Ga naar inhoud


Triax 78 met Multiblock 4 lnb's plaatsen....duidelijke uitleg met foto's


Connexxion

Aanbevolen berichten


Beste drenth

Als je maar twee satellieten wilt ontvangen, dan kun je ook een 4,3 graden duo-lnb nemen. Duo-lnb's voor de Astra 19,2 en 23,5 bestaan er voor schotels van 60cm en voor 80cm. Helaas zit jij er met je 70cm-schotel precies tussen in (Opmerking: een schotel moet je altijd in de breedte meten en een Triax 78 is 70cm breed en 78cm hoog). Een duo-lnb die dus precies past op een Triax 78 bestaat er niet. Je moet dus kiezen tussen een duo-lnb voor een 60cm-schotel en een 80cm-schotel.
De koppen staan bij een duo-lnb voor een 60cm-schotel 38mm van elkaar h.o.h. Bij een duo-lnb voor een 80cm-schotel is dat 53mm. Jij moet 44mm hebben. Die er dus het beste bij past is die voor een 60cm schotel. Die wijkt 6mm af, die andere 9mm.
Dan moet je er nog even over nadenken hoeveel aansluitingen je wilt hebben, 1, 2 of 4.
 

post-60869-0-33260500-1395471292_thumb.png

post-60869-0-38472800-1395471470_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeiedag Sprietje,

 

als ik de materie goed heb, dan is een 37mm te verkiezen tot 45mm brandpunt, en een 53mm vanaf 45mm brandpunt. volgens dishpointer heb ik een verschil in Azimuth van 5,1 grd. Ik meet tot hart disk ruim 50cm tot de kop. weet niet exact tot waar op die smalle kopjes ik moet meten. Kies even 51cm. Overstaande lengte en de hoek nu bekend. Met tangens zou de afstand tussen brandpunt te bepalen moeten zijn. Kom op 0,0892*51cm. Dan zie ik 45,5mm op mijn rekenmachine tevoorschijn komen. Dus kiezen tussen 2 matige oplossingen indien duo-LNB?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dishpointer werkt tot één cijfer achter de komma, Satlex tot twee cijfers. Daarom gebruik ik altijd Satlex en dan kom ik uit op 5,19 graad Azimuth. Uitgaande van deze waarde kom ik met mijn berekening uit op een afstand van 45,3mm. En welke duo-lnb je moet nemen wordt bepaald die er het dichtste bij in de buurt komt en dat is afhankelijk van de plaats waar de schotel staat.

Maar als je overweegt om later misschien toch 3 of 4 satellieten te willen ontvangen, dan kun je beter voor losse lnb/s gaan. Alps zijn daarbij zeer betrouwbaar en hebben weinig last van regendruppels.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou heb het nu aan de gang, hehe.

 

Was echter niet alleen de hart afstand. LNB type stond ook niet helemaal lekker ingesteld in de ontvanger kwam ik achter. Heb frequentie van 8950 naar 9750 veranderd.

 

Heb nu 84 & 76 % op A1 en 86 & 71 % op A3. Met 2stuks 28mm hoorntjes wel aardig denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Mensen ik heb een vraagje.
Heb een triax schotel met rotor, maar heb al jaren ellende met dat ding.
Nu ga ik overschakelen naar vaste 4 lnb' s i.c.m de multiblock triax LH4.
De producten zijn besteld en verwacht ze dinsdag in huis te hebben..

4x Inverto Ultra Black single LNB
1x Triax multiblock LH4
1x Maximum Diseqc switch 4/1
en wat stuk kabel van Belden en F.Connectors

Nu wil ik 19.2, 23.5, 13.0 en 7 Eutelsat.
Moet ik dan alles zoals aangegeven in de openings post volgen en dan de 28.2 vervangen door 7 eutelsat ?
Zo nee, waar moet de lnb van 7A Eutelsat dan geplaatst worden ?

