Ga naar inhoud


Waarom kanaal 29 sterker t.o.v. kanaal 55 uit Düsseldorf


Gast Roger Vdheijden

Aanbevolen berichten

Ik zie op de kaart inderdaad hetzelfde probleem. Dat de zendmasten dicht bij de kijkers staan levert dit bijkomstige nadeel op. Het is gewoon teveel voor de ontvanger om met deze niveauverschillen weg te komen. Eenvoudige sperfilters falen omdat het storende kanaal niet over de volle 8 MHz breedte wordt onderdrukt en het te ontvangen kanaal al gauw teveel wordt aangetast. Wanneer er genoeg hoek tussen de zenders bestaat kunnen twee antennes het beter klaren. Voorwaarde is dan wel dat de nulhoek niet door reflecties teniet wordt gedaan. Dit zou kunnen gebeuren met antennes onder het dak, proberen. Misschien is een gekantelde rasterantenne ook wel geschikt door de smalle verticale (wordt dan horizontaal) openingshoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Inderdaad. Echter de te sperren band loopt om precies te zijn van 734.2 MHz t/m 741.8 MHz. Kanaal 55 begint dan op 742.2 MHz. Met een beetje smokkelen is het mogelijk om een klein deel van kanaal 55 verloren te laten gaan, de COFDM techniek spreidt de data over de kanaalbreedte zodat bij wegvallen van een klein deel bandbreedte het beeld gewoon door kan lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Roger Vdheijden

Een eenvoudig sperfilter is waarschijnlijk geen oplossing als ik dit zo lees. Ik heb ook geen idee welke kosten met een goed sperfilter gemoeid zijn. Ik wil liever niet met Yagi antenne(s) gaan werken (toch al direct een stuk groter/opvallender op de schoorsteen), dus zit niks anders erop dat te accepteren dat kanaal 55 uit Düsseldorf vaak niet te bekijken is (alleen onder gunstige omstandigheden). Ik betaal € 8,50 voor Digitenne en haal gratis erg veel zenders uit Duitsland, dus eigenlijk mag ik niet klagen. Alleen jammer dat ik op kanaal 55 wel gerekend had en daarop enkele interessante zenders zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan zulke filters maken, is echter betaald werk. Het lijkt mij toch beter om een gekantelde rasterantenne onder het dak te proberen of twee identieke kleine yagi's. Deze kunnen prima onder het dak wanneer het dak geen reflecties veroorzaakt (alu folie, balken, dakramen enz. Beide antennes moeten dan in de richting van Duitsland en Sittard "vrij" kunnen kijken. Met vrij bedoel ik dat voor de antenne een grote denkbeeldige cirkel alleen maar dak "ziet". Het gemakkelijkste is de 2 antennes evenwijdig te plaatsen met exact gelijke lengtes coax naar de splitter. Het signaal uit Düsseldorf komt dan gelijktijdig aan op beide antennes en splitter. De afstand tussen de antennes moet dan zodanig gekozen worden dat het signaal uit sittard met 20,5 of 61 of 81,5 cm verschil aankomt. Dit is natuurlijk lastig na te meten maar dat hoeft ook niet, ongeveer grafisch uitmeten en dan met de kwaliteitsmeter op kanaal 55 zo afstellen dat deze maximaal wordt. Ik hoop dat dit haalbaar is zonder ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat die twee kanalen nou net tegen mekaar aan zitten.

Alternatieve zenders voor het Pro7/Sat.1/N24/Kabel 1 pakket zitten denk ik te ver weg. (Zeker zonder lange afstandsantenne op een hoge mast):

 

Düsseldorf/Ruhrgebiet 55

Bremen/Unterweser 49

Hannover/Braunschweig 44

Kiel 35

Berlin/Brandenburg 44

Köln/Bonn 53

Hamburg/Lübeck 30

München 48

Nürnberg 40

Frankfurt a.M./Mainz/Wiesbaden 54

 

De enige die nog een beetje in de buurt zit is Keulen/Bonn maar dan heb je hetzelfde probleem alleen dan aan de "andere kant" van kanaal 54, maar misschien net wat meer uit de richting van Heerlen vandaan?

 

Het ziet er toch naar uit dat de enige oplossing om de bewuste zenders te kunnen zien een satellietontvangst zal zijn.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Roger Vdheijden

Köln/Bonn ontvang ik hier niet met de huidige configuratie. Dat komt waarschijnlijk omdat Düsseldorf met 50 kW uitzendt en Köln/Bonn maar met 20 kW. De afstand van mij thuis naar Düsseldorf en Köln/Bonn is op 1 of 2 kilometer gelijk, aldus Google Earth. Het is ook mogelijk dat het landschap tussen mij en Köln/Bonn anders is, bijv. hoogteverschil, maar volgens mij valt dat nog wel mee. Verder heeft Digitenne in Heerlen (De Beitel) ook nog eens 50 kW (en daar zit ik slechts 4 km vanaf)...vraag me niet waarom, omdat er in Maastricht en Sittard ook zenders staan. 20 kW o.i.d. zou afdoende moeten zijn voor de driehoek Heerlen/Maastricht/Sittard, lijkt me.

