Ga naar inhoud


800 HD probleem met Slowaakse HD zenders


plusfast

Aanbevolen berichten

Situatie:

 

Oude opstelling: Dreambox 7000, enkele vaste schotel naar Astra 3B op 23,5E, enkele LNB, PLI image, Cccam, originele abonnementskaart van een Tsjechisch/Slowaakse provider. Alles werkt naar behoren, maar uiteraard alleen SD kanalen. Een probleem kwam toen de provider meldde dat er zou worden overgestapt naar alleen nog HD kanalen. Dus een andere Dreambox aangeschaft, tweedehands, een 800 HD PVR (origineel).

 

Nieuwe opstelling: alles identiek aan oude, maar dan met Dreambox 800 HD PVR met PLI image en ook Cccam. Aangesloten, zenders laten zoeken, en alles werkt naar behoren, ook de HD kanalen doen het nu. Totdat een week later de provider overging naar HD. Op de oude SD kanalen staat nu een melding te lezen dat er overgestapt is naar HD, en deze kanalen komen binnenkort te vervallen. Opnieuw naar zenders gezocht, en nu worden alleen Tsjechische kanalen gevonden, geen Slowaakse. Van de Tsjechische kanalen is er één FTA, CT24, werkt prima, maar ook de gecodeerde CT1 en CT2 doen het prima. Eén Slowaaks HD kanaal doet het ook, JOJ +1 heet die, zat ook al als test bij de oude SD kanalen.

 

Een tweede probleem is dat zodra er wordt geschakeld naar een bepaald kanaal (Sport 1 HD) alle kanalen vastlopen, geen beeld of geuid meer geven dus. Dat gebeurt ook als naar sommige andere HD kanalen wordt overgeschakeld. Een software update is uitgevoerd, er zijn dingen veranderd, maar zo te zien niet veel.

 

Als ik naar de signaalzoeker ga en de waarden van bijvoorbeeld Joj+1 kijk, dan krijg ik ongeveer 47% SNR en 99% AGC. Deze transponder zit op 12070, H, 27500 , 3/4, DVB-S. Als ik hier de gegevens invoer van bijvoorbeeld STV1 (12363, V, 3/4, 29500, DVB-S2/8PSK) dan krijg ik geen enkele info. Ik dacht even dat het aan DVB-S2 lag, maar ook een ander kanaal, Ocko, (12168, V, 3/4, 27500, DVB-S) geeft ook geen resultaat.

 

Nog vreemder is dat gisteren bij het zoeken naar kanalen plotseling ook alle al gevonden Tsjechische kanalen verdwenen waren, maar vandaag met opnieuw zoeken weer terugkwamen. Overigens zitten op deze satelliet ook de Nederlandse provincie zenders, en op de oude Dreambox konden we die ook zien, maar die worden nu ook net meer gevonden, zowel de SD als de HD kanalen niet.

 

Ik ben goed op de hoogte van hoe computers werken, en ook netwerken en dergelijke. Van Linux weet ik niet veel af, en ben er niet handig mee, en wat de Dreambox betreft kom ik niet veel verder dan gebruikersniveau. Daarom is alle info welkom...

 

Ik heb op de pc Dreambox Control Center staan, de box wordt ook netjes gevonden, en ook Dreamboxedit heb ik gisteren geïnstalleerd, maar die leest geen kanalenlijst uit van de dreambox, en ik ken dit programma ook niet verder.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als ik naar de signaalzoeker ga en de waarden van bijvoorbeeld Joj+1 kijk, dan krijg ik ongeveer 47% SNR en 99% AGC. Deze transponder zit op 12070, H, 27500 , 3/4, DVB-S. Als ik hier de gegevens invoer van bijvoorbeeld STV1 (12363, V, 3/4, 29500, DVB-S2/8PSK) dan krijg ik geen enkele info. Ik dacht even dat het aan DVB-S2 lag, maar ook een ander kanaal, Ocko, (12168, V, 3/4, 27500, DVB-S) geeft ook geen resultaat.

 

Is de schotel wel goed uitgericht op de Astra 3? Een SNR van 47% is echt te weinig om goed/stabiel satelliet ontvangst te hebben. De meeste bekeken Tjechisch/Slowaakse zenders zijn alleen te ontvangen op de Astra 3. Zie deze link van provider Skylink:

 

http://www.skylink.cz/parametry-ladeni

aangepast door Ventura
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik ook aan gedacht, maar hoe kan het dan dat ik meerdere zenders goed kan bekijken? Met de Dreambox 7000 die we eerder hadden staan werkte alles altijd prima, en de schotel is niet verdraaid. Ook dat alle zenders vastlopen na het bekijken van één specifieke is hier niet mee te verklaren...

