Ga naar inhoud


Extreem goede ontvangstcondities? (o.a. FM)


Gast eymey

Aanbevolen berichten

@Sjaak(k):

 

Ja, zit er wel denk ik :-). In het kunstof kastje in het midden van de dipool zit een soort printplaatje dat contact maakt met de dipool-uiteinden en een soort mini-trafospoeltje. Aan de andere kant van het printplaatje maakt daarna de coax contact.

 

@Lexzie:

 

Afgeschermde pluggen... zijn dat die haakse plugjes die helemaal van metaal zijn? Ik heb wel van die dingen liggen, maar het lukt me nooit goed ze degelijk in elkaar te zetten, aangezien je bij die alleen de kern vast zet met een schroef en voor de rest de kabel hangt aan een (in mijn ogen niet zo degelijke) trekontlasting. Bij die cheapo pluggen van mij zet je de mantel echt vast onder zo'n 'zadel'.

 

Een versterker ga ik misschien toch niet aan ontkomen, als ik uiteindelijk wel de combiner weer terug ertussen wil of het signaal ook nog wil splitsen naar meerdere tuners.

 

Anyweg: Als ik die antenne toch op de schuur monteer, wat zijn eigenlijk de odds dat bij een onweersbui de bliksem toch hem uitkiest? Er zijn zat hogere huizen (plus een hoger appartementencomplex 10 meter bij het huis vandaan) maar goed, je hebt natuurlijk ook nog zoiets als inductie (waar een antenne lijkt me nog gevoeliger voor is dan kabels in de grond of een betonnen muur)....

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast Drs. IJzerbout

Vroeger had iedereen en antenne op het dak. Bliksem inslag kwam voor maar heel zelden.

Als je de antenne volgens de voorschriften goed aard zou ik me geen zorgen maken.

 

Ik denk dat je ontvangstprobleem niet op te lossen is. Je zit in een "fringe area".

In NL zit de FM band overvol en als je een ontvanger hebt die een geringe selectivity heeft, dan kun je doen wat je wilt maar je kunt nu eenmaal geen ijzer met handen breken.

 

Ik heb een Hitachi FT-5500 mkII AM/FM stereo tuner.

Dit is zo ongeveer het beste wat er in de jaren 80 op de markt was. Deze gebruikt een zogenaamde FCCS techniek. Field Condition Computer System.

De microcomputer tast eerst de band af om te controleren of er aangrenzende stations zijn die interfereren met het gewenste station. Als er geen interferentieruis optreedt, schakelt de microcomputer over op hoge gevoeligheid, brede ontvangst.

Indien er wel interferentieruis optreedt, wordt de selectiviteit groter door de bandbreedte te beperken. De ontvanger past dus zijn IF bandbreedt aan aan de lokale ontvangstomstandigheden.

Ook op AM is de bandbreedte omschakelbaar.

 

Dit zou jouw ontvangstprobleem waarschijnlijk oplossen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja.... ook bij m'n ouders hadden we 'vroegah' een grote antenne... eerst op het dak/aan de gevel van het huis, later op een grote H-paal in de tuin.

 

Maar laten wij nou net dus de pech gehad hebben ooit dat de bliksem vol in de antenne sloeg. Sindsdien hielden we er iedere keer rekening mee bij onweer de stekkers eruit te trekken.

 

En dat laatste is nou ook weer niet m'n bedoeling.... ookal wordt het nog steeds aangeraden ook in stedelijke gebieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook goed wil helpen is een radio te hebben met een NARROW (en WIDE) functionaliteit. Zeker als het frequentie verschil minimaal is zoals in dit verhaal namelijk 100KHz. De 103.5MHz kampt met problemen in het noorden van de provincie Gelderland. Eerder heeft Radio Gelderland een steunzender gehad.

 

Zie:

http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/010.archief/2005/07/96944.html

 

http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/010.archief/2007/05/120011.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja... met een extra radio ga ik natuurlijk weer voorbij aan het zo eenvoudig mogelijk houden van m'n 'rig' :-). Bovendien is verder het signaal nu goed te luisteren (zuiver, dus sterk genoeg... alleen die ruis....)

