Ga naar inhoud


kwaliteit/levensduur Moteck Digipower SG2100-A


satoro

Aanbevolen berichten

Mijn satboer heeft mij een H-100 DiSEqC actuator geleverd die slechts, blijkt thans 60 graden draaibaar is (30 gr oost - 30 gr west). Wilde van begin af aan ook panamsat op 43 gr west ontvangen wat met deze motor dus niet kan. Omdat ik op 8 hoog zit en de wind behoorlijk kan zijn raadt hij mij b.v. een DiSEqC motor af. Een 12 of 18 inch actuator kan helaas wegens het uitsteken van actuator de draai niet maken i.v.m. muur (zie foto in bijlage).

 

Aangezien een DiSEqC 1.2 motor in mijn situatie zo`n beetje de enige oplossing is ben ik benieuwd naar de

ervaringen van anderen met een Moteck Digipower SG2100-A satopstelling op grote hooogte waar de wind vrij spel heeft? Hoe staat het met de levensduur van bovengenoemd apparaat i.c.m. de wind hier bij mij boven.

 

H-100 DiSEqC actuator / funke 99 cm/ invacom/ xtreme hornet

post-14910-1318257974,2399_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je satboer heeft gelijk. Er is geen enkele diseqc motor die echt degelijk kan worden genoemd. Allemaal maken ze gebruik van de stroom die de ontvanger kan leveren en dat is niet teveel. Allemaal zijn het dus superlicht uitgevoerde motortjes die bij teveel wind speling gaan krijgen.

 

De opstelling die je op de foto hebt is de enige die echt degelijk is en gegarandeerd elke storm overleeft. Zelfs als je schotel dubbelklapt van de wind en de ballustrade krom gaat zal de actuator het nog wel doen.

 

er zijn echter ook 36 volt motoren die er hetzelfde uitzien als diseqc motoren maar vele malen degelijker zijn. Als ik het goed heb heeft Jaeger van die H to H motoren in het assortiment. Of ze net zo degelijk zijn als een ouderwetse actuator weet ik niet, maar als je jouw probleem ermee kan oplossen zou ik het zeker eens proberen.

Ik hang er een plaatje van zo'n 36 volt Horizon to Horizon motor aan die ik zomaar ergens op internet heb gevonden. Als je satboer Jaeger motoren verkoopt kent hij deze zeer zeker ook. anders een andere satboer proberen.

 

groeten,

Peter.

post-37-1318257974,2646_thumb.jpg

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat je actuator niet verder kan dan 30 Oost en 30 West? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen. Staat dat in de documentatie van de motor dan?

 

Zijn er geen mechanische limieten in de actuator die dit veroorzaken (de microswitches in het aansluitkastje dat aan het eind van de actuator zit). Zijn het ook geen softwarematige limieten in je ontvanger die dit veroorzaken.

 

 

Het lijkt er sowieso op dat je schotel vanwege je gevel niet zo ver naar het Oosten kan bewegen ; waarom zet je (als het bovenstaande geen uitkomst bied) de klem om de actuator dan niet meer naar het beweegbare deel van de actuator? Dan moet ie meer naar het westen kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk net wat beter op de foto en zie dat er bij deze actuator/polarmount combinatie geen klem om de actuator zit maar een bout vanuit een soort strip op de polarmount. Als je die strip verlengt dan krijg je hetzelfde effect als ik in het vorige bericht omschreef. Let er wel op dat je de stevigheid van het geheel hiermee niet om zeep helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft:

Citaat:

"Aangezien een DiSEqC 1.2 motor in mijn situatie zo`n beetje de enige oplossing is..."

 

Ik dacht dat in het andere topic wel degelijk een andere oplossing staat aangegeven...

 

Citaat:

[color:"green"]Ik denk inderdaad ook dat de slag van de diseqc-actuator die jij momenteel gebruikt gewoon te klein is.

De beste oplossing voor jouw is volgens mij een polarmount met 36V actuator van 12" (of e.v.t. 18") met als positioner een VBox II b.v. (zelf werk ik ook met deze combinatie, en draai probleemloos van 45 West tot 45 Oost. om verder te kunnen is een 18" actuator nodig).

Voordeel van deze combinatie is dat de motor veel sneller draait omdat de VBox II over een eigen voeding beschikt, en de actuator dus met de volle 36V wordt aangestuurd t.o.v. een diseqc-actuator die wordt aangestuurd met het 13 of 18V signaal dat eigenlijk bestemd is voor het Horizontaal-Vertikaal switchen van de LNB.

Nadeel is dat er een extra kabel moet worden getrokken vanaf de VBox II naar de actuator.

