Ga naar inhoud


Meer klachten over ontvangst CanalDigitaal zuidwest Europa


Sprietje

Aanbevolen berichten

In Totaal TV is het volgende te lezen:

Het aantal meldingen van moeizame of zelfs geen ontvangst van het CanalDigitaal pakket in in het zuidwesten van Spanje en Portugal is flink opgelopen. Toch is ook daar het aanbod te zien.

Met het begin van het nieuwe recreatie- en vakantie seizoen leidt bij een aantal schotelbezitters altijd tot de nodige technische problemen. Meestal zijn die oplosbaar, maar dat is niet altijd op een voor de hand liggende manier. Na de overstap op nieuwe uitzendtechnieken en het vorig jaar afronden van de migratie van het Nederlandse zenderaanbod van CanalDigitaal van de Astra 1 naar de Astra 3 positie komen vooral uit Portugal en het zuidwesten van Spanje meldingen van kijkers zonder ontvangst. Eén zo'n melding kwam van de Nederlandse journaliste Wouke van Scherrenburg, die met haar de grootste variant van de Oyster antenne geen ontvangst kon krijgen.

 
Updates en grotere antenne

Alhoewel CanalDigitaal op haar recent vernieuwde website nadrukkelijker dan ooit de ontvangst in de Zuid-Europese landen onder de aandacht brengt, verwijst de webcare bij problemen vooral naar lokale dealers van apparatuur. CanalDigitaal dealers in Spanje, maar ook die in Nederland, zijn in principe ook goed op de hoogte van welke apparatuur precies waar nodig is. Uit de officiële footprint van SES Astra blijkt ook dat in het uiterste zuidwesten van Europa voor ontvangst van de Astra 3 signalen op 23,5 oost de in Nederland geadviseerde schotels van 64 CM absoluut niet toereikend zijn. Soms moet een schotel van een meter doorsnede worden ingezet. In alle gevallen is voor wie in het buitenland geen ontvangst van CanalDigitaal meer heeft een update van apparatuur en/of grotere antenne nodig.

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het klopt wat er in Totaal TV staat.
Een aantal weken geleden hoorde ik van een Nederlandse schotel installateur aan de Costa Calida dat hij nogal wat klachten had gekregen van mensen waar hij een schotel geïnstalleerd had, dat ze de Astra 23,5 niet meer konden ontvangen of met storing. Ook mijn Nederlandse buurman met een schotel van 90x100cm zei dat hij af en toe stilstaand beeld op de zenders van de Astra 23,5 had.
De installateur vertelde me dat het nodig was de schotel nog preciezer uit te richten. Het was meestal een kwestie de moeren van de bevestiging aan de ene zijde van de pijp iets lost te zetten en aan de andere zijde aan te draaien.

Ik zelf heb er niets van gemerkt met mijn Triax 115 maar het gaat vooral om problemen bij mensen met een schotel van 80cm.

Hoewel ik altijd al gezegd heb dat een schotel van 80cm veel te weinig reserve heeft aan de Costa Calida, worden deze schotels toch best vaak geplaatst door installateurs.

De slechte ontvangst van de laatste weken heeft niets te maken met verandering van de parameters van de transponder. Die zijn al een jaar geleden doorgevoerd. Het moet een andere reden hebben en ik denk dat SES Astra de footprint iets verdraaid heeft waardoor op het Iberisch schiereiland de ontvangst iets zwakker is geworden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. De parameter wijzigingen die CanalDigitaal op een aantal transponders heeft doorgevoerd zoals de wijziging van de SR van 27.500 naar 29.900 zijn op 31mei 2016 doorgevoerd.
Toen zullen ongetwijfeld mensen problemen hebben gehad met de ontvangst maar mensen met een vakantiewoning in Spanje of Portugal hebben dat probleem al lang opgelost en kijken al weer ongeveer een jaar zonder problemen.
De problemen die ongeveer een maand geleden zijn opgetreden, kunnen dus niets met de transponderspecificaties te maken hebben want die zijn sinds een jaar niet gewijzigd. Het moet dus te maken hebben met een zwakker signaal en daar kun je CanalDigitaal dan ook niet de schuld van geven, hiervoor moet je bij SES Astra zijn.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook met een dichtbij gelegen satelliet te maken hebben die erg sterk is. De badr op 26e dacht ik.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou ook door een nieuwe transponder op de Badr 26 kunnen liggen en dat ligt inderdaad het meest voor de hand.

Transponder 11843H is 21-3-2017 actief geworden. Deze heeft een veldsterkte in het zuiden van Spanje van maar liefst 52-50dBW, zie bijlage. Dat wil zeggen dat je die met een schotel van 40-50cm kunt ontvangen.
Het is dan niet vreemd dat de transponder 11856V waar o.a. de RTL-zenders op zitten overstuurd wordt. De versterking van de lnb wordt door dit sterke signaal geknepen waardoor je te weinig signaal voor de Nederlandse kanalen over houdt.

