Ga naar inhoud


Triax 78 met Multiblock 4 lnb's plaatsen....duidelijke uitleg met foto's


Connexxion

Aanbevolen berichten

Beste sprietje

vandaag ben ik de gehele dag bezig geweest, met het demonteren  van de rotor schotel en daarna met het monteren van een muurbeugel op een plaats waar ik gemakkelijk bij kan. heeft wat geduurd en alles in me eentje...maargoed, schotel  geplaatst, rail met de vooraf gemonteerde lnbs erop, elevatie op 30,5 etc..met de satfinder ertussen opzoek naar hotbird geweest..ging niet zo lekker want de satfnder was best gevoelig en moest eerst dat onder de knie krijgen. Maar nu later kwam ik achter dat ik door de achterraam mijn tv kon zien :D..dus de gordijnen enzo maar opgeschoven tv geplaats met goede zicht en signaal zoeken van de ontvanger. Dit ging beter en kon ik snel hotbird kanalen vinden, kreeg alleen niet een super signaal..sommige kanalen 80% en sommigen 70%.
Ben gaan kijken hoe het ging met de andere sattelieten..dus even zappen naar een kanaal van 19.2 en goed beeld a 60% signaal. Zappen naar eutelsat blokkerig beeld..even goed proberen africhten maar ging niet lekker. links of rechts klein beetje bijdraaiden van de schotel ging alleen maar slechter, beste signaal bleef op 30%..ben best wel even bezig geweest met deze sat...later nog kwijt ook en 15 minuten bezig geweest omde 30% signaal weer te viden. Later weer gevonden ..was hopeloos aan het worden en toen de arm van de schoten vast gepakt en naar beneden gedrukt, signaal kwam naar 47%, bij loslaten weer 30% met een beetje kracht zetten is volgens mij de arm van de schotel een aantal mm gebogen naar beneden en de signaal was toen 40%..gezapt naar 19.2, signaal was ook daar verbeterd.
Het werd al snel donker en was onderhand al bekaf..heb het zo gelaten.
23.5 heb ik net naar even gekeken en daar is het op sommige kanalen blokkerig, vooral de Sport Select HD etc die staan op 49%..beeld valt vaak weg enzo maar dat is te bergijpen met deze percentage.

Dus hotbird en 19.2 doen het goed, 80% op beiden. Alleen nog eutelsat en 23.5 goed regelen.
Zou het kunnen zijn doordat ik de arm naar beneden trek daar beter signaal van krijg, de elevatie misschien moet veranderen ?

Ga morgen weer verder, en hopen dat ik ook deze 2 sats op een goed signaal krijg.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb de elevatie op 31,5 gezet en de snr schoot ineens omhoog bij alle satts.
Heb nu bij :

Hotbird :  90%
Astra 1 :  80-75-70% ( verschillend per kanaal )
Astra 2 :  75-80% ( wat gisteren rond de 49% lag )
Eutelsat 7: 52% tot 60%

Nu heb ik begrepen dat Eutelsat 7 op zich al een moeilijke sat is. Met de motor herinner ik me dat ik ook deze getallen behaalde..dus hoger ga ik niet komen met de eutel denk ik, heb ook wat gespeeld met de skew van de lnb maar die stond al op zijn best.
Wel goed te kijken hoor kon zelfs met de 42% van gisteren nog goed beeld krijgen op deze sat dus met de gemiddelde 55% zal het zeker goed moeten.

Ben er klaar mee, nu alleen een plekje zoeken waar ik de switch aan vast kan maken.

En Sprietje zonder jouw was het mij niet gelukt denk ik :) Thanks ! Als je ooit iets nodig hebt(anything) in Eindhoven kun je me altijd een PB sturen.

Groeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, die 30,5 graad elevatie is wat het werkelijk moet zijn maar een kleine afwijking van de mast en/of een kleine afwijking in de offset van de schotel, kan er al snel voor zorgen dat de elevatie instelling van de schotel een graad afwijkt.
Het is dus heel belangrijk dat je met de elevatie en de draairichting van de schotel eerst het maximaal haalbare instelt op de Hotbird. De rest staat dan ook goed.
De Eutelsat 7e heeft in Nederland 49dBw, die moet toch  hoger kunnen komen dan 52-60%.
Maar in ieder geval fijn dat het gelukt is de vier satellieten te ontvangen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vandaag maar eens de rail ander monteren zoals origineel. Kijken of dat de schuinstand ten goede komt en meer signaal oplevert.

Gisteren rond 76 procent signaal op NGC Wild HD transponder, 65 procent op BBC zenders, 72 procent op NPO. Wel ver in de 90 procent Duitse ARD zenders.

 

Hotbird deed het ook niet verkeerd. Punt van aandacht: de mast staat niet perfect waterpas. (is giganstische constructie en lastig aan te passen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Topic geschoond van off topic berichten.

De FAQ gaat over de 78 cm Triax schotel met 4 lnb's.

Vragen over een 88 cm met 8 lnb,s horen hier niet thuis.

 

Hier alleen vragen over de FAQ plaatsen. De 78 cm Triax schotel met Triax multihouder voor 4 lnb,s

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hoi connexxion ik heb een vraagje welk type  disecq gebruik jij.

Ik heb heb als beginner geen idee welke ik het beste kan gebruiken ik heb al 2 desecqs  van het merk SAB gebruikt  maar na een bepaalde tijd geven ze er de brui aan bij de ene schakelt de 3e en 4e ingang niet meer en bij andere de 1e en 2e niet meer heb nu alles 1 voor 1 aangesloten zonder de disecqs en dan werkt het perfect.