 

Leuk detail is overigens dat ik dan even niets weet over de ontvangstproblemen in de bommelerwaard (waar je aan refereerde), maar dat de 103.5 ook niet overal even goed te ontvangen is. Bij m'n vriendin, toen ze nog in Ermelo woonde, was in grote delen van Ermelo gewoon die frequentie nauwelijks te ontvangen, evenals Digitenne signalen en ook Vodafone.

 

Wat dat betreft is het echt maf dat voor het overige deze frequentie zo enorm ver strekt. 'Vroegah' toen ik nog wel eens met m'n moeder naar Gouda ging konden we 'm ook altijd tot daar ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast hobbymeester

met FM ontvanger in de huiskamer( de gebruikelijke stooromgeving, pc etc etc ) ontvang ik 103,50 in Soest, je voorkeurzender, zonder ruis; maar als ik de ontvangantenne zuiver vertikaal zet heb ik wel enige ruis. Met de sprietantenne op mn Degen ontvanger, 60 graden en 75 cm uitgetrokken, prima ongestoorde ontvangst.

Het "wide/narrow" schakelen, maakt bij mij niets uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: eymey
Wat dat betreft is het echt maf dat voor het overige deze frequentie zo enorm ver strekt. 'Vroegah' toen ik nog wel eens met m'n moeder naar Gouda ging konden we 'm ook altijd tot daar ontvangen.
Volgens mij hoef ik hier vandaan (Zwijndrecht) ook niet ver oostelijk te rijden om 103.5 al te ontvangen.


Wat betreft bandbreedte/kanaalscheiding merk ik ook dat er een groot verschil zit tussen een huiskamertuner en een autoradio. Bijv op mijn home cinema set hoor ik op 102.95 nog steeds 102.7 erdoorheen spetteren en op 103.0 hoor ik 103.2 erdoor, terwijl ik op mijn autoradio op ongeveer elke tiende MHz wel een zender kan ontvangen (e.e.a. uiteraard afhankelijk van de sterkte/afstand van de zender).

FM is nog lang niet opgegeven, toch vrees ik dat een goede tuner zoals "vroegah" waar Drs. IJzerbout het ook over had nu niet meer te koop is. ("Iedereen heeft toch kabel" mad)
Tweedehands? Geen idee welke dan, want ook vroeger had je goede en slechte tuners en ik zou er wel heel graag RDS op willen...
Als ik al specificaties zou kunnen vinden van de tuners waar zou ik dan op moeten letten?

Ik heb nog even gezocht en wellicht is de site Tuner Information Center wel wat. Er staat ook een tabel op van specificaties. De Hitachi FT-5500MKII staat er ook tussen!

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Tja, ik vind zulke ontvangst omstandigheden wel leuk omdat het goed de kwaliteit van je tuner test.

 

Ik gaf al eerder het voorbeeld van de ontvangst bij mij.

Ik heb hier op 95,6 MHz Bayern 1 met 25kW en op 95,3 MHz HR 2 met 50kW. Beide zenders loeisterk en zijn goed afstembaar, geen onderlinge storing. Ik gebruik hier doorgaans een zelfgebouwde tuner (FM 14 bouwpakket) en heb de hele tuner zeer nauwkeurig afgeregeld. De gelijkloop is optimaal.

De bandbreedte is 200 kHz. En dat is voor technologie uit de 70er jaren lang niet slecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk, ook ik heb destijds (eind jaren 70) dat Philips FM14 tuner bouwpakket in elkaar gezet. Ik herinner me de horror toen ik een ferrietkerntje van het 10,7 MHz filter aan gort gedraaid had, met een gewone schroevendraaier! Uiteindelijk kreeg ik een lab medewerker uit Eindhoven aan de lijn, die me een nieuw filter en twee passende trimsleuteltjes gratis per post toegezonden heeft!

 

Met die FM14 tuner was inderdaad niets mis, want enkele jaren later had ik ook de toen veelgeprezen Kenwood KT-1100, maar die bleek niet of nauwelijks beter voor DX doeleinden.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...