Ga naar inhoud


Wasmachine en vaatwasser op warm of koud water aansluiten


J.H.O

Aanbevolen berichten

Vooral boeiend omdat het nagal wat kalkaanslag scheelt

bij de wasmachine maar zeker bij de vaatwasser.

En dat is toch weer een stukje rendement.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Citaat:
@Con
Wij ontharden het water voordat het de combiketel ingaat, scheelt niet alleen
kalkaanslag maar tevens een behoorlijke hoeveelheid zeep, daarbij, zachtwater
is ook in douche en bad aangenaam.
Soms zijn ontharders te vinden op M*rktpl**ts.
gamgra


Dat is op zich jammer, ontharders kosten geld in aanschaf en gebruik.
Daarbij komt wanneer er indirect wordt gestookt je meestal geen
ontharder nodig hebt. (tenzij de waterkwaliteit bedroevend is)

De grootste boosdoeners zijn gasboiler, geisers en elektrische
warmwateropwekkers. Dus waarbij slechts één wand zit tussen het te
verwarmen water en de opwekker. Dan zijn de temperaturen zó hoog
dat kalkvorming nauwelijks vermijdbaar is.

(bij de meeste ketels wordt het koude water indirect verwarmd met
een gemiddelde temperatuur van 70ºC)

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, ik geloof niet in Sinterklaas, daarom gebruiken wij een Ionenwisselaar, = een met kunsthars gevulde waterontharder, kunsthars is onuitputbaar mits het bij tijden geregenereerd wordt.

 

Het regenereren gebeurt met hetzelfde zout dat ook in de meeste vaatwassers gebruikt wordt.

 

@Con

Ik weet dat ontharden niet MOET, maarja het heeft beslist ook enkele voordelen, daarbij, wij (2 personen) spreken hier alleen over het warmwater, ongeveer 50liter/dag.

Wat de kosten betreft: valt best mee hoor, vier kilogram regenereerzout per maand @ 2.20 euro.

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Magneten werken soms wel en soms niet.

Veel geleerden zijn daar nog niet over uit.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Hallo,

Een beetje off topic misschien toch relevant.
Na ons (900 uren + 1000 gulden) zonneboiler zelfbouw project in 1982, bleek dat er van April tot September vaak een overvloed aan warmwater beschikbaar was.
Installatie bestond uit drie stuks zelfbouw zonnepanelen met een totaal nuttig oppervlak van 4.5 m2.
Op een zonnige lente / zomer morgen bleek de zon soms in staat om in minder dan vier uur de inhoud van een 120 liter boiler op te warmen tot >60 graden.
etc....
Alleen slechte rekenaars zullen het tegendeel trachten te bewijzen.

gamgra


ik dacht, kom laat ik weer eens van me horen mbt dit topic

heb er juist vandaag heel veel tijd aan gespendeerd.

Qinput_zon in MegaJoule <> Qverlies in MegaJoule
EPC en Rctotaal gebouw

gerelateerd aan het aantal zonneschijn uren (nominaal) levert de terugverdientijd nu al toch een ietwat positiever beeld op.

een zonneboiler heeft altijd zin
indien je warmwater wilt opwekken voor douche (met douchemodule) en vaatwas of waswas
Namelijk met de verhoogde rendementen van vacuum buis collectoren die reeds vanaf 800euro/m2 te koop zijn en als unit 3,2 m2 aperture leveren is de som al snel gemaakt (als slechte rekenaar)
1 unit met een zonneboiler van 110 liter kost je 6500 euro geinstalleerd op locatie en betaald zich gemiddeld (wederom gerelateerd aan het nominale aantal zonneschijn uren) binnen 3 a 5 jaar terug (rekenvoorbeelden conform frauenhofer uit 2006)

de terugverdientijd zal gegarandeerd nog hoger worden want:
de barrel oil is al 100 euro/vat
de energieprijzen zullen echt enkel alleen nog stijgen gerelateerd aan de olie prijs en de vraag ernaar {china}
de belastingvoordelen + subsidies leveren nu al 15% hulp tov investering
dus uiteindelijk zal je snel aan de 3 jaar terugverdien tijd geraken

met ruimteverwarming is het helaas iets minder gunstig gesteld en zul je wegens de investering voor de seizoensopslag op eerder 10 jaar uitkomen bij 15m2 collector en rvs-tank in de tuin.
maar ook dat senario zal sneller werkelijkheid worden dan je denkt indien de overheid besluit CO2 belasting te gaan heffen op alles en iedereen....

Your CO2 footprint is stil 5 to 10 acres

cheers

o ja (vergeet niet dat je hypotheek met bouwdepot de meest economische methode is om een dergelijk project vooruit te financieren als het spaargeld er niet is).

Carolina Carol Bela

Rosalia De Souza

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vaatwasser mag geen hotfill hebben; dan stollen de eiwitten metteen en zijn niet meer weg te spoelen (denk aan een rauw ei dat gaat stollen bij verwarming en dan alleen mechanisch is te verwijderen)

Een vaatwasser dient koud tot lauw water eerst te gebruiken om alle eiwitten weg te spoelen ....daarna mag het hete water aan de beurt met de reinigingsmiddellen

Integra | Marantz | TechniSat HD S2&multytenne | Panasonic | Kef, Rel |mede8er, synlogy, asus

Link naar reactie
Delen op andere sites

je bericht is een juiste constatering in zich zelve

 

maar de biochemische verandering (waarvan mij het juiste terminologisch correcte woord me ontschoten is mbt eiwitten) is niet ook in alle gevallen bij warm water het resultaat

 

als je nu al met 30~40 graden warm kunt wassen betekend dat nog niet heet water (zoals blancheren of garen)

de meeste eiwitten zoals jij schrijft "stollen" niet bij lichaamstemperatuur

dat zou (indien wel het geval) super kritisch zijn mbt je overlevingskansen.

 

cheers

Carolina Carol Bela

Rosalia De Souza

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie had dit gedacht? dat nu net @Tonskidutch de uitdaging aanvaardt.

 

ik ga je berekeningen niet op juistheid controleren, maar... laat ik liever wat simpele gegevens op een rij zetten;

 

Warmwaterbereiding voor een gemiddeld gezin met een Hr combiketel vraagt ongeveer 450 m3 aardgas per jaar.

Met zonnepanelen kan ongeveer 50% bespaard worden, bij een huidige prijs van €.0,5969/M3 ongeveer €.135.00

Aangezien zonnepanelen ook de vaatwasser en wasmachine, voor een deel van warmwater voorzien, wordt electriciteit bespaard.

Ik reken een besparing van ongeveer 375 kw per jaar , a €.0.215/kw men bespaart hier €.85.00

 

Samengevat bespaar ik dit jaar ongeveer €.220.00 euro op mijn energie rekening.

 

Ik heb geen rekening gehouden met de "running cost" van de zonnepanelen en in de zomerperiode wanneer de Hr ketel standby moet staan voor naverwarming.

 

Aangezien zonnepanelen het milieu een handje helpen is DAAR hoe dan ook wel een flinke winst.

 

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites

€ 220,00 per jaar betaald nog niet zomaar een complete

afschrijving van een zonne-installatie, welke duizenden

euri's kost en op 15 jaar staat uitgerekend.

 

Je moet er ook een beetje lol in hebben en de maandelijkse

lasten willen verlagen, niet kijkend op de eventuele

nieuwkosten.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...