Ik heb een triple sat schotel en zou graag de FTA zenders van de Astra 28,5 (BBC/ITV/C4) blijven ontvangen. Ik heb inmiddels glasvezel via Lijbrandt (erg tevreden!) dus voor de Nederlandse zenders heb ik CD niet meer nodig.

Ik heb dus alleen een eenvoudige HD-ontvanger nodig (ik moet de ontvanger van CD inleveren).

 

Ik heb ook iets gelezen op TotaalTV over dat de Britse zenders binnenkort anders worden uitgezonden zodat ze met een 45 cm Triple Sat misschien moeilijker zijn te ontvangen en dat een 90 cm schotel wordt geadviseerd.

 

Mijn vragen:

Kan ik een eenvoudige 90 cm schotel met single LNB (wel graag met twee coax-aansluitingen) eenvoudig richten op de 28,5 en zo de zenders blijven ontvangen?

 

Ik neem verder aan dat de 23,5 tussen de 28,5 en 19,2 in zit. Dus ik neem ook aan dat het onmogelijk is met een dubbele kop de 19,2 en 28,5 te ontvangen? Ik zou het namelijk ook mooi meegenomen vinden de vele nieuwe Duitse HD-zenders te kunnen ontvangen.

 

Verder neem ik aan dat er grote schotels zijn die de 3 Astra's en Hotbird kunnen ontvangen, maar dat zal aan de prijs zijn en ik wil het niet te ingewikkeld maken

 

Dus samenvattend: Hoe kan ik zo goedkoop en simpel mogelijk de Britse en Duitse HD-zenders (blijven) ontvangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste CanalWim,

 

Had een maand terug dezelfde aanvraag 19.2 én 28.2/5 (in Twin uitvoering) en bedoeld voor 2x FTA HD ontvangers - Heb dit opgelost met de Visiosat Bisat ( = échte MULTIfocus) gecombineerd met de G3c lnb-houder maar zonder de middenste (23.5) lnb te monteren - Voordeel was ook dat ik 2 volwaardige Inverto-Black lnb's kon gebruiken en met een Visiosat kunnen deze perfect getuned worden - Het resultaat is gewoon super ! - Heb er helaas nog geen foto's van genomen maar die komen nog wel ...

 

Grt, Marc.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een triax 88 kun je met gemak de 3 astra's en de hotbird ontvangen. Omdat je twee aansluitingen wilt gebruiken moeten het wel twin-LNB's zijn en gebruik je 2 diseqc switches

 

Verder zou ik je adviseren de triax multifeed houder te gebruiken ipv een flexiblock. Wat prijs betreft maakt dat weinig verschil, maar je kan dan later evt de installatie gemakkelijk uitbreiden of wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste CanalWim

Als ik het goed begrijp, heb je op dit moment nog gewoon de TripleSat schotel hangen. Waarom wacht je niet met het veranderen van je schotel tot het einde van dit jaar want pas dan zal iedereen weten hoe groot de schotel moet zijn om straks de Astra 2 goed te ontvangen. Zeker is dat in zuidwest-Nederland de ontvangst van de Astra 2 een stuk makkelijker zal gaan dan in de 3 noord-oostelijke provincies

Ik heb zelf ook een Multytenne en ook ik wacht rustig af om te kijken hoe groot de schotel straks moet worden.

Natuurlijk kun je een flinke grote schotel nemen, dan zit je straks voor de Astra 2 wel goed maar niet iedereen wil een grote schotel tegen het huis aan hebben als dat niet nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kun je een flinke grote schotel nemen, dan zit je straks voor de Astra 2 wel goed maar niet iedereen wil een grote schotel tegen het huis aan hebben als dat niet nodig is.

@CanalWim,88 cm lijkt me de juiste conclusie en toekomstzeker in jouw verhaal.

En dan heb je voldoende slecht-weerreserve, ook niet onbelangrijk in het bewolkte en regenachtige Nederland. Zeker als je van plan bent om de schotel scheel te laten ontvangen om Astra 1 en 2 beide in voldoende mate binnen te halen, inclusief HD. Om die redenen zou ik een 78 cm al niet aandurven.

 

Als je iets gaat vervangen, doet het dan gelijk goed. Anders gaat een schotel alleen maar frustreren. ;)

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Canalwim

Ik kan het in dit geval alleen maar met Sprietje eens zijn.

Waarom nu al geld uit geven als het mischien straks met die schotel die je nu hebt ook nog werkt.

 

Dat je jezelf vast wat orienteerd is natuurlijk wel goed dan weet je al wat je moet/wilt aanschaffen mocht het dan niet meer werken.

Of te weinig rregen reserve hebben.

 

Ik heb geen ervaring met de Triax in combinatie met een multiple LNB opzet. Maar gezien de vele positieve ervaringen hier zal het wel goed zijn.

Zelf denk ik dat ik dan toch weer voor een visiosat bisat zou kiezen. Omdat ik daar zelf erg goede ervaringen mee heb.

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met de Triax in combinatie met een multiple LNB opzet. Maar gezien de vele positieve ervaringen hier zal het wel goed zijn.

Zelf denk ik dat ik dan toch weer voor een visiosat bisat zou kiezen. Omdat ik daar zelf erg goede ervaringen mee heb.

Ik heb de visiosat weggedaan en vervangen door een Triax88. Ik spreek dus uit ervaring.

De Triax 88 geeft een beduidend stabielere ontvangst en een sterker signaal. Zeker als het gaat om scheelontvangst. :cool:

 

En dat de Triple Sat het (meer) zal laten afweten bij de nieuwe Astra 2, kun je nu al op je vingers natellen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de visiosat weggedaan en vervangen door een Triax88. Ik spreek dus uit ervaring.

De Triax 88 geeft een beduidend stabielere ontvangst en een sterker signaal. Zeker als het gaat om scheelontvangst. :cool:

 

Ik heb precies het tegen over gestelde. Met mijn satloook color hd kon ik al direct zien dat de signaal kwaliteit veel beter is vergeleken met de triax 88cm met multi feed houder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...