Ga naar inhoud


Triax 78 met Multiblock 4 lnb's plaatsen....duidelijke uitleg met foto's


Connexxion

Aanbevolen berichten

Dank voor de informatie.

 

Maar dan heb ik toch nog de volgende vraag, uit voorgaande berichten maak ik op dat de Venton quad lnb, in Duitsland getest is bij regenweer met een 60cm schotel op de Astra 19.2. 

Uit mijn eigen meetgegevens heeft de astra 19.2 een niveau van 80% en signaalwaarde van 81%.

De Astra 23.5 heeft een niveau van 78% met signaalwaarde van ook 81%.

Ik heb mijn schotel nog niet nagemeten maar het zal wel een 78cm zijn. (klus voor morgen :-))

Aangezien die twee satellieten het meest gebruikt zullen worden, zou je toch verwachten dat bij regenweer, de ontvangst nog voldoende zou moeten zijn? (ik praat niet over een wolkbreuk)

 

Of zit ik er langs?

 

met vriendelijke groet,

 

tom

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Je zit er langs.

Een satelliet ontvanger is geen meetinstrument.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat verandert nog steeds het gegeven niet, dat je met de resultaten niet de conclusies kunt trekken die jij doet.

 

Die 81% zegt niets over de sterkte van het signaal aan de ingang van de LNB.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

goedendag allemaal,

 

na deze installatie in Nederland getest te hebben en alles met behulp van het forum werkende heb gekregen, kan ik eindelijk, dit voorjaar beginnen met de permanente opstelling te realiseren. Ik heb de situatie hier nog eens aangekeken en inderdaad, 10 meter hoog tegen het huis, is niet de mooiste en makkelijkste oplossing. Ik heb nog een andere lokatie waarbij ik de schotel op een paal, in de tuin kan bevestigen. Nu heb ik toch nog twee vragen hierover:

 

1) zou het voldoende moeten zijn om alleen de elevatiehoek aan te passen op mijn locatie?  op hoogte van Valence

2) zou ik met een vier-aderige coax kabel een afstand van pakweg 30 à 35 meter kunnen overbruggen ?

 

alvast heel hartelijk dank voor de hulp 

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste tommiedepommie

 

Waarschijnlijk hoef je de afstanden van de lnb's niet te veranderen maar de skew van de lnb's en de schuinstand van de rail wel  iets.
Waar staat de schotel nu en in welke plaats komt hij te staan? Dan kijk ik wel even of er iets veranderd moet worden.
Je wilt waarschijnlijk coax gebruiken in vier kleuren. Die kun je zeker gebruiken als die maar ongeveer 6,8mm dik is.

 

Multicable-4.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die afstand is geen enkel probleem.

Mits de afzonderlijke coax kabel van goede kwaliteit is, en zoals Sprietje aangaf ongeveer 6,8 mm dik is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Valence moet de rail 14° schuin staan, in Eindhoven was dat 10,8°
In Valence moet de elevatie van de schotel op ongeveer 36,3° staan.
De afstanden van de lnb's moeten iets groter staan namelijk:
- tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 65mm
- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 45mm
- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 49mm

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Goedendag allemaal,

 

door omstandigheden heeft het allemaal even geduurd om de schotel uit te richten. Ik heb hem tijdelijk, op een statief geplaatst om hem later op de definitieve plaats te bevestigen.

De zon scheen volop toen ik ermee bezig was en moest zelfs een parasol plaatsen anders zag ik het beeld op TV niet. 

Uiteindelijk, met behulp van de instellingen van Sprietje, op alle 4 de LNB's , beeld, jippie. Tijdelijke kabel naar de ontvanger in de woonkamer gelegd, nieuwe zenderlijst voor vier satellietposities erin gezet en alles werkte.

Helaas, aan zo'n mooie dag komt ook een einde en net nadat ik alles opgeruimd had, begon het te regenen. Meteen was het raak, beeld blokte, viel weg en dat alles bij een lichte regenvali. Nadat de bui overgetrokken was, waren de problemen ook verdwenen en had ik weer op alle vier de LNB's, ontvangst.

Het euvel van de Venton Quad-LNB, waar hier op het forum al voor gewaarschuwd was, kreeg ik dus nu koud op mijn dak. Na overleg met de leverancier,,  wordt mij de vraag gesteld of ik een voorkeur heb voor andere LNB's. Ik las dat blackeyes al inverto premium quad adviseerde maar dan ook met een grotere schotel.

Kunnen jullie mij hierin helpen welke LNB's ik het beste kan nemen  als ik mijn 78cm Triax zou willen behouden.

 

Alvast heel hartelijk dank.

 

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste tommiedepommie

 

Ik denk dat je de schotel niet goed genoeg uitgericht hebt. De berekeningen van de afstanden van de lnb's en de rail zijn goed. Als je bijvoorbeeld de schotel op de Astra 19,2 uit richt, moet dat uiterst nauwkeurig gebeuren want als je de elevatie of de richting niet helemaal optimaal hebt staan, staan alle vier de lnb's niet optimaal.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedendag,

uiteraard heb ik de Astra 19,2 als eerste uitgericht en naderhand, volgens de handleiding en de waarden voor Valence, de anderen op hun positities geschoven. 

Zoals ik al zei, bij mooi weer is de ontvangst goed maar zodra het begon te regenen, viel het beeld weg. Uit voorgaande berichten van mede forumleden werd hier al voor gewaarschuwd. (kap over de LNB's) (vervangen LNB's)

 

Je begrijpt, dat ik door jouw en de voorgaande berichten een beetje in de war ben. Ligt de slechte ontvangst bij regen nu WEL of NIET aan de Venton quad LNB's of is het puur een kwestie van opnieuw uitrichten? Persoonlijk denk ik dat ik best nauwkeurig gewerkt heb tijdens de installatie maar als het advies is, om het opnieuw te doen omdat de Venton LNB's wel beeld blijven geven bij regen, dan doe ik het opnieuw.

 

Alvast bedankt.

 

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste tommiedepommie

 

Smalle lnb's geven nu eenmaal meer verlies dan gewone lnb's met een kop van 60mm. Dat komt omdat bij smalle lnb's de regendruppels dichter bij de feedhorn zitten en het signaal dus meer belemmeren.
Wat dat betreft gaat de voorkeur altijd uit naar normale lnb's maar ja, met een Triax 78 vallen de signalen van de verschillende satellieten zo dicht bij elkaar, dat je wel smalle lnb's moet nemen. Alleen de Hotbird-lnb zou een normale lnb kunnen zijn omdat de afstand tussen de Astra 19,2 en Hotbird 6,2 graden is.
Bij een flinke regenbui valt het signaal op een Triax 78 natuurlijk weg maar met gewoon wat regen, moet je volgens mij toch wel beeld houden met de Venton-lnb's. Een kapje er overheen helpt natuurlijk altijd omdat je de regendruppels dan meer op afstand houdt.

Voor een flinke regenreserve kun je natuurlijk beter een Triax 88 nemen. Die geeft een stuk meer versterking en dan kun je normale lnb's nemen.
Ook daar is het nog schipperen met de ruimte tussen de Astra 19,2 en 23,5 (4,3°) maar met 4-5mm afwijking voor de Astra 19,2-lnb heb je daar weinig last van omdat die satelliet toch sterk genoeg is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...