Ga naar inhoud


sneeuwbanden in duitsland


Gast jeanpaul1

Aanbevolen berichten


Weet je, je moet toch regelmatig banden wisselen omdat die verslijten. Als je nu een set winterbanden aanschaft en een paar simpele stalen velgen kun je die in de wintermaanden erop zetten.

Je zomerbanden bewaar je zolang in de garage / op zolder.

 

Je rijdt dan veiliger en het kost je niets extra, ok, dat setje velgen maar je moet maar denk dat is voor de extra veiligheid.

 

En je kunt op vakantie whistle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast marcellux

Seit 1. Mai dieses Jahres gilt eine neue Verordnung für Winterreifen. Die führt mittlerweile zu großer Verwirrung und Verunsicherung bei den Autofahrern. Denn vielen ist nicht klar, wann sie tatsächlich mit Winterreifen fahren müssen. Müssen es überhaupt Winterreifen sein oder genügen auch Allwetterreifen? Und was, wenn ich tatsächlich bei Schnee einen Unfall mit meinen Sommerreifen verursache? Cynthia Walther aus der SWR4-Verkehrsredaktion weiß mehr.

 

Reifen im Schnee

 

 

Die neue Winterreifenverordnung ist keine Winterreifenpflicht. Sie schreibt nur vor, dass jeder bei winterlichen Straßenverhältnissen mit geeigneten Reifen fahren muss. Das sind beispielsweise Allwetter- bzw. Ganzjahresreifen, oder so genannte M&S, also Matsch- und Schneereifen. Dabei sollte das Reifenprofil 4 mm nicht unterschreiten, um sicher unterwegs zu sein. Sind Reifen älter als fünf oder sechs Jahre, müssen sie ausrangiert werden.

 

Sommerreifen können teuer werden

Wer bei Schnee und Glätte mit Sommerreifen unterwegs ist, riskiert ein Bußgeld von 20 Euro. Wer andere behindert, zum Beispiel die Straße blockiert, der muss gleich 40 Euro zahlen und bekommt noch einen Punkt in Flensburg. Bei einem Unfall fällt das Bußgeld entsprechend höher aus. Im Prinzip dürfte ich mit Sommerreifen nicht mehr weiter fahren.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met schijnveiligheid bedoelde ik dat personen harder gaan rijden of meer risico,s nemen.De banden zullen echt wel beter rijden in de winter en zo ik ook schreef overweeg ik zelf ook om een aantal aan te schaffen.Maar nu is het zo dat als ik iets slip ik nu ook gelijk mijn snelheid aanpas. als ik met winterbanden 80 rij en ik merk dat ik in een slip kom dan kon het met die snelheid wel eens te laat zijn, met mijn zomer banden haal ik die snelheid gewoon niet als er sneeuw ligt.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat zegt toch all genoeg dat je met je zomerbanden die snelheid niet haalt :-)

 

Maar je moet zeker niet denken dat je met winterbanden ineens harder kan rijden nee. Gewoon hetzelfde maar het rijdt gewoon zekerder.

 

Ik heb 8,5 jaar in Oostenrijk gewoont en het was altijd weer feest als die hollanders er met hun zomerbanden op vakantie kwamen, wat een ellende was dat zeg

Beter 1 sateliet in de lucht dan 10 in de hand

 

Philips 7072, 2000, 5400 (7005)

Kathrein CAS90,UAS485 + een paar andere LNB's

H126 kabel, Matrix reborn, revolution, ORF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winterbanden zouden inderdaad verplicht moeten zijn... In Zweden zie je ook vaak buitenlanders rijden met zomerbanden... het is dan gewoon afwachten tot ze in een greppel terechtkomen. Ik heb vroeger vaak op spijkerbanden rondgereden, en die zijn echt super! het grootste probleem is als je in NL of D moet zijn dat die daar verboden zijn... Daarom heb ik de laatste winters gewone (dubbfria) winterbanden.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er eigenlijk anders aan een winterband, profiel neem ik aan .. en het compound??. Zorgt dit profiel ervoor dat de sneeuw er weer uit "vliegt"?. Wie kan hier iets (zinnigs) over zeggen. Ik heb nog nooit winterbanden gebruikt eigenlijk, weet dus ook niet hoet het rijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Dus ik dacht: Ok, duitse verzekering... maar hoe zit dat dan met nederlandse verzekering ...

