Ga naar inhoud


tuner tester zelf maken hoe?


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik wil een tester maken om sat tuners te controleren.

 

De bedoeling is om een kastje te bouwen die ik op de tuner kan zetten en dan met 1 oog opslag kan zien of de tuner zijn spanningen en 22khz signaal geeft.

Dit zonder een LNB of multimeter aan te sluiten.

 

Wie heeft of weet een schema hiervoor?

 

Zo niet heb ik enkele vragen.

 

Ten eerste de belasting. Kan ik een weerstand gebruiken als "LNB" ? zo ja, welke waarde?

 

2e: hoe kan ik simpel zien of de spanningen aanwezig zijn? dus 13/18 volt dmv bijv 2 leds als aanduiding.

Dit zal vrij eenvoudig zijn door een spanningsdeler. Maar dan moet de led wel op de juiste spanning moeten branden voor de juiste spanning en niet als er bijv 9 volt opzit. Bijv 13volt met een tolerantie van ? volt moet led1 branden en 18 volt met tolerantie led2 (led1 mag wel branden).

 

3e en lastige.

de 22khz meten met een tolerantie (wat is de tolerantie?).

Met een led als aanduiding of een 22khz aanwezig is?

Hoe te realiseren?

 

Ik wil in dat kastje een 22khz generator bouwen zodat ik die bij een defect van de tuner kan injecteren..

 

Als het lukt lijkt het me een handig dingetje waarmee je erg vlug tuner fouten kan vinden.

 

Tips,idee-en,schema's zijn welkom.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben ook een voorstander van zelfbouw , maar als ik deze spec's zie voor een app. wat precies kan wat jij wilt (en ook nog DiseqC) voor ± € 85.- , dan weet ik het niet meer zo zeker .

 

 

Satfinder PRO LCD specificaties

Met deze digisat meter kunt u op eenvoudige manier een schotel perfect uitrichten.

 

Met zowel LED sterkte meter als geluidsignaal. Deze nieuwe verbeterde uitvoering kan tevens spanning en DiSEqC meten.

 

Deze meter kan gebruikt worden voor het uitrichten van zowel analoge als digitale systemen.

 

Ingangs frequentie: 2 x 950 - 2150 MHz.

Gevoeligheid: 20 - 100 dBuV.

Demping: 5 dB

Meeting op 2 LNB's tegelijk

Display weegave: DiSEqC , 22 KHz , 0 - 30V. en 0 - 900mA.

Kan DiSEqC en 22 KHz. genereren naar de LNB

Ook te gebruiken als 22 KHz. of DiSEqC relais (2-weg switch)

Kan een DiSEqC 1.2 motor aansturen (oost / west )

Met ingebouwde signaal pieper (hogere toon = beter signaal)

Erg gevoelig, voor het eenvoudig afstellen van zwakke satellieten

Stroomvoorziening d.m.v. ontvanger of externe (12-20V.) voeding

Kortsluitbeveiliging d.m.v. automatische zekering

Degelijke F-connector aansluitingen

 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

op zich wel een leuk apparaat maar wel met enkele "gebreken" als tester.

 

hij is niet stand alone, je moet er een LNB op aansluiten en een externe voeding. Geeft de tuner geen spanning dan moet je met een voeding gaan werken.

En je moet door een menu gaan om de data uit te lezen, dus geen info in 1 oog opslag (is wel mee te leven).

 

Daarentegen is een Disecq wel handig.

En de prijs is toch wel behoorlijk voor een testertje die je af en toe gebruikt. Als je hem zelf bouwt kom je niet hoger dan 25 euro.

 

Voordeel eigenbouw:

 

goedkoper

stand alone

meteen de fout in zicht.

ingebouwde batterij/accu

zelfbouw fun faktor

 

beide hebben zijn voor en nadelen maar het gaat me puur om een sneltest. Met een prik LNB connector inprikken en meteen zien of de tuner werkt of niet. De rest is wel handig maar als een tuner geen spanning geeft dan heb je aan een "duur" apparaat niks..

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zitten inderdaad punten bij waarin ik je gelijk moet geven .

Om te testen of een ontvanger 22kHz af geeft , gebruik ik een oude 22kHz switch , als globale test of er lnb spanning is , gebruik ik een "Test-led" (F snelconnector met daarin een 2k2 weerstand en een led). Deze gebruik ik ook om switches op goede werking te kontroleren .

Uiteraard een universeelmeter om e.v. precies te meten .

Ik heb nog wel ergens een schema van een 22kHz generator .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zomaar enkele ideën...

 

Moeten getest worden:

- 14/18V

- Poort (diseqc)

- 22kHz

- stroombron 14/18V

 

 

* Via een NE567 kan je een frekwentie dekoderen... toondekoder, en je kan zijn venster instellen (bandbreedte checken)

 

* Met een diseqc schakelaar kan je de werking van de diseqc checken, en op elke poort een led die aanduidt of er al dan niet geschakeld wordt...

 

* Met een TDA... vensterdiscriminator IC van Siemens kan je de spanning 14 en 18V checken...

 

* Stroom (LNBverbruik) kan je in een weerstand pompen en via led spanning erover meten...

