Ga naar inhoud


auto gereed gemaakt voor APK, hoe dik moeten de remschijven zijn?


gerrit B

Aanbevolen berichten

meer dan 50% roest aan een zijde van de remschijf is :

afkeur!

dus er moet per kant van de schijf minimaal 50% BLANK zijn anders afkeur

de min. dikte staat op de remschijf vermeld maar is meestal niet meer te lezen door roest

 

gr metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ja voor een kleine of grote beurt, maar rij inderdaad vrij weinig meestal zo tussen de 5000 en 7000 km per jaar waarvan de meeste (zo'n 2000-2500) in de vakantie.

Ik rij nl. zakelijk al zo'n 50.000 tot 70.000 km per jaar en hoef dan privé niet nog meer in de auto te zitten.

Echter de zakelijk Laguna die ik hiervoor had had ook hetzelfde probleem en die reed wel dik 50.000km per jaar.

 

Aangezien de school hier op goed 500m ligt en het centrum ook niet veel verder weg pak je dan veel sneller die fiets (gaat ook veel sneller) en wordt de auto alleen gebruikt als het regent of als je wat verder weg gaat.

 

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gedeelte wat door de remblok geraakt word, moet voor minimaal 50% roestvrij zijn.

 

Wat betreft de dikte van de schijven, is er geen eis gestelt. Wel staat er beschreven dat de remmen deugdelijk moeten zijn. Dat is een breed begrip. Er zal geen enkele keurmeester of steekproef controleur de schijven afkeuren op de dikte.

 

Wel als geventileerde schijven zo dun zijn, dat je de koelribben zo kunt zien zitten door het te beremmen oppervlak. Maar dan wel omdat ze niet deugdelijk zijn en niet op dikte.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de dikte is zeker een eis gesteld.

Ik rij ook ongeveer 7000 per jaar met mijn Celica en daarvan zijn de schijven ook altijd roestig(vliegroest) ,

na 1 a 2 keer remmen is dat weg , ik heb ook zeer open velgen.

Maar hebben we het hier over echt roestige schijven ,

waarvan na een x aantal keer de schijven bijna schoon

zijn maar putjes vertonen ,

dan is er toch iets mis met je remmen.

Je kunt even 2 dingen doen.

1 Even 100 rijden , handen van het stuur en remmen.

Hij moet rechtdoor gaan

2 even naar de garage en vragen als hij even op de rembank mag

Maar als alle 4 schijven gelijke roest vertonen , en hij remt goed

dan komt het echt door het stilstaan.

Vertoont er 1 groeven en veel roest (ook anders van kleur) , dan kan er een klauw vast zitten

 

 

Kun je geen foto,s erbij zetten ??

 

...........................Groetjes:...Boelo

VU+--DUO 4K----Big bisat 13E-19.2E-23.5E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
Ja voor een kleine of grote beurt, maar rij inderdaad vrij weinig meestal zo tussen de 5000 en 7000 km per jaar waarvan de meeste (zo'n 2000-2500) in de vakantie.
Ik rij nl. zakelijk al zo'n 50.000 tot 70.000 km per jaar en hoef dan privé niet nog meer in de auto te zitten.
Echter de zakelijk Laguna die ik hiervoor had had ook hetzelfde probleem en die reed wel dik 50.000km per jaar.

Aangezien de school hier op goed 500m ligt en het centrum ook niet veel verder weg pak je dan veel sneller die fiets (gaat ook veel sneller) en wordt de auto alleen gebruikt als het regent of als je wat verder weg gaat.


suc6

Gerrit

@Gerrit.
Ik rij al bijna 15 jaar renault, en op bepaalde momenten ook niet echt veel, maar wel regelmatig, waardoor de roestopbouw geen kans krijgt een stadium te bereiken waar het door het remmen niet meer verdwijnt. Ik kan je iig het advies geven na een fikse regenbui waarbij de schijven nat zijn geworden en er lichte roestvorming is opgetreden een rondje te gaan rijden. Na een paar kilometer en een paar keer goed remmen is de roest weer weg.

Citaat:
Het gedeelte wat door de remblok geraakt word, moet voor minimaal 50% roestvrij zijn.

Wat betreft de dikte van de schijven, is er geen eis gestelt. Wel staat er beschreven dat de remmen deugdelijk moeten zijn. Dat is een breed begrip. Er zal geen enkele keurmeester of steekproef controleur de schijven afkeuren op de dikte.
Maar dan wel omdat ze niet deugdelijk zijn en niet op dikte.

@Ptje
Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt hoor, maar ik kan je verzekeren dat er wel degelijk een minimum dikte geld voor zowel remschijf als remblok. De minimum dikte is afhankelijk van het merk en type auto.

Citaat:
Wel als geventileerde schijven zo dun zijn, dat je de koelribben zo kunt zien zitten door het te beremmen oppervlak.
shocked
Op een dergelijke uitspraak ga ik maar niet in. cry
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zullen we er eens op inzetten. Er zit wel een verschil tussen de minimale dikte voor schijven en blokken, die de fabrikant opgeeft en wat voor de apk geldt. Kom maar met het artikel uit het apk boek, waar staat welke minimale dikte de schijven en blokken moeten hebben. Wel staat er voor de schijven en blokken als die in een redelijk versleten toestand verkeren, dat ze als adviespunt aangemerkt moeten worden op het apk formulier.

