Ga naar inhoud


Dreambox dvb-c: Scan OK, afstemmen mislukt


Dubhead

Aanbevolen berichten

Ik heb een Dreambox 8000. Met 2 sat tuners en een DVB-C/T tuner, met OpenPLI 4.

Deze werkt al jaren probleemloos met 2 dual lnbs, disecq switches en een versterkte binnenantenne voor digitenne.

 

Nu heb ik een Ziggo abbo voor internet. Daar zit ook dvb-t signaal op (ongecodeerd).

 

Ik heb de dvb-c/t tuner op dvb-c ingesteld in 'instellingen'/'zenders zoeken'/'tuner configuratie'.

Vervolgens heb ik een zenderscan gedaan. Na enkele minuten werden meer dan 100 zenders gevonden. Alleen als ik er daarna naar wil kijken/luisteren dan volgt na enkele seconden de melding: "afstemmen mislukt - controleer uw tuning configuratie". Ik heb het inscannen herhaald, met verschillende instellingen voor modulatie, netwerk id en symbol rate. Vreemd genoeg maakte dan weinig verschil voor de gevonden zenders. Ik heb ook nog de kabel scan geprobeerd. Die vond iets minder zenders dan de handmatige scan. Maar altijd hetzelfde probleem, bij kiezen van de zenders de eerder genoemde melding. Bovendien staan er normaal gezien 3 letters rechts onderin. Die geven aan welke tuner er actief is (dvb-s: slot 1 en 2; dvb-c/t in slot 4) A, B en D. De letter van de actieve tuners is groen. Bij afstemmen op dvb zenders wordt A of B groen, bij afstemmen op dvb-t zenders D. Maar na omschakeling van de D tuner op dvb-c en de kabelscan blijft de D grijs als ik afstem op een dvb-c zender. Ondanks dat ik de tuner op dvb-c heb geschakeld, blijf ik gewoon de dvb-t zenders ontvangen als ik de antenne er op aansluit.

 

Het lijkt er op dat de tuner niet wil schakelen naar dvb-c bij het afstemmen. De box 'denkt' dan 'ik moet afstemmen op een dvb-c zender, maar ik heb geen dvb-c tuner' en geeft de melding dat ik mijn tunerconfig moet controleren.

 

Wat dan weer vreemd is, waarom kan de tuner wel de dvb-c zenders probleemloos vinden, maar er dan niet op afstemmen.

Als ik in 'zender zoeken' 'signaalsterkte' bekijk voor de dvb-c tuner is die perfect, sterkte 95%, BER 0, LOCKED.

 

Ik heb het enigma2 proces gestopt, de lamedb gewijzigd, weer opgestart. Dan zijn alle gevonden zenders natuurlijk weg. Weer een dvb-c scan gedaan, met nog steeds hetzelfde resultaat.

 

Wat kan de reden van dit gedrag zijn? Tuner toch niet helemaal OK? Iets anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zou om te beginnen gewoon de kabelscan gebruiken, en daar even de juiste gegevens voor jouw regio bij zoeken. In bijna heel Nederland is dit netwerk: 05555 en frequentie 474 (rest van de instellingen standaard: qam-64 en modulatie 6900). Hij zou dan over de 300 services moeten vinden. Als hij er minder vindt kan dit wijzen op te zwak signaal.

 

Ondanks dat zou hij wel af moeten kunnen stemmen op enkele services, of zou je op z'n minst wel wat blokjes zien bij erg zwak signaal. Heb je de tuner ook al eens in slot C geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens als ik bij dvb-s en dvb-t zenders een te zwak signaal simuleer door de antennekabel Los te koppelen dan krijg ik wel de melding "afstemmen mislukt". Maar niet de extra melding " Controleer de tuner configuratie ". Verder worden die zenders dan ook niet grijs in mijn zenderlijst zoals wel gebeurd met de dvb-c zenders. Dus het lijkt erop dat er iets anders aan de hand is dan slecht signaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Hij heeft een DVB-C/T tuner. Waarschijnlijk een LG. Deze heeft problemen met OpenPli 4.0 na 28-3-2016. De DM-8000 heeft 2 x DVB-S2 als vaste tuner A en B. Slot C en D zijn leeg tenzij de gebruiker kiest voor extra tunermodules zoals de TS. Het is handig (maar niet verplicht) om de tuner chronologisch te vullen. Dus eerst C dan eventueel D.