 

dus wederom je verzekering zelve dat op papier laten zetten

 

als ik iets roep en 't klopt niet, heb je ook geen dekking voor de schade.

enkel als de verzekeringsmaatschappij het geschreven heeft mag je dat in een "zaak"gebruiken.

 

aanbevelingen moet je niet "als dusdanig voor waar" aannemen

enkel een uitleg of aanvulling van je verzekering polis voorwaarden kunnen worden gebruikt bij een "zaak" (rechtzaak)

 

dus niet hier op goed geloof afgaan maar zeker weten.

 

chiao

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk zelf al 30 jaar in duitsland en heb al zeker 25 jaar echte winterbanden en geen m&s banden. Ik kan jullie wel vertellen dat ik er zeker deze week erg veel gemak van heb gehad. De autosnelwegen zijn wel vrij behalve maandag , maar in de steden is het nog steeds een troep op de weg. De banden helpen niet alleen met sneeuw maar hebben onder de +7° een betere wegligging vanwege het compound. Je kunt winterbanden kopen waar je net zo hard mee mag rijden als met een zomerband. Dus ook op een kurkdroog berekoud wegdek is de winterband altijd beter dan de zomerband, en ik weet dit uit 25 jaar eigen ervaring. Als je trouwens in duitsland in een ongeval verwikkeld bent ook al heb je geen schuld en je hebt zoals nu niet de zogenaamde passende Bereifung (Banden) ben je medeschuldig.

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: aart44
Origineel bericht van: soktic
Wat is er eigenlijk anders aan een winterband, profiel neem ik aan .. en het compound??.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Winterband


Een winterband en ms band hebben een andere compound,maar een echte winterband heet een happende en spuwende werking,waardoor het profiel altijd schoon is(als je een band bekijkt kun je zo zien hoe dat werkt).
Echter bij zo'n 5 mm profiel is deze werking weg en blijft er een zg oprijband over.
Dus een 2 hand's setje met amper 5/6 mm op marktplaats kopen is niet zinvol.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

pakken we de draad weer op...

Duitsland

 

volgens de strassenverkehrsordnung (StVO) behoor je zodanig uitgerust op de weg te verschijnen dat jou voertuig de weersomstandigheden aankan... (elke weersomstandigheid)

ja en pas op dat geld voor alle voertuigen

 

1 - en dus betekend het dat je soms helemaal niet de weg op mag, te riskant (als snelle conclusie)

2 - je hebt overigens ook de plicht je voertuig voor aanvang van de rit / reis te inspecteren op deugdelijkheid en functionaliteit

3 - en aldus is mede het geinformeerd zijn via berichten / journaal en verkeersomstandigheden vooraf aan je reis een plicht

 

enkel dan ben je als bewuste en verantwoordelijke deelnemer aan het verkeer goed bezig als je voor die weersomstandigheden voorbereid bent.

 

de sneeuwkettingen / de sneeuwbanden / de winterband

zodra het adequaat uitgerust zijn van uw voertuig niet het geval is geniet u dus ook geen dekking als verzekeringsnemer bij een autoverzekering voor eventuele schade en/of dekking voor ongevallen en de aansprakelijkheid met derden.

 

let op aansprakelijk is iedereen, ook die welke het ongeval niet veroorzaakte maar erbij betrokken raakte, dat zal met uw rem vermogen en het uitwijk en stuur vermogen te maken hebben.

Zonder geschikte winterbanden is dat vermogen uit te wijken en te remmen zwaar beperkt.

 

ergo, je bots op iemand anders die een slipper maakt en kunt zelf de schade betalen uit eigen portmonnee.

{ verzekering dekt dat niet }

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daarom, vanaf 7 graden en lager gewoon goede winterbanden monteren.

Trouwens, wanneer je een keer het verschil hebt ontdekt tussen zomer en winterbanden op een winters wegdek wil je niet eens meer de weg op met zomerbanden bij winterse temperaturen.

 

Ik heb ze afgelopen weekeinde weer gemonteerd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...