 

Afkeur dikte is voor blokken en schijven, ijzer op ijzer. Net geen ijzer, advies punt. Zal ik het artikel voor je opzoeken waar dit beschreven word ? Dan wil ik graag van jou het artikel waarin staat, dat onder een bepaalde dikte van de remschijven en of blokken, tot afkeur over gegaan moet worden.

 

Wat mijn stelling betreft over de zichtbare koelribben, was om het verhaal duidelijk te maken en moet je niet zo letterlijk nemen als jij doet.

 

Kom maar met feiten uit het apk boek, ik win !! Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een collega gehad die op een Renault Kangoo net een nieuwe APK had.

 

Hij klaagde dat de auto slecht remde.

Toen ik er naar keer lag er los onder de auto een stuk remvoering van een remblok, dat had losgelaten van de plaat.

 

De schijven waren blauw verkleurd, kortom, de remmen liepen aan en door de hitte was alles stukgegaan.

 

Maar de APK was gewoon vernieuwd.

 

Commentaar van de garage: "De auto voldeed aan de minimumeisen op de remmen testbank"

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fabrikant van de auto wil graag dat je vaak je remschijven? en blokjes laat vervangen. Dit is een fluitje van een cent waarvoor de dealer een werkelijk belachelijk bedrag voor vraagt.

 

Je hebt gelijk bij de APK wordt alleen naar de remvertraging gekeken, tenzij de remmen gewoon defect zijn (teveel roest, teveel verschil links/rechts).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ptje
Wat zullen we er eens op inzetten. Er zit wel een verschil tussen de minimale dikte voor schijven en blokken, die de fabrikant opgeeft en wat voor de apk geldt. Kom maar met het artikel uit het apk boek, waar staat welke minimale dikte de schijven en blokken moeten hebben. Wel staat er voor de schijven en blokken als die in een redelijk versleten toestand verkeren, dat ze als adviespunt aangemerkt moeten worden op het apk formulier.

Afkeur dikte is voor blokken en schijven, ijzer op ijzer. Net geen ijzer, advies punt. Zal ik het artikel voor je opzoeken waar dit beschreven word ? Dan wil ik graag van jou het artikel waarin staat, dat onder een bepaalde dikte van de remschijven en of blokken, tot afkeur over gegaan moet worden.

Wat mijn stelling betreft over de zichtbare koelribben, was om het verhaal duidelijk te maken en moet je niet zo letterlijk nemen als jij doet.

Kom maar met feiten uit het apk boek, ik win !! Succes.



Ik ga niet meedoen aan een kinderachtig wedstrijdje, als jij denk dat je moet winnen.. be my guest.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De APK regel is:

 

Een remschijf mag niet te dun zijn. Als een remschijf zo dun is dat er grote kans op afbreken is, moet deze worden afgekeurd. De keurmeester heeft in deze de ruimte om op basis van zijn ervaring en eventuele voorschriften fabrikant, een oordeel te geven

Verder kan de keurmeester de code ac5 op het keuringsrapport aankruisen om aan te geven dat de remschijf verregaande slijtage vertoont, maar voor de APK nog net goed is.

 

In het kader van de APK is een scheur / breuk in een remschijf afkeur als deze door de volledige materiaaldikte loopt.

1x DM800HD - OpenPLi 2.1 - CCcam 2.3.0  (in de kast als reserve)

1x Vu+ Solo2 -  OpenPli 4.0 - Oscam - 110cm Triax - Stab rotor
2x Amino A140 (Glasvezel ontvanger)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de schijven dit weekend eens helemaal netjes ontroest en dan zie ik niets vreemd aan de schrijven, geen scheuren, barsten oid., gewoon mooi vlak over het hele remvlak en als ik de dikte meet dan zijn ze boven de 22 mm terwijl ik op diverse sites heb kunnen vinden dat ze min 21,8mm moeten zijn.

Wel was 1 remblok door de roest nogal scheef afgesleten dus ga de blokken nog wel even vervangen.

 

Maar als ik het bericht wat hier boven staat zo bekijk dan ben je dus gewoon aan de willekeur van de APK inspecteur overgeleverd.

Heeft hij een slecht weekend gehad of die week niet genoeg verkocht dan kan hij ze te dun vinden en kan hij er een auto op afkeuren.

 

Persoonlijk vind ik dat niet kunnen, iets is goed of niet goed en als iets niet goed is dan staan hier gewoon feiten tegenover.

Dus simpel boven bijv. 22,5 mm is gewoon goed tussen 22,5 en 21,8 is aandachtspunt, er onder is afkeur.

Op zo'n manier is het gewoon duidelijk en is er ook geen discussie mogelijk lijkt me.

 

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je blokken vervangt, dan moet je ze daarna wel inremmen.

De oude schijven zijn nooit helemaal vlak meer en daar moeten de blokken zich op aanpassen.

 

Als je nieuwe blokken monteert en zo naar de keuring rijd dan heb je kans dat de remdruk verdeling links/rechts niet goed is en je daardoor afkeur krijgt.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ontroesten , lukte dat met een schuurpapiertje ??

Zoja , komt het van het stilstaan.

Moest je er echt met een schuurschijf met haakse slijper te werk gaan.

Dan zal ik verder kijken.

 

Van roest slijten blokken niet scheef.

 

Wat ik zal doen :

De zuiger van de remklauw met een waterpomptang terug drukken

in de klauw en dan kijken als de klauw ook wil schuiven over

de pinnen.

Misschien dat er 1 vast zit.

Lees dit eens door.

klik

...........................Groetjes:...Boelo

VU+--DUO 4K----Big bisat 13E-19.2E-23.5E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...