 

Ik heb ook al gekeken of het zit in de polarisatie, maar zowel H als V doen sommigen het wel en anderen niet. Idem met DVB-S en DVB-S2, ook daarvan zijn er die het wel en die het niet doen. Ook de hoogte van de frequentie zit geen logica in. Die lijst met instellingen van zenders ken ik, en ik heb de meeste ervan getest, met steeds wisselend resultaat. Ik heb ook de lijst op Lyngsat bekeken, met ook wisselend resultaat. Sommige zenders doen het prima, geen enkele storing, en andere worden niet gezien. 

 

Ik heb op dit forum een post gevonden waar het probleem lag aan een ontbrekende of kapotte condensator, maar ook dan zouden alle zenders toch dezelfde resultaten moeten geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

U zegt dat de Dreambox 7000 alles naar behoren werkt in de huidige installatie. Krijgt u goed en stabiel beeld op volgende zenders: CT24, Òcko en TV Drenthe icm de Dreambox 800HD? Deze zijn namelijk vrij te ontvangen. Zo niet, dan zal het misschien aan de Dreambox 800HD liggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

plusfast schreef op 03 Jan 2017 - 23:48: plusfast schreef op 03 Jan 2017 - 23:48:

Daar heb ik ook aan gedacht, maar hoe kan het dan dat ik meerdere zenders goed kan bekijken? Met de Dreambox 7000 die we eerder hadden staan werkte alles altijd prima, en de schotel is niet verdraaid. Ook dat alle zenders vastlopen na het bekijken van één specifieke is hier niet mee te verklaren...

 

 

Je zegt dat je er geen logica in ziet maar er kan enorm verschil zitten tussen de signaal waardes per transponder. De ene wordt uitgezonden met DVB-S QPSK SR: 27500 met FEC 3/4, daar heb je maar 6 dB C/N nodig en bij een transponder die met DVB-S2 8PSK  SR: 29500 en FEC: 3/4 uitzend daar heb je +- 9 dB C/N nodig. Dat is ineens 3 dB meer en dan moet de schotel echt wel goed staan uitgericht. En de ene tuner kan nu eenmaal iets gevoeliger zijn dan de andere. Dat verklaard misschien het net wel of net niet locken.

 

Trouwens waarom een DM800HD PVR dat is een stokoude ontvanger.Had je niet beter meteen een nieuwere dreambox kunnen uitkiezen en of desnoods de DM800SE (second edition)   Of is deze ontvanger 2ehands.  Dan kun je natuurlijk ook problemen verwachten.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Codx: dat de ene transponder maar 6dB nodig heeft en de ander 9, dat wist ik niet. Ik zou graag nog eens horen waardoor dat komt, maar ik ga nu dus eerst proberen om de schotel beter te richten. Kun je misschien adviseren op welk kanaal ik het best kan afstemmen tijdens het uitrichten?

 

En ja, deze box is tweedehands gekocht, net als de vorige trouwens, om financiële redenen. Dat die eerste een Dreambox werd is voornamelijk omdat ik hem dichtbij heb gevonden, voor een laag bedrag en het was een complete set. De aansluiting op ons computernetwerk wordt vrij veel gebruikt, om tv te kijken op de computer, daarom heb ik weer voor een Dreambox gekozen, en dan is een 800 HD een voordelige keuze. Dat die meer problemen zou kennen dan de 7000 had ik zeker niet verwacht. We gebruiken de box enkel om naar Slowaakse en Tsjechische zenders te kijken, meer niet, dus waarschijnlijk is een Dreambox nogal overkill, maar als de provider verandert kunnen we wel alles aanpassen. Dat lukte meer dan tien jaar prima, met de 7000 dus, totdat er nu werd overgegaan op HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op advies van hier (dank daarvoor) heb ik mijn schotel opnieuw gericht. Ik heb nu op veel transponders ruim 10 dB, een SNR van rond de zestig procent, en dat is veel meer dan het eerder was. Nu ontvang ik meer zenders, maar helemaal goed gaat het nog niet. Als ik de signaalzoeker gebruik dan krijg ik op alle horizontale transponders signaal, wisselend in sterkte, maar op allemaal wordt iets gevonden. De verticale DVB-S doen het ook, maar de verticale DVB-S2 niet, helemaal niet, geen van allen. Ik krijg daar geen enkel signaal door, 0 procent, terwijl de weinige DVB-S (zonder 2) rond de 45 procent zitten.

 

Uiteraard heb ik op dit forum gezocht naar mogelijke antwoorden, en ik kom steeds tegen dat de LNB defect zou kunnen zijn als je geen verticale signalen ontvangt. Krijg je dan nog wel verticaal signaal met alleen DVB-S en niet met S2? Of zit de fout dan toch ergens anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer de skew van de lnb goed staat zou het vervangen de volgende optie zijn.

 

Je ontvangt nu slechts de meest gemakkelijk te ontvangen transponders.

Zodra je iets meer S/N nodig hebt is het afgelopen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...