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Karper66

 

Welkom op dit forum

 

Welke schotel heb je precies en in welke regio staat de schotel?

 

Hallo Sprietje

 

Het gaat om een Triax, ik had altijd gedacht een 78 maar het is een iets groter schotel. Heb zo net gemeten en dit zijn de afmetingen :

In hoogte 99cm en breedte 90cm.

 

De schotel hangt in Noord Brabant ( Eindhoven )

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Karper66

Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor een Triax 88 in Eindhoven:

Zet de koppen van de lnb's 6mm van de lnb-houders af.
Zet de houder van de Hotbird 13-lnb 8mm van de arm af (maat X)
Stel de lnb's op de volgende afstanden:
tussen de 13e en 7e 80mm
tussen de 13e en 19,2e 78mm
tussen de 19,2e en 23,5e 58mm (de koppen tegen elkaar)
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb's van kuiltje tot kuiltje.
Stel de rail 6,5 graden schuin, d.w.z. de kop van de 7e moet 24,5mm lager staan dan van de 23,5e.
Stel de skew van de lnb's als volgt in:
7e op 1 graad, dus gewoon verticaal
13e op 6 graden
19,2e op 4 graden
23,5e op 7 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail.
Stel de elevatie van de schotel in op 30,5 graden om de satellieten te vinden.
Het beste is om de schotel uit te richten op de Hotbird 13, niet op de Astra 19,2 want die lnb staat 3mm verkeerd.
Als je de schotel hebt uitgericht op de Hotbird 13 op maximale signaalkwaliteit, dan nog even proberen of je door de skew te fijntunen nog beter signaal krijgt.
Alle andere lnb's staan nu ook goed voor een goed signaal.
 

post-60869-0-20831400-1404744755.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje heb nog enkele vraagjes. Je zegt dat het beter is als ik de schotel uitricht naar hotbird, doe ik dat dan met 1 lnb op de arm, richten en bij goed signaal alles vastzetten daarna lnb eraf, multiblock erop, 4lnbs erop etc...

of

Multiblock en 4 lnb's erop, met de hotbird lnb die op de multiblock staat de hotbird sat opzoeken, bij goed signaal alles vastzetten en zo uitrichten?

En als laatst de koppen enkele graadjes draaien, hoe weet ik hoeveel garden ik draai want op de koppen zelf staat er geen graden bij..moet ik daar iets voor kopen voor het nauwkeurig draaien ?
Ik heb nu alle materiaal in huis, heb een muurbeugel en een satfinder besteld..ga de schotel ergens anders neerzetten zodat ik met alle rust en met gemak de schotel kan bereiken, hij staat nu op een vervelend plaats.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitrichten op de Hotbird nadat alles volgens de beschrijving is afgesteld.

Heb je maximale ontvangst op de hotbird, dan het je ook prima ontvangst op de overige satellieten.
Waarom op de Hotbird?
De afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 moet 55mm zijn. De koppen kunnen niet dichter als 58mm van elkaar. Voor de Astra 23,5 heb je het meeste signaal nodig. Daarom heb ik de maten zo gegeven, dat die lnb precies goed staat. De 19,2 staat er 3mm naast maar dat maakt voor die sterke ontvangst weinig uit. Zou je het geheel op de Astra 19,2 gaan uitrichten, dan staan alle lnb's er 3mm naast (behalve de 19,2) en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Het aantal graden skew is wat het theoretisch moet zijn. Het kan echter altijd wat graden verschillen omdat de antenne in de lnb niet 100% juist geplaatst is. Daarom is nastellen voor een optimale skew altijd aan te bevelen.
De opgegeven hoeken van 4, 6 en 7 graden heb ik bijgevoegd.
Die kun je uitpinten, uitknippen en achter op de lnb plakken zoals CanalDigitaal dat ook aangeeft voor hun duo-lnb.
 

post-60869-0-79806300-1404847128.png

post-60869-0-35696100-1404847157.png

post-60869-0-31350200-1404847165.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...