Ga naar inhoud


Hoe zon grote schotel voor Eutelsat 3B en Eutelsat 16A


egbertjan

Aanbevolen berichten

Kan iemand vertellen hoe groot je schotel moet zijn om 3 graden oost en 16 oost te kunnen ontvangen. Ik heb nu een 85 cm en krijg er niet veel dbs uit op 3 graden oost en 16 graden oost. Hoe groot moet een schotel minimaal zijn voor goed ontvangst op die 2 satellieten ?

  • Like 1

In het bezet van een VuPlus: Ultimo 4k HDD 10TB en VuPlus Ultimo 4k 4TB HDD.

                                                    3 Schotels Met: 5w,0.8w,3e,4,8e,7e,9e,13e,16e,19,2e,23,5e,28,2e en 39e,42e

                                               Smartkaarten :Ziggo, HD+, SRG/SSR,TIVUSAT Zilver 4k Ultra HD,TV Vlaanderen en TVR

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb op 3 graden oost op mijn xtrend et 10000 heel weinig dbs en als het regent vallen de zenders weg. Ik ben het wezen uitrichten met een professioneel iemand en we kregen niet meer sterkte op mijn maximum e85. Ik ga voor 16 graden oost een grotere schotel bij plaatsen want lees zo her en der dat die beter werkt met een 120 cm schotel

In het bezet van een VuPlus: Ultimo 4k HDD 10TB en VuPlus Ultimo 4k 4TB HDD.

                                                    3 Schotels Met: 5w,0.8w,3e,4,8e,7e,9e,13e,16e,19,2e,23,5e,28,2e en 39e,42e

                                               Smartkaarten :Ziggo, HD+, SRG/SSR,TIVUSAT Zilver 4k Ultra HD,TV Vlaanderen en TVR

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3 graden oost moet je de zenders met een schotel van 60-65cm kunnen ontvangen, zie: http://www.lyngsat-maps.com/interactive/Eutelsat-3B-Europe.html

Als dat met een schotel van 85cm niet lukt, dan moet er iets mis zijn met je installatie.

 

Dat is dus niet waar. Je kan dan wel een EIRP van 49dBW hebben maar er zijn meer factoren aanwezig waardoor je een grotere schotel nodig hebt.

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in noord Nederland dus ben volgende die site al een schotel van 65 tot 75 cm nodig. Ben ik dan voor 3 garden oost nou wel of niet een grotere schotel nodig dan 85cm

In het bezet van een VuPlus: Ultimo 4k HDD 10TB en VuPlus Ultimo 4k 4TB HDD.

                                                    3 Schotels Met: 5w,0.8w,3e,4,8e,7e,9e,13e,16e,19,2e,23,5e,28,2e en 39e,42e

                                               Smartkaarten :Ziggo, HD+, SRG/SSR,TIVUSAT Zilver 4k Ultra HD,TV Vlaanderen en TVR

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in noord Nederland dus ben volgende die site al een schotel van 65 tot 75 cm nodig. Ben ik dan voor 3 garden oost nou wel of niet een grotere schotel nodig dan 85cm

Dat ligt geheel aan de C/N lock. Je zou 12734 V 16750 3/5 DVB-S2 (ERT3) zonder problemen moeten kunnen ontvangen.

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook interessant: heb je op 16E alle transponders geprobeerd of alleen de eerste 10721H? 

 

Om de een of andere reden komt die transponder op sommige installaties veel zwakker

door dan bv 11595H. Ik ontvang hier bv 11595H op 16E op een T90 met 13dB. 

Behoorlijk sterk dus.

 

Overigens mooie oplossing een T90 als je zowel 13E, 16E als 19E wilt ontvangen

3E kun je er ook nog makkelijk bijplaatsen. Beetje groot alleen zo'n T90 :-)

ET10000 + Wavefrontier T90 + OpenATV + DNS323

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu twee maximum e85 schotels en ga er een 3e bij kopen. Ik heb nu op de eerste schotel 28,23,19,13,9,4.8 en op de tweede 16,7,3 0,8w en 5w. Alleen 28,23,19 en 13 doen het prima alle andere satellieten zijn heel erg zwak en als het regent vallen ze weg. Ik dacht er zelf aan om een nieuwe 110 cm schotel te kopen en daar alleen 9 en 16 op te doen. Want door 9 word  het signaal van 4.8 weg gedrukt en als 16 weg is op schotel 2 dat hij dan meer naar het westen kan worden uitgericht. Wat zouden jullie me aan raden met de lnb verdeling voor het beste signaal en wat voor 3e schotel kan ik het beste kopen? Ik wil al deze satellieten graag met een goed signaal hebben.