 

Het geheel wordt wel even ingewikkeld als je dat op elke diseqc poort wil, maar is met schakellogika toch te doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

let wel dat sommige sat ontvangers alleen lnb spanning+ 22khz

afgeven wanneer ze ook daad werkelijk sat. signaal krijgen

m.a.w. moeten perse aan een schotel opstelling hangen

dus met een f connector t stuk multimeter en counter

kom je heeeeeeel ver

 

gr metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: metropar
let wel dat sommige sat ontvangers alleen lnb spanning+ 22khz
afgeven wanneer ze ook daad werkelijk sat. signaal krijgen
m.a.w. moeten perse aan een schotel opstelling hangen

gr metropar


Ik denk dat het bij die ontvangers iets anders in elkaar steekt .
Want hoe kun je nu sat. signaal krijgen als je lnb niet werkt ?

Op een of andere manier zal er gedetekteerd worden of er iets aan de coax aansluiting zit , waarop de lnb spanning volledig ingeschakelt word .

In het begin van de satelliet tijdperk , toen lnb's nog goud kosten , waren sommige ontvangers voorzien van een diefstal melding , welke alarm gaf als de lnb losgekoppeld werd .
Daar zat dus ook iets van detektie in .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar twijfel ik sterk aan omdat de parameter 22kHz meestal een bandswitching is van lokale osc in de LNB, en de ontvanger bepaalt waar je wil naar kijken, dus hoge of lage band en vertik of hor wordt door de kanaal instelling (afstemming= gebruiker) bepaald. Alsook de diseqc poort.

Dus met enkele IC's en wat ledjes maak je een mooi en handig instrument dat geen voeding hoeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het grotendeels eens met Jan. Echter ik zou voor de spanningsindicatie een LM3914 gebruiken die is ingesteld op een bereik van 10V-20V, 1 led per 1V.

Dn kan je eventueel zien of de spanning net te laag is of niet.

Ook zou ik zelf een doorlus mogelijkheid inbouwen. Dus standaard een 75ohm dummy in het apparaat, maar de mogelijkheid om de LNB aan te sluiten en te zien of de spanning inzakt...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarschijnlijk werkt de lnb bij deze ontvangers wel maar

wordt hij op de een of andere manier uitgeschakeld als er geen signaal is

ben namelijk eens met zon ding aan het spelen geweest

aan de schotel netjes spanning 22khz alles oke

losse lnb eraan gehangen binnen zonder schotel no power mischien even bij het aan zetten maar dat heb ik niet gemeten

dus ?

 

gr metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: metropar
waarschijnlijk werkt de lnb bij deze ontvangers wel maar
wordt hij op de een of andere manier uitgeschakeld als er geen signaal is
ben namelijk eens met zon ding aan het spelen geweest
aan de schotel netjes spanning 22khz alles oke
losse lnb eraan gehangen binnen zonder schotel no power mischien even bij het aan zetten maar dat heb ik niet gemeten
dus ?

gr metropar


Een beetje de kip en het ei verhaal : zonder ei , geen kip , maar zonder kip ook geen eieren .

Om een schotel te draaien met een diseqc motor , heb je toch spanning nodig op de coax , en zolang je geen sat gevonden hebt , heb je ook geen signaal .

Maar misschien dat de lnb , alleen de schotel moet "zien" en de reflektie er bij die ontvanger voor zorgt dat de lnb spanning instand blijft .

Bij welke ontvanger was dat ? lijkt me leuk om te testen .


Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

matchless

Als je nu eens een oude (werkende) LNB sloopt daar zitten de meeste onderdelen in voor je test kastje.

Je moet aleen een 22Khhz generator maken als je die extern wil toevoegen.

22Khz wordt de lage en hogge band oscillator mee geschakel(hoe is afhankelijk van de LNB).

Dit is allemaal na te meten met een voltmeter

De 13 en 18 volt wordt de eerste HEMFET (H/V) van spanning voorzien.

Dit is allemaal na te meten met een voltmeter op de print van de LNB als deze is aangesloten op een SAT ontvanger.(spanning tussen -3 en 5 volt)

Denk er an dat de FET's stuk kunnen gaan door aanraaking(statische elektriciteit).

Maar die heb toch niet nodig voor je testkastje.

Voor DiSEqC is het een heel ander verhaal.

sus6

peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

22kHz kun je met een 4060 detecteren (comparator). Je hebt dan natuurlijk ook een 22kHz signaal nodig om te vergelijken. Heb je meteen je generator te pakken smile

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ja kastje,ik ben in mei naar de Anga Cabel in Keulen DE.geweest,daar hadden ze test app.dat waren nou niet bepaald kleine kastjes om sat.onvangers te testen, signaal generators dus,de prijs was waarschijnlijk ook niet klein.zelf heb een portable signaal generator voor TV's af testellen,raster,RGB,en video 8 funkties,{geen stereo en TXT}eenvoudig apperaat dus van LEADER,heeft voor +-15 geleden ca.300 gulden gekost,werkt overigens nog prima. afm.10x20x3cm.is voor annaloog tv tuner prima.voor sat App.heb ik er niets aan,daar voor heb ik een eenvoudige SAT-Finder plus van Schwaiger,prijs 225€.Geeft sat.positie,power,level en quality aan,ook geschikt voor disq.Het is maar net wat je er voor je hobby voor over hebt.Groetjes van inspecteur Columbo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...