Ga naar inhoud


Waarom kanaal 29 sterker t.o.v. kanaal 55 uit Düsseldorf


Gast Roger Vdheijden

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: hobbymeester
Op 27 km vanaf Heerlen in het bos, is kanaal 54 Heerlen Digitenne maar moeilijk of soms helemaal niet te ontvangen met hoge yagi antenne , maar kanalen 24, 34 en DVB-H nog wel redelijk tot goed.

Hoe hoger het kanaal en dus de frequentie hoe meer last je van demping hebt door in dit geval de bomen. Hoe komt mux 4 op kanaal 64 dan door? (Veronica/Jetix, RTL8, één, Canvas/Ketnet, Nickelodeon/Comedy Central, Discovery Channel, Eurosport en Private Spice). Waarschijnlijk nog slechter?

Origineel bericht van: hobbymeester
Bij het "stacken" van rasterantennes op een mast is het ontvangstresultaat ook beter, lees ik uit hobby experimenten. Daarmee vergroot men dus ook het reflectorscherm.

Ik ben zeer benieuwd hoe ik bijv. zulke antennes kan stacken, hoe ver moeten ze uit elkaar staan? Hoe koppel ik beide antennes op één coax-kabel?
Waar heb jij die hobby experimenten gelezen?

Origineel bericht van: hobbymeester
De kleinste uhf dak-yagi-antenne met parabolisch-cylindrisch reflectorscherm wat ik ken, is de HD yagi antenne van Philips USA , waarbij men vermeldt dat die "multipath signal-loss" voorkomt. Maar die mini yagi dakantenne is kennelijk bedoeld voor ontvangst van horizontaal gepolariseerde uhf HD-DVB-T signalen. Alles , fm , vhf en uhf is in USA horizontaal, en zou alleen voor de duitse en belgische dvb-t , Rheinland Pfalz en Kleve bijvoorbeeld , of ook franse HDtv TNT ook, kunnen voldoen.

Draai de antenne een kwartslag en je kan er perfect vertikale signalen mee ontvangen.

Origineel bericht van: hobbymeester
Om op "kanaal 29 beter dan 55" terug te komen , vermeld ik dat op het hoogste punt van Belgie in de Ardennen , wel kanaal 30 vanuit Eindhoven op 125 km afstand met omroep Brabant , keihard doorkomt, maar de hogere kanalen van digitenne Eindhoven helemaal niet meer . Het kan dus ook een verschil in uitzend erp zijn , denk ik dan..

Kanaal 33 in Eindhoven-oost is 14kW (DVB-H), DVB-T zit daar op kanaal 30, 60, 31 en 56 met resp. 10, 10, 10 en 15 kW. Maar in Eindhoven-west zitten ook DVB-H en DVB-T zenders op dezelfde kanalen met resp. 4 (DVB-H), 10, 15, 15 en 10 kW. Verder komt kanaal 33 ook uit Helmond en Breda met 15kW. Wellicht dat je die nog eerder ontvangt?
Ik denk dat de ERP dus niet zoveel uitmaakt, wellicht demping door de atmosfeer (op de hoge(re) kanalen dan) of interferentie van sterkere lokale zenders op of nabij de kanalen. Dus net zoals in Heerlen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast hobbymeester

kanaal 64 komt niets van over , nergens te vinden, en Luik die op 66 zat kwam nauwelijks door , maar nu tegenwoordig op kanaal 45 stukken beter

 

stacken: enkele fabrikanten en hobbyisten geven hun berekeningen voor het stacken en onderling verbinden van de antennes op het net , zie bijvoorbeeld http://www.kyes.com/antenna/stackluge.html

Er zijn voornamelijk in USA geheel compleet vervaardigde gestackte antennes te vinden, die lijken op 4 samengesteldde uhf-rasterantennes zoals wij die kenden, maar voor vertikaal erg ver te zoeken..

 

kanaal 30 ook op de Hoge Venen in belgie,een hooggelegen terrein zonder obstakels of bomen, interessant voor de hobby , want horizontaal ontvang je op kanaal 30 de Rheinland Pfalz zender Daun en draai je de antenne ( sprietje ) verticaal en scan je opnieuw, vindt je de Eindhovense publieke omroep op hetzelfde kanaal 30 , die daar ook keihard doorkomt

 

Als ik de doos van de HDTV uhf-antenne in het engels en in het spaans goed lees is die speciaal ontwikkeld voor de horizontale HDTV ontvangst en , dat is het gevaarlijke vindt ik, ze garanderen daar een aantal km ontvangst van af de zender. Ik denk dat dat voor het digitenne netwerk hier in NL helemaal niet opgaat. Ook de constructie met de meegeleverde mast en muur bevestigingmaterialen leent zich niet voor vertikale opstellling