In het bezet van een VuPlus: Ultimo 4k HDD 10TB en VuPlus Ultimo 4k 4TB HDD.

                                                    3 Schotels Met: 5w,0.8w,3e,4,8e,7e,9e,13e,16e,19,2e,23,5e,28,2e en 39e,42e

                                               Smartkaarten :Ziggo, HD+, SRG/SSR,TIVUSAT Zilver 4k Ultra HD,TV Vlaanderen en TVR

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook interessant: heb je op 16E alle transponders geprobeerd of alleen de eerste 10721H? 

 

Om de een of andere reden komt die transponder op sommige installaties veel zwakker

door dan bv 11595H. Ik ontvang hier bv 11595H op 16E op een T90 met 13dB. 

Behoorlijk sterk dus.

 

Overigens mooie oplossing een T90 als je zowel 13E, 16E als 19E wilt ontvangen

3E kun je er ook nog makkelijk bijplaatsen. Beetje groot alleen zo'n T90 :-)

Het signaal is zo slecht op 16 graden dat ik lang niet alle zenders heb en het signaal heel laag is 

In het bezet van een VuPlus: Ultimo 4k HDD 10TB en VuPlus Ultimo 4k 4TB HDD.

                                                    3 Schotels Met: 5w,0.8w,3e,4,8e,7e,9e,13e,16e,19,2e,23,5e,28,2e en 39e,42e

                                               Smartkaarten :Ziggo, HD+, SRG/SSR,TIVUSAT Zilver 4k Ultra HD,TV Vlaanderen en TVR

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie schotels!

 

Ik ben het met Sprietje eens dat er iets mis is met je installatie. Zou dus vooral zijn vragen even beantwoorden!

 

Als je toch ruimte hebt voor 3 schotels, waarom dan geen enkele T90? Daar kun makkelijk de LNBs naast elkaar zetten voor 28,23,19,16,13,9,4.8, 0.8w en 5w. Moet je alleen nog iets bedenken vooren 7 en 3.

ET10000 + Wavefrontier T90 + OpenATV + DNS323

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie schotels!

 

Ik ben het met Sprietje eens dat er iets mis is met je installatie. Zou dus vooral zijn vragen even beantwoorden!

 

Als je toch ruimte hebt voor 3 schotels, waarom dan geen enkele T90? Daar kun makkelijk de LNBs naast elkaar zetten voor 28,23,19,16,13,9,4.8, 0.8w en 5w. Moet je alleen nog iets bedenken vooren 7 en 3.

Bedankt voor je advies, maar heb je deze configuratie ook echt werkend? Ik wil best deze kant op, maar ik ken niemand die het werkend heeft en de leveranciers van de spullen zijn heel terughoudend over de Wavefrontier. Heb je dan ook met regen op al deze satellieten goed signaal? De skew weet ik helaas niet de schotels zijn door mijn leverancier geplaatst en staan op het dak dus ik kan er zo niet bij om er naar te kijken.

In het bezet van een VuPlus: Ultimo 4k HDD 10TB en VuPlus Ultimo 4k 4TB HDD.

                                                    3 Schotels Met: 5w,0.8w,3e,4,8e,7e,9e,13e,16e,19,2e,23,5e,28,2e en 39e,42e

                                               Smartkaarten :Ziggo, HD+, SRG/SSR,TIVUSAT Zilver 4k Ultra HD,TV Vlaanderen en TVR

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

egbertjan schrijft:

"de leveranciers van de spullen zijn heel terughoudend over de Wavefrontier".

Zou het misschien kunnen dat ze helemaal geen ervaring hebben met het afstellen van een Wavefrontier?
Het zou best wel een zo kunnen zijn dat ze ook geen kennis hebben van het afstellen van de Maximum E-85.
Heel veel schotel installateurs hebben weinig kennis van het goed afstellen van een multifocus schotel. Ze werken het liefste met een gewone schotel met een enkele lnb en als het dan moet een duo-lnb maar als het dan gaat of die bepaalde duo-lnb dan ook wel goed op die bepaalde schotel past, kunnen ze dat alleen uitproberen welke het beste signaal geeft.
Ik denk dat er op dit forum veel mensen zitten die multifocus schotels beter af kunnen stellen dan veel schotel installateurs.

Zo zul je bij een E-85 van diverse lnb-houders toch wel een stuk af moeten zagen om ze dicht genoeg tegen elkaar te krijgen want 4,3 graden tussen de 19,2e en 23,5e en 4 graden tussen de 9e en 13e zijn afstanden die niet te halen zijn zonder een stuk van de lnb-houder af te zagen.

Is dat gebeurt?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...