Ga naar inhoud


Triax 78 met Multiblock 4 lnb's plaatsen....duidelijke uitleg met foto's


Connexxion

Aanbevolen berichten

De juiste schuinte instellen van de multifeed rail gaat heel precies als je het maar goed doet. Als ik heb uitgerekend hoe ver de lnb's van elkaar af moeten staan en ik geef dan bijv. aan dat de kop van de Hotbird 40mm lager moet staan dan de kop van de Astra 28,2, dan moet je eerst een vulling van 40mm op de kop van de Hotbird leggen en daar de waterpas bovenop.
Tja, ik gebruik zelf een electronische waterpas en dan stel ik de juiste schuinte al in voordat er een lnb op de rail gemonteerd wordt maar ja, niet iedereen heeft een electronische waterpas.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja, ik gebruik zelf een electronische waterpas en dan stel ik de juiste schuinte al in voordat er een lnb op de rail gemonteerd wordt maar ja, niet iedereen heeft een electronische waterpas.

 

 

Mijn telefoon kan dat ook, maar dat is natuurlijk geen toppunt van nauwkeurigheid  ;)

]-[an - Utrecht.

 

Xtrend ET7500 - Triax 88 voor 13 19.2 23.5 en 28.

Ziggo - Humax 5200C en 5300C - Samsung UE43KS7500

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, eindelijk iemand die schrijft dat de sun-outage voor hem nuttig kan zijn.

 

 

Er was vandaag zowaar een straaltje zon. Wel een minuut of 10 te laat, maar het gaf toch al aan dat de schotel een stuk moet zakken om niet in de schaduw te staan.

]-[an - Utrecht.

 

Xtrend ET7500 - Triax 88 voor 13 19.2 23.5 en 28.

Ziggo - Humax 5200C en 5300C - Samsung UE43KS7500

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, je hebt nog 6 dagen de tijd voordat de zon precies achter de satelliet staat en in deze 6 dagen zakt die nog 2,5 graden. Mogelijk is het toch minder erg dan dat je nu denkt. Ik zie voor zaterdag, zondag en maandag veel zon in de weersvoorspellingen dus het wordt waarschijnlijk ideaal weer om te controleren of de bomen niet te hoog zijn gegroeid en om je schotelpositie te controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 1 maand later...

Bedankt voor de mooie handleiding. Mijn SAB schotel van 80 cm met een multiblock houder op exact dezelfde manier kunnen installeren. Afstanden tussen de LNB's kloppen, ééns uitgericht op 19,2e zijn de andere satellieten ineens ook in orde.

 

Bart

1x Vu Solo2, 1x Golden Media Triplex, 1x Zgemma 2S, Sabantenne 4xlnb twin + draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Hallo Connexxion,

ik heb vandaag een schotel afgesteld met jou waarden en met 13,19,2en 28.2 geen problemen gehad maar met 23,5 ik paar uur was bezig meer eindelijk gelukt en ik gebruikt graden van linker zijde van schotel(van achter van schotel kijkt)

en ik wil met deze jou bedanken

 

Hallo Connexxion,

is het helemaal kanteling van rail is 10 graden want ik woon in Sittard en ik wil graag waarden voor 13.19,2.23,5 en28,5 op schotel van 78 cm  hebben .waar kan ik warden vinden?en waarom 23,5 is lastig om afstelen?

Al vast bedankt

 

Hallo Connexxion,

voor astra3 (23,5)welke freq. is beste om kezen voor afstellen om minder problemen tegen komen en heel strek is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

is het helemaal kanteling van rail is 10 graden want ik woon in Sittard en ik wil graag waarden voor 13.19,2.23,5 en28,5 op schotel van 78 cm  hebben .waar kan ik warden vinden?en waarom 23,5 is lastig om afstelen?

voor astra3 (23,5)welke freq. is beste om kezen voor afstellen om minder problemen tegen komen en heel strek is?

 

al vast bedankt,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste anoushh

Een Triax-rail kan normaal maar 7 graden schuin gezet worden. Je zult de rail om moeten draaien zodat het bevestigingsgat in de onderste groef zit. Dan kun je hem wel 10 graden schuin zetten.