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast Roger Vdheijden

M'n vader heeft tot twee weken terug altijd de TF6000COK gebruikt. Zijn CRT televisie van +/- 20 jaar oud ging kapot en hij heeft nu een Philips 32PFL7404 - 81 cm LCD TV gekocht. Deze heeft uiteraard een ingebouwde DVB-T tuner en CI/CAM slot. Daarna de Digitenne Conax module gekocht en sindsdien komt kanaal 55 uit Düsseldorf (63 km afstand) als een zonnetje binnen, ondanks dat kanaal 54 door KPN gebruikt wordt en deze mast slechts op 4 kilometer afstand staat. De Philips tuner kan blijkbaar véél beter omgaan met het sterke signaal van kanaal 54 t.o.v. de Topfield TF6000COK. Ik had niet durven hopen dat het verschil zó groot is, ondanks dat de antenne configuratie ongewijzigd is. SAT1/Kabel1/ProSieben, etc. zijn nu altijd perfect te kijken op kanaal 55, terwijl dat in de oude situatie in 98% van de gevallen onmogelijk was (geen of vast hangend beeld). Opvallend is ook dat de Philips DVB-T tuner ook alle zenders uit Genk, België perfect ontvangt, terwijl de Topfield deze bij heel veel zender scans nog geen één keer ontving.

 

Kortom, problem solved...door een andere TV / DVB-T tuner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Roger Vdheijden

Toch ligt het aan de Topfield. Aan de antenne of bekabeling is totaal niks aangepast of veranderd. Verder constateer ikzelf het probleem óók met de Topfield TF6000COK. Ik heb een 2e Topfield ontvanger op de slaapkamer/zolder staan. Plaats ik de standaard KPN (binnen)antenne op het dakraam, dan kan ik Düsseldorf ontvangen. Kanaal 29 (RTL Television, RTL2, etc) komt prima binnen (50% signaal), maar kanaal 55 (SAT1, ProSieben, etc.) is in 8 van de 10 gevallen niks mee aan te vangen. Exact het gelijke probleem dat mijn vader had, terwijl mijn vader een Funke (KPN) buitenantenne op de schoorsteen gebruikt. De Philips ingebouwde DVB-T ontvanger heeft daar blijkbaar minder problemen mee. Het is toch vreemd dat m'n vader 3 maanden zelden of nooit naar K55 kon kijken en nu 24/7, terwijl alleen de DVB-T ontvanger van merk verwisseld is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Topfield hoeft niet benedenmaats te zijn wanneer deze in een extreme situatie minder presteert dan een andere ontvanger. Ik kan hier de TF5300 vergelijken met een Technisat en een Kathrein tuner in deze kwestie. De twee situaties zijn als volgt: ARD kanaal 21 heeft last van kanaal 22 Hengelo. Kanaal 21 is 28 dB! lager dan kanaal 22. Verder heb ik kanaal 29 van Wesel, deze is 25 dB lager dan kanaal 28 van Hengelo. In beide situaties zie ik alleen bij de Topfield dat de meter (te) weinig aangeeft voor de werkelijke kwaliteit (wel gewoon beeld). Bij omschakelen naar de signaal meter functie wordt duidelijk dat de tuner (Samsung) terugregelt want het RF niveau wordt te laag aangegeven. Het is de vraag of een tuner met meer dan 20 dB nabuurkanaal niveauverschil moet kunnen omgaan. Volgens de Nordig specificatie wel, ik weet niet of deze door Topfield wordt gesteund. Het blijft een uitzonderlijke situatie die ontstaat wanneer een Digitenne zender erg dicht in de buurt staat. Ik wil er nog aan toevoegen dat dezelfde Topfield bij een zwak signaal (geen naastliggend kanaal) uitstekend presteert, beter dan de Technisat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige materie: Wat is de definitie van mee om kunnen gaan. Er treedt absoluut geen blocking op bij 28 dB maar de meter geeft een flinke afname van niveau weer. Dan is daar nog een extra complicerende factor namelijk de eigen c/n van de zwakkere. In mijn geval is kanaal 21 erg goed qua eigen c/n. Dan is het netto resultaat nog wel goed. Bij een niveauverschil van 35 dB verwacht ik de Topfield af te haken. Die situatie had ik in het begin met kanaal 29 voordat ik deze met een scherp filter verbeterd heb. De Kathrein kon dat nog aan, daar zit een Alps tuner in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...