Ga naar inhoud


auto gereed gemaakt voor APK, hoe dik moeten de remschijven zijn?


gerrit B

Aanbevolen berichten

De cilinder zal niet vast zitten of zo, want dan remt de auto niet goed.

Het schuin afslijten van 1 remblok duidt op verkeerde montage, of het blokje moet wel zeeeer vast zitten (boven of onder)(bij trommelremmen zag je dat wel eens).

Dat de remblokken een verschil hebben in slijtage is normaal omdat de cilinder maar aan een kant drukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Allemaal niet het geval, ze waren gewoon schuin afgesleten door roest.

Aan de buitenkant was er niet zo veel van te zien, gewoon een randje aan de binnenrand en aan de buiterand en in het midden was alles mooi glad.

Maar aan de achterkant zat aan de buitenrand een dikke laag roest die er alleen met een staalborstel op de haakse slijper af te krijgen was.

Na het karwei waren de tegels onder de auto roestbruin/zwart, de binnenkappen van de spartborden waren roestbruin/zwart en ondanks het mondkapje was alles wat je ophoeste en uitsnoot was ook roestbruin/zwart. sick

Toen ik alles bij elkaar had geveegd had ik een half stofblik vol.

De remblokken zijn vandaag binnen gekomen dus die vanavond er nog even op zetten en dan woensdag naar de APK.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat ik geluk heb gehad en dat daar de band van de stofbril overheen heeft gezeten. :D

 

Maar zojuist even de nieuw blokken erop gezet en dat ging aardig snel, remcilinders waren eenvoudig terug te drukken dus die zaten ook niet vast en met 3 kwartier kon ik al proefrijden.

In het begin nog even iets slepende remmen maar na een paar keer remmen was dat ook weg en blinken de schijven weer keurig.

 

Zal mij benieuwen wat ze er woensdag van zeggen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ook eens slim te zijn, en de remblokken vervangen 1 dag vor de APK.

De auto werd dus afgekeurd op de remmen: remkracht te weinig.

De blokken hebben echt een wat langere tijd nodig om lekker "in te slijten", om de maximale remkracht te krijgen.

Ik heb verteld dat er nieuwe blokken op gekomen zijn, maar dat zag de keurmeester zelf ook wel.

Ik mocht een weekje later terugkomen voor de herkeuring, heb er verder niets aan gedaan, maar toen kwam hij glansrijk door de remtest heen, en werd goedgekeurd.

 

beter is dus je blokken ruim voor de keuring te vernieuwen.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij staat weer voor de deur samen met een goedkeurings rapport.

En hij moet nu ook wel zeker goed zijn, want kreeg de auto nog niet mee omdat er nog een steekproef uitgevoerd werd.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Ontroesten van de remschijven mbv van een lamellenschijf raad ik af. Schuurpapier haalt namelijk ook staal weg. Zodra de schijfdikte al meer dan 0,08 mm varieert gaan je remmen trillen, dat is minder dan één tiende millimeter. Waag je er niet aan, doe het niet.

 

Beter is een schijf van scotch & brite zgn "fast grinder" en "black cleaner"

De roest haal je er zo mee weg, terwijl het staal blijft zitten. Het  wordt weer glad, zelfs lichte groeven haal je er mee weg.

 

Het beste is te schuren op een draaiende remschijf. 

 

Heb je op het achterwiel geen aandrijving monteer de remschijf dan andersom op de naaf van het voorwiel. De buitenkant van de remschijf zit dus nu aan de binnenkant. Om er toch goed bij te kunnen draai je de voorwielen helemaal opzij.

 

Start de motor en zet 'm in z'n 4 of 5, bij een automaat in drive.

Pak de haakse slijptol en schuren maar. Binnen een minuut ben je klaar.

Het beste behandel je beide zijden van de remschijf, ook van het andere wiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic is 5 jaar oud. Ik denk dat Gerrit al weer 3 auto's verder is :grin:

 

Nou na het probleem te hebben opgelost (eerst met de lamellenschijf het grofste vuil weggehaald en daarna een stuk linnen schuurpapier op een stuk hout gezet om hem zuiver vlak te maken) is de auto gewoon goedgekeurd.

Het jaar erop nieuwe schijven geplaatst omdat ze alweer geroest waren en de cilinders vast zaten in 2012 een Ford Mondeo gekocht die dit probleem van roestende remschijven dus niet heeft.

Maar blijkbaar zijn die roestende remschijven een probleem van renault aangezien een ieder die een renault Scenic heeft tegen dit probleem aanloopt.  

 

Dat het vlak maken alleen maar aan de auto vind ik onzin immers als je nieuwe schijven koopt dan zijn die ook niet aan de auto uitgelijnd.

Natuurlijk zal dit wel het beste zijn hetzelfde als je banden uitlijnen terwijl ze nog aan de auto zitten maar de praktijk is toch 99,9% anders.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitlijnen doe je bij voorkeur met de  wielen aan de auto... de uilijn apparatuur moet aan het wiel bevestigd worden.

Jij verward de wielen balanceren aan de auto en wielen los balanceren.

De wielen los balanceren kan goed en wordt in de praktijk het meeste gedaan, snel klaar dus goedkoop. ;)

Wielen gemonteerd onder de auto balanceren heeft als voordeel dat je een eventuele onbalans in de andere draaiende delen ook mee neemt bij het balanceren. 

Dit kan ook weer een nadelig gevolg hebben als de onbalans uit een technisch defect voortkomt. Dan wordt het defect gecamoufleerd maar het zit er nog wel .. 

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skoda (Fabia) heeft ook veel last van roestende remschijven... en mijn VW Caddy die ik hiervoor had had er ook last van.

Ik vermoed dat de zoute vochtige lucht er ook wel mee te maken heeft, als je ziet hoe gauw dingen gaan roesten hier.

Als je een paar dagen niet gereden hebt, en je remt dan hoor je het vaak helemaal schuren.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er verschil is tussen roesten en roesten. Mijn gazonsproeiers spuiten tegen de velgen aan. Dan staat er de volgende ochtend roest op de schijven. Drie keer remmen en het is weg.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...