 

Graag hoor ik van je. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste neroangelo

Welkom op dit forum

Een uitstekend merk diseqc-switch is Spaun. Wel wat duurder maar dan heb je ook wat en ze zijn goed verkrijgbaar.
Voor vier aansluitingen moet je deze nemen SAR 411 WSG: http://www.spaun.de/pdf/flash/17/en/#/92

Die koop je in Nederland voor €23,-. Dat is voor twee stuks €52,99 incl, verzendkosten.
 

post-60869-0-03321200-1443763704_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms duurt het even voor het kwartje valt  :D

 

Er staat hier op het balcon al geruime tijd een Triax 88 met de bekende 4 lnb configuratie die ook uit stekend werkt. Opgesteld via de "trial and error" methode heb ik toch een goede ontvangst op alle vier  satellieten. Nieuwsgierig geworden de waterpas en duimstok er maar eens bijgehaald om alles na te meten n.a.v de berekeningen van Sprietje. Klopte aardig op de elevatie na. Die staat hier op 44 graden, wat dus totaal niet zou kunnen. Het heeft even geduurd, maar ik denk dat ik er nu achter ben: de beugel waarmee de schotel aan de mast is bevestigd zit op de kop.

 

Binnenkort de zaak maar eens uit elkaar halen en een nieuwe tegelvoet plaatsen i.p.v een voet met daarin weer een buis wat de zaak niet echt stabiel maakt in de horizontale richting.

aangepast door HanW

]-[an - Utrecht.

 

Xtrend ET7500 - Triax 88 voor 13 19.2 23.5 en 28.

Ziggo - Humax 5200C en 5300C - Samsung UE43KS7500

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste HanW

Je kunt de mastklem van een Triax-schotel niet op zijn kop monteren.
Omdat een Triax een hele fijne schaalverdeling heeft die je makkelijk tot op de halve graad kunt afstellen, is het elevatiebereik ingedeeld in een hoog en een laag elevatiebereik.
Het lage elevatiebereik loopt van 10-34 graden, het hoge elevatiebereik loopt van 23-48 graden zoals Triax dat op geeft. In Nederland waar je ongeveer een elevatie van 29-30 graden moet instellen, kun je beide elevatiebereiken gebruiken.
Het omstellen van het elevatiebereik doe je door de mastklem om te draaien maar bedenk wel dat je de elevatie altijd afleest bij de inkeping. Het lage bereik lees je dus vanaf de andere zijde af dan het hoge bereik, zie bijlage.

Hou er verder rekening mee dat als je de multifeedrail omdraait zodat het gat in de onderste groef komt te zitten, de elevatie van de schotel ongeveer 1 graad anders ingesteld moet worden.
 

post-60869-0-13839200-1443970675.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de mastklem van een Triax-schotel niet op zijn kop monteren.

 

 

Inderdaad. Zoals altijd heb je volkomen gelijk  :D

 

Omdat de beugel nogal vuil is leek het net alsof ik de inkeping op de beugel zag zitten. Maar in werkelijkheid zat die inkeping aan de andere kant. Omdat die kant naar een muur van mijn balkon gericht staat kijk daar nooit naar. Elevatie staat op 29.5 graden, wat voor Utrecht aardig in de buurt komt. Het omdraaien van de multifeed houder ga ik nog doen want die helling is inderdaad aan de krappe kant.

 

Verder hoop ik dat het de komende dagen nog een beetje zonnig wordt, al werkt het KNMI zo te zien niet erg mee, zodat ik volgens de "Sun Outage" methode kan zien af mijn schotel niet te hoog staat omdat mijn balkon volledig inpandig is.

 

]-[an.

]-[an - Utrecht.

 

Xtrend ET7500 - Triax 88 voor 13 19.2 23.5 en 28.

Ziggo - Humax 5200C en 5300C - Samsung UE43KS7500

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, eindelijk iemand die schrijft dat de sun-outage voor hem nuttig kan zijn. Ja HanW, je hebt nog een week de tijd voordat het helemaal zo ver is. De weersvoorspelling kan nog flink veranderen. En je hoeft het natuurlijk niet helemaal op de laatste dag aan te laten komen als dan toevallig de zon niet schijnt. Kijk de baan van de zon zakt elke dag iets. Je kunt dus in de loop van deze week al streepjes zetten hoe hoog de schaduw aan de bovenzijde op de schotel valt. Dat wordt elke dag iets hoger. Maandag over een week is de ultieme dag maar als je ziet dat vrijdag of zaterdag aan de bovenzijde al geen schaduw meer op je schotel valt, dan heb je geen last van het balkon van je bovenbuurman.
Stel dat de schaduw elke dag 1cm hoger komt en zaterdag schijnt de zon voor het laatst op het vernoemde tijdstip, dan kun je er zelf wel die paar centimeters bij tellen om de kijken waar de zon op maandag (over een week) uit zou komen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, eindelijk iemand die schrijft dat de sun-outage voor hem nuttig kan zijn.

 

 

Zeker wel. Ik heb op het oog en met een waterpas al wel een beetje gekeken, maar erg nauwkeurig is dat niet. Ik had wat moeite de "Sun Outage" site aan de praat te krijgen, maar dat kwam omdat hier de add-blocker aan stond  :P

]-[an - Utrecht.

 

Xtrend ET7500 - Triax 88 voor 13 19.2 23.5 en 28.

Ziggo - Humax 5200C en 5300C - Samsung UE43KS7500

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...