 

Een schotel is een alternatief, maar ik denk dat ik gewoon tevreden ben met alle zenders die ik ontvang (en dat zijn er nogal wat), helaas zonder Sat.1/N24/Pro7/Kabel1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe weet je dat je nu van Düsseldorf kijkt? Blijkt dat nauwkeurig uit je antenne richting? Het verschil in vermogen lijkt heel veel maar is "slechts" 4 dB. M.a.w. een betere ontvang antenne kan dat verschil al opheffen. Bovendien heeft het landschap in jouw omgeving meer invloed dan dit verschil in zendvermogen. Mogelijk werkt Köln/Bonn ook, dan is het probleem een stuk kleiner omdat de onderdrukking van Heerlen dan veel beter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Citaat:
Frankfurt a.M./Mainz/Wiesbaden 54

Dat klopt, ik ontvang die kanalen op kanaal 54 en mijn yagi is op het Rhein Main gebied gericht.

Denk er wel aan dat die zenders vertikaal gepolariseerd zijn.

Ik schat de afstand ca. 60-70 km hemelsbreed en ondervind ook problemen door demping van bomen en het feit dat ik achter een heuvelrug zit.

Ik het betwijfel het trouwens dat die zenders in NL nog te ontvangen zouden zijn.

Alhoewel de Kleine Feldberg en Hohe Würzel behoorlijk hoog zijn en met 50kW zenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
Frankfurt a.M./Mainz/Wiesbaden 54

Dat klopt, ik ontvang die kanalen op kanaal 54 en mijn yagi is op het Rhein Main gebied gericht.
Denk er wel aan dat die zenders vertikaal gepolariseerd zijn.
Ik schat de afstand ca. 60-70 km hemelsbreed en ondervind ook problemen door demping van bomen en het feit dat ik achter een heuvelrug zit.
Ik het betwijfel het trouwens dat die zenders in NL nog te ontvangen zouden zijn.
Alhoewel de Kleine Feldberg en Hohe Würzel behoorlijk hoog zijn en met 50kW zenden.

Kan nooit, de NPO zit namelijk al op kanaal 54 in Limburg. wink

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Roger Vdheijden
Origineel bericht van: felicasat

Koop gewoon een fatsoendelijke antenne en het zal werken, in Kerkrade/Heerlen komen op sommige plaatsen Keulen door o.a Rode blaat winkel en bij de pep in de buurt maar Dudo is veel makkelijker.


Een fatsoenlijke antenne is alleen een Yagi of zijn er nog andere (kleinere) mogelijkheden? Ik wil namelijk geen grote antenne op de schoorsteen en/of zolder.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een fatsoendelijke Yagi en zit toch ook in Elsloo met het zelfde probleem op kanaal 55 en als filicasat mijn bericht ook gelezen had dan had hij geweten dat er dus ook nog eens wenig of geen verschil tussen de Yagi en de Funke en de KPN binnen antenne was.

Dit met alle antennes op zolder.

Voorheen ongeveer 3 meter hoger op de schoorsteen was het signaal sterker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Alleen jammer dat ik op kanaal 55 wel gerekend had en daarop enkele interessante zenders zitten.

In Duitsland bij de Duitse mediamarkt koop je momenteel voor 35 euro een FTA digitale satelliet ontvanger. Compleet met schotel en LNB en gegarandeerd ontvangst op die zenders die op dat kanaaltje 55 van Duesseldorf zitten...
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast hobbymeester

met de antenne op het dak of schoorsteen kan het soms erg veel verschil uitmaken waar die op het dak staat. Een verplaatsing van enkele decimeters naar links of rechts kan vaak aanmerkelijk verschil op leveren aan ontvangstresultaten.

Een ander ontvangstresultaat:

Op 27 km vanaf Heerlen in het bos, is kanaal 54 Heerlen Digitenne maar moeilijk of soms helemaal niet te ontvangen met hoge yagi antenne , maar kanalen 24, 34 en DVB-H nog wel redelijk tot goed. Echter op een open plek in het bos met een eenvoudige antenne zonder versterker gericht op een Heras hekwerk,wat gewoon laag op de grond, toevallig in de richting van Heerlen staat opgesteld , komt kanaal 54 Ned 1 , 2 en3 en L1 wel stabiel en goed met voldoende kwaliteit door. Hoogstwaarschijnlijk werkt dan dit heras hekwerkelement van 3.40 m breed en 2,00 meter hoog als reflector-element op deze frequentie zeer goed.

Bij het "stacken" van rasterantennes op een mast is het ontvangstresultaat ook beter, lees ik uit hobby experimenten. Daarmee vergroot men dus ook het reflectorscherm.

 

De kleinste uhf dak-yagi-antenne met parabolisch-cylindrisch reflectorscherm wat ik ken, is de HD yagi antenne van Philips USA , waarbij men vermeldt dat die "multipath signal-loss" voorkomt. Maar die mini yagi dakantenne is kennelijk bedoeld voor ontvangst van horizontaal gepolariseerde uhf HD-DVB-T signalen. Alles , fm , vhf en uhf is in USA horizontaal, en zou alleen voor de duitse en belgische dvb-t , Rheinland Pfalz en Kleve bijvoorbeeld , of ook franse HDtv TNT ook, kunnen voldoen.

Om op "kanaal 29 beter dan 55" terug te komen , vermeld ik dat op het hoogste punt van Belgie in de Ardennen , wel kanaal 30 vanuit Eindhoven op 125 km afstand met omroep Brabant , keihard doorkomt, maar de hogere kanalen van digitenne Eindhoven helemaal niet meer . Het kan dus ook een verschil in uitzend erp zijn , denk ik dan..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...