De zenders van CanalDigitaal op de Astra 23,5 zijn lastig te vinden omdat die satelliet zwakker is en omdat moeilijkere ontvangst-parameters gebruikt worden.
Om de Astra 23,5 te vinden kun je het beste de zender Slagr TV op positie 235 van de CanalDigitaal fastscanlijst. Die moet je heel makkelijk kunnen ontvangen. Fijntunen doe je het beste op de zender History HD op positie 49 van de fastscanlijst. Deze heeft een foutcorrectie van 3/4.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Hallo allemaal,

 

hierbij wil ik Connexxion heel hartelijk dank voor zijn uitmuntende handleiding. Het is mij, als leek, gelukt om met behulp van deze handleiding de schotel, met vier quad-LNB's uit te richten op de Astra 1,2,3 en hotbird.

 

Het lukte in het begin niet zo totdat ik zag dat ik de rail op zijn kop gemonteerd had. Vervolgens alles uit en weer in elkaar gezet en op alle satellieten had ik ontvangst. Weliswaar niet zoveel signaal als sommige hier maar wel een stabiel beeld (70-80%).

 

Nu heb ik de volgende vraag, ik heb de schotel nu afgeregeld voor Eindhoven maar het is de bedoeling dat deze naar Z-Frankrijk (ter hoogte van Valence) gaat. Volstaat het dan om alleen de elevatie opnieuw in te stellen of moet ik dan ook nog iets aan de overige instellingen doen? rail helling b.v.?

 

Alvast heel erg dank 

 

grt tom

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste     tommiedepommie

Welkom op dit forum

Ik begrijp even niet waarom de rail niet goed stond.
Als het gat in het midden van de rail boven zit, kan de rail niet schuiner staan dan 7 graden.
In Eindhoven moet de rail al 10 graden schuin staan, in Valence 14 graden schuin. Je zult de rail dus in Valence zeker met het gat onder moeten zetten anders ontvang je de Hotbird en de Astra 28,2 beneden de maat.
De afstanden kunnen wel blijven staan. Daar verandert niet zo veel in.
Wel zal de skew van de lnb's ongeveer 3 graden schuiner ingesteld moeten worden voor een optimale ontvangst.
Door het omdraaien van de rail moet wel de elevatie van de schotel ongeveer 2 graden anders ingesteld worden om optimaal signaal te ontvangen maar dat wijst zich vanzelf uit. In Valence zal de elevatie op ongeveer 36° ingesteld moeten worden, dus zo'n 6° meer dan in Eindhoven.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Ik had in eerste instantie het gat van de rail, onder staan waardoor de hellingshoek inderdaad veel groter 'kan' worden. Op de foto's die bij de installatiehandleiding staan, zag ik dat het gat in de rail, boven stond, vandaar dat ik alles heb omgebouwd naar "rail met gat boven" 

Vervolgens de LNB's op zijn plaats gezet volgens de handleiding en ik had meteen beeld op alle vier de posities. In de handleiding staat, "druk de rail, rechts geheel naar beneden en zet hem vast" maar als het gat boven zit, dan is die hellingshoek natuurlijk te schuin. Daarom heb ik de rail weer omgedraaid (naar gat boven) en toen werkte het vrijwel meteen.

 

Maar, door ervaring leert men dus ik ga alles weer loskoppelen en de rail omdraaien omdat de schotel toch moet verhuizen. :-)

Ik heb toch nog de volgende vragen:

 

1) Je hebt het over de skew van de LNB. Ik heb hier nog eens niet naar gekeken bij de installatie en toch heb ik een goede ontvangst. Is dat belangrijk voor elk merk LNB? (ik gebruik Venton EXL-QS Rocket Quad LNB)

 

2) Momenteel maak ik nog gebruik van een M7 801 CD ontvanger en als ik die na fabrieksinstellingen herinstalleer, vindt hij de drie Astra's maar niet de hotbird automatisch. Is dat normaal?

 

 

alvast heel hartelijk dank,

 

tom

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...