Met een correct signaal ontvang je rond de 350 zenders (beetje afhankelijk van het aantal regionale kanalen). Dus eerst zorgen voor een nette (nieuwe) AOP en een kabelkeur coax (liefst een gegoten model). Vind hij dan nog te weinig zenders dan is een antenneversterker aan te bevelen. Gebruik je interactieve diensten van Ziggo dan dien je een versterker te gebruiken met retourpad functie. Bijvoorbeeld een Tratec 752N. Een correcte waarde geeft zo'n 41dB signaal. Bij mijn tuner is het onder 29dB einde verhaal..

 

Juist voor dit probleem heeft OpenPli een oude versie online gezet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb even getest met de laatste stock enigma2 image die ik gedownload heb bij Dream Mulitimedia. Daar werkt de tuner. Dus het is een issue met OpenPLI. 

Helaas is de Dream Multimedia enigma2 image nogal bejaard. Hij kan bijv. niet de ext4 partitie van de hdd lezen. Dus ik wil toch het toch graag met openpli werkend krijgen. Ik heb nu een openpli image van 22-04-2016 draaien, waar de hybrid tuner dus werkt voor dvb-t maar niet voor dvb-c.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

De tuner kan echter maar in 1 mode tegelijk werken.. Hetzij in DVB-C danwel in DVB-T. Je moet dus letterlijk in je tuner config opgeven dat je nu in DVB-C wil gaan ontvangen.. Heb dat hybride tunerverhaal ook nooit begrepen. Nutteloze uitvinding.. Overigens zou Dream Multimedia nu wél bezig zijn met duo tuners in 1 slot. Deze zou wel degelijk 2 tuners aanmaken in 1 slot.... Maar daar heb je nu niets aan...... Dus gewoon tuner instellen op DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat je 1 mode tegelijk kan gebruiken. Ik gebruik nu dvb-t met een actieve antenne en ontvang daarmee de vrije dvb-t zenders (publieke omroep). Nu heb ik een Ziggo aansluiting (voor internet). Daar zit ook een dvb-c signaal bij. Dus ik stel mijn hyrid tuner in via instellingen - zenders zoeken - tuner configuratie op dvb-c. Ik scan de zenders in, dit werkt prima.

Als ik dan af wil stemmen op een dvb-c signaal krijg ik de melding "afstemmen mislukt, controleer de tuner configuratie". Dan worden alle dvb-c kanalen in mijn boeket lijstje grijs. Als ik dan de tuner in de dvb-c modus laat staan, de dvb-t antenne er aan hang, kan ik gewoon afstemmen op de dvb-t kanalen die nog in mijn lijstje staan. Dus de tuner in dvb-c mode gezet: dvb-c kanalen werken niet, dvb-t kanalen doen het nog gewoon. Het lijkt er op dat de enigma geen dvb-c tuner ziet ondanks dat ik de tuner op dvb-c heb ingesteld.

Verder werkt het dus wel met een oude enigma image van Dream Multimedia. Dus de hardware is dus blijkbaar niet het probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Heb je wel een cable.xml in je box staan? Bij mij kan ik gewoon scannen en opslaan. Met de cablescan maakt hij ook keurig een boequet Ziggo aan.. Is dat bij jou ook het geval.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

En als je open atv eens installeert ? Bij mij liep de laatste Pli ook niet fijn op mijn 8000

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Het lijkt er haast op dat hij niet echt naar DVB-C omschakelt maar gewoon op DVB-T blijft steken.... DVB-T en DVB-C gebruiken dezelfde frequentieband, alleen de modulatietechniek is anders.. DVB-T gebruikt COFDM....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb nu openatv geinstalleerd en daarmee werkt dvb-c wel goed. Dus het was geen hardware probleem. Ook geen probleem met te zwak signaal etc.

Helaas zitten er wel wat nadelen aan openatv: de taal instelling van de gui werkt niet echt goed (Nederlands, Duits en Engels doorelkaar). Delen van de gui vallen buiten beeld. De instellingsmogelijkheden om de GUI positie een maat aan te passen werken niet.

Maar daar is mee te leven. Ik heb nu in ieder geval toegang tot zowel satelliet- als ook kabel kanalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...