De schotel dan exact op de Astra 23,5 uitrichten of zelfs nog een fractie minder bijv. de 23,4e positie kan dan voorkomen dat je door de BADR op 26e overstuurd wordt.
Beter is natuurlijk een grotere schotel maar ja, als je een caravan of camper hebt, is dat meestal bezwaarlijk.

Het is dan wel niet de schuld van CanalDigitaal maar de vraag is wel wat CanalDigitaal hier aan gaat doen want met veel klachten van de abonnees worden ze ook niet wijzer.
De Nederlanders en Belgen die een vakantiewoning in het zuiden hebben, krijgen dit probleem wel opgelost, als is het maar met een wat grotere schotel.
Meer problemen zullen de vakantiegangers hebben met hun camper of caravan. Dat is meestal een hele kostbare zaak om automatische schotels te vervangen door grotere schotels. De meeste zullen dat niet doen en zullen tv gaan kijken via internet wat al een klein deel van de vakantiegangers nu ook al doet. De internet snelheid wordt steeds beter en dus een alternatief voor de schotel.
 

post-60869-0-59791800-1494506499.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ontvangst van CD en TVVL is hier in Tavira,dat is in de Algarve zuid portugal redelijk,we zijn hier met de camper, wij hebben een maxvieuw twister die we met de hand afstellen,die meet 60X80 Cm met een triax NLB waar ik van een plastieken fles een regenkapje heb opgezet, die zet ik op 6" voorbij het half uur.(als men er voorstaat)

Ik heb met de dreambox 800SE een signaal op Een HD van 54% en op VTM een signaal van 51% maar steeds goed beeld, en ook bij bewolking als het signaal zakt tot 47% is het nog te bekijken , alhoewel er dan soms wat freesers zijn.

Wat mij opgevallen is deze voormiddag was er een flink onweer ,en ja niks nada signaal, maar als ik op de zender van RTL Letzenburg ging zien had ik daar 37% en mooi beeld, maar in de signaal meter staat bovenaan de sterkt dus het aantal % dat ik ontvang, en daaronder staat de AGC balk en die staat op de zender van RTL Letzenburg op 30, waar ,als ik op een zender van TVVL ga zie ik hooguit 17 krijg,daar de uitzendingen van TVVL al van vorig jaar gestopt zijn,en ze dan al alles op Astra 3 uitzenden en ze dan de range van 27500 gebruikten en nu die van 29900 dacht ik dat het niet meer zou lukken om hier nog beeld te hebben, wel dus,maar nog beter zou zijn als ze die AGC ook op 30 zouden krijgen .

O ja, vorig jaar als ze bij TVVL nog op de astra 3 met die range  van 27500 uitzenden had die AGC hier 13, dus voor mij is er nu verbetering.

Misschien kan Sprietje beter uitleggen wat die AGC is,maar het beeld is hier goed als er geen zwaar onweer is.

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een MaxView Twister is 60cm hoog en 80cm breed. Wat de richtingsgevoeligheid gedraagd hij zich dus ongeveer als een schotel van 80cm breed, wat versterking betreft zo ongeveer als een schotel van 70cm breed.
Je kunt deze schotel vergelijken met de Engelse Sky schoteltjes. Die zijn ook breder dan ze hoog zijn. De SKY Zone1 schotel is 43x58cm en de SKY Zone 2 schotel is 60x72cm.

Omdat het signaal van de Astra 28,2 zo sterk in Engeland is, is een schotel van 43 of 60cm hoog groot genoeg maar omdat de BADR 26 zo dicht bij de Astra 28,2 staat, zou je op de Astra 28,2 tocht interferentie hebben van de BADR 26e.
Vandaar dat ze de schotels breder hebben gemaakt waardoor ze een kleinere openingshoek hebben.

Met de MaxView Twister heb je dus hetzelfde voordeel in je de Algarve  minder last hebt van beïnvloeding van een naburige satelliet met een kleine schotel.
 

post-60869-0-36868700-1494521899.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De versterking van de lnb wordt door dit sterke signaal geknepen waardoor je te weinig signaal voor de Nederlandse kanalen over houdt.

 

Sprietje toch. De LNC wordt niet in zijn versterking geregeld.

 

Het chronisch inzetten van veel te kleine schotels is het probleem. Het enigste wat helpt is het gebruik van een forse kwaliteitsschotel met veel reserve. (ik zal dit keer niet zeggen dat Triax hier niet onder valt). :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Grotere schotel is kleinere openingshoek is minder storing van nabuur satelliet.

 

Canaldigitaal heeft een aantal jaren geleden hetzelfde probleem gehad, en toen een transponderwisseling doorgevoerd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...