 

Qua degelijkheid, nauwkeurigheid, en levensduur gaat er volgens mij niets boven een ouderwetse polarmount met actuator.

 

Hoop dat je met mijn raad verder kunt...[/color]

 

Volgens mij kun je prima met een actuator werken, alleen heb je dan een andere polarmount nodig.

 

Kijk maar eens naar mijn opstelling:

 

620006-Schotels.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Een 18 inch actuator kan helaas wegens het uitsteken van actuator de draai naar 43 gr west niet maken daar de actuator tegen de muur aanstoot. Vanmiddag nog geprobeerd.

Wellicht redt een 12 inch het net. Wat is het draaibereik van een 12 inch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn een aantal oplossingen die je kan proberen.

 

1/inkorten van de arm waaraan de actuatormotor bevestigd is. Dit kan je doen door simpelweg er een gat bij te boren. De afstelling wordt er alleen wel wat minder nauwkeurig van.

 

2/de arm eens proberen andersom te monteren. De arm zit nu rechts. Wat gebeurt er als je deze eens aan de linkerzijde monteert.

 

3/een 12" actuator monteren. Deze is iets korter en misschien dat je de slag dan net wel kan maken

 

Dit is typisch een gevalletje van proberen. Anders de H to H motor aanschaffen die ik op het fototje heb staan. Die zijn er trouwens ook in echt zeer zware stormbestendige uitvoeringen. Dan zijn ze natuurlijk wel behoorlijk duurder.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi prutsie. door de opstelling van satoro schotel constuctie aan balustrade c.q. muur denk ik dat e.a. op (die plek) niet mogelijk is . daarbij zie je op de foto dat de polarmount qa. constructie erg licht is uitgevoerd.en hij ,t bij storm ook niet lang zal maken . en ook niet geschikt is voor ,n zwaardere actuator... dus ,t geheel als het mogelijk is verder van muur e.d. vandaan plaatsen, persoonlijk zou ik ,n beter type polarmound met de Jijste actuator kopen. gr. Wiel

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al vele jaren twee HtoH motoren, aangestuurd door een Aston Diseqc positioner interface en een analoge positioner. Nooit problemen mee gehad, zelfs niet in de zware storm van 27 december 1999 in Frankrijk toen een andere schotel met actuator arm geheel vervormd werd.

Groeten,

El Canario

VU+ Duo 4K/VTI, VU+ Ultimo/OpenPli, VU+ Solo Se V2/OpenPli, Rotor, Wavefrontier T90, Slingbox Solo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, beste oplossing een actuator, maar de HtoH van Jaeger heb ik nu ook al weer een jaar of vier in gebruik. Af en toe een beetje bijstellen, maar wel erg sterk. Voor wat betreft de aansturing zijn er diverse mogelijkheden. Ik heb een paar keer de Topfield TF300CIP PRO geplaatst. Dezelfde als de gewone 3000 (uit de handel) maar nu met ingebouwde positioner.

Wat me opviel aan deze ontvanger is, dat je niet zelf een sat op hoeft te zoeken, maar hij vindt die zelf. En da's weer een groot voordeel t.o.v. de oude Echostars.

 

Belangrijkste nadeel van de goedkope Diseqc motoren is de heel erg langzame draaisnelheid. (afhankelijk of je draait op H of V) In die traagheid spannen de Stab 100 en vooral de 120 de kroon. Wat een slakken !

DB500 - Ubox - Maxplus - Topfield

Visiosat draaibaar - Wavefrontier

---------------------------------

Lummel -> Mad (Hu)max -> alweer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Satoro;

"Een 18 inch actuator kan helaas wegens het uitsteken van actuator de draai naar 43 gr west niet maken daar de actuator tegen de muur aanstoot. Vanmiddag nog geprobeerd.
Wellicht redt een 12 inch het net. Wat is het draaibereik van een 12 inch?"


Beste Satoro,

Het probleem van het raken van de muur met een 18" actuator ligt aan je polarmount.
Op jouw foto is duidelijk te zien dat met de polarmount die jij gebruikt de actuator zeer schuin ten opzichte van de schotel staat.
Met een ander type polarmount heb je daar geen last van, de mijne b.v. staat netjes recht achter de schotel, en blijft bij het draaien ook netjes op deze positie.

In de bijlage enkele prentjes daarvan, waarbij de schotel in de linkse serie op Turksat (42 Oost), en de rechtse op Panamsat (43 West) staat uitgericht.
Dit is dus met de 12" actuator die ik gebruik goed mogelijk.

gr,
Ducom

post-13274-1318257974,2964_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...