Ga naar inhoud


Electrolux koelbox: 12 volt plug smelt eraf!


Funfreak

Aanbevolen berichten

Ik heb een Electrolux mobilife koelbox op 12 volt voor ind e auto. Het is mij al eerder opgevallen, dat de kern van de plug (de plus dus) gloeiend heet wordt na enkele uren gebruik. Inmiddels is na 10 jaar de originele stekker kapot en vervangen door een 10 ampere exemplaar. Die hield het echter nog geen 10 minuten vol.

 

Wat trekt er zoveel stroom dat ik de koelbox niet meer normaal kan gebruiken?

Ik heb niet de indruk dat hij vonkt.

Ik heb de kabel iets ingekort, zou dat een probleem zijn?

 

Model is RC210, 12v - cca. 4A = 48 watt.

 

Zou de ventilator misschien te zwaar lopen door stof en vuil?

Hij is niet heel veel gebruikt overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nog nooit eerder meegemaakt, heb een rit naar tjechie gemaakt en zuid Frankrijk waar de plug en de kabel wat warm werden.

 

Ook hier ging het om een Electrolux RC type

Ventilator ? Waar zit die dan ?

Ik heb hem hier nu als extra in gebruik....kan geen ventilator ontdekken frown

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zou eerst eens de werkelijk opgenomen stroom meten, dan weet je meer.

 

Verder kan het zijn, dat je stopcontact ook verbrand is.

 

Door de overgangsweerstand en de opgenomen stroom blijf je dan de boel warmstoken en vervangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Wat trekt er zoveel stroom dat ik de koelbox niet meer normaal kan gebruiken?

 

Peltier element kapot? Dat is het enige onderdeel wat heel veel stroom trekt.

 

Als er een 5 amp zekering inzat en je gaat die vervangen door een 10Amp mag je nog van geluk spreken dat de auto niet is uitgebrandt.

 

 

 

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Matchless
Citaat:
Wat trekt er zoveel stroom dat ik de koelbox niet meer normaal kan gebruiken?


Peltier element kapot? Dat is het enige onderdeel wat heel veel stroom trekt.

Als er een 5 amp zekering inzat en je gaat die vervangen door een 10Amp mag je nog van geluk spreken dat de auto niet is uitgebrandt.





Een Peltier kan aardig wat stroom vreten. Jaren terug zo'n ding op mijn CPU gehad en dan aan de andere kant een fannetje. Opeens zei de voeding doe de rest zelf maar. Bedrading naar Peltier volledig zwarte kool geworden.

In de campingkoelkasten en boxen ben ik niet thuis. Ze gaan op 12 volt, 24 volt, 110 volt, 220 volt, Gas.
Blijkbaar dus geen dingen om in je caravan/tent te hebben met Peltier als de handel af kan fikken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat doet een Peltier element precies?

Kan ik daar iets aan repareren?

Hoe ziet zo'n element eruit?

Maar de koelbox koelt nog wel, kan dat als het element defect is?

 

Ik heb meerdere 12v stopcontacten ter beschikking en een 12v omvormer van 220v naar 12v. Overal wordt de plug heel snel warm/heet.

Volgens mij moet het aan de koelbox zelf liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat het binnenste kontakt gewoon door wrijving kontakt maakt en dus een grote overgangsweerstand heeft: dus opwarmen

Misschien heb je een voeding staan thuis die 12V-10A kan leveren?

Doe eens de sigarenaanstekerplug eraf en verbindt met de inachtname van de polariteit, de draad rechtstreeks via een lusterklem (suikertje) rechtstreeks aan de 12V.

Ik vermoed dat de opwarming verdwenen is!

Doe je dit in de auto dan moet de draad aan de accu gezekerd zijn met 10A direkt aan de accu in de +draad! (bescherming leiding)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Kimble
Jaren terug zo'n ding op mijn CPU gehad en dan aan de andere kant een fannetje. Opeens zei de voeding doe de rest zelf maar. Bedrading naar Peltier volledig zwarte kool geworden.


Dat kan niet Kimble dat is een temperatuur voeler, lees »dit« maar eens over wat een Peltier element is. Een Peltier element is een warmte pomp. wink


@Sjaak(k)

Ik heb bij een electronicawebshop een Peltier gekocht, zie specs in bijlage en die op de processor gemonteerd. Daarboven een lichte fan om het tempverschil te behouden. Wekt als een trein, todat ik pure sluiting had.
0,0 Ohm was de weerstand geworden van het element.

Een peltier element is echt geen voeler. Zou ook een beetje absurd zijn om die dingen dan op de markt te zetten tegen een 55 Euro tov een ptc of een ntc van nog geen dubbeltje. En wat warmtepomp betreft, daar heb je gelijk in als je zegt dat het een electronische warmtepomp is die een verschil op levert van een 71 graden Kelvin aan tov dan andere zijdde.

Voorbeeld: ene kant wordt 7 graden, andere kant een 150 graden. (7 gradenkant op de cpu en 150 graden onder een fan of aan een koelblok)

Mijn bedoeling was ooit om het peltier element te bevestigen aan een flink stuk massief blok aluminium met wat freesgeulen (20 stuks oid) om een passieve koeling van de CPU te krijgen. De fans die toen net kwamen voor je CPU waren nogal lawaaischoppers in een staande kast na wat maanden. Nu met de huidige generatie fans is het niet meer nodig, daar ze vrij stil zijn.



peltier.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Daarboven een lichte fan om het tempverschil te behouden. Wekt als een trein, todat ik pure sluiting had.

 

En weet je waarom die sluiting gekomen is? Het grote nadeel van een peltier (behalve de slechte efficientie) is dat hij condens veroorzaakt.

Dat vriest welliswaar vast maar bij het uitzetten van de pc smelt het condenswater en loopt het over de CPU. Bij de volgende keer aanzetten heb je sluiting.

 

Een peltier kan je niet repareren. Het is een keramisch plaatje

wat aan de ene kant warm en de andere kant koud wordt.

Als er water tussen dat plaatje komt dan gaat dat plaatje kapot.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

controleer of het alu koelelement zijn warmte goed kwijt kan,

dus niet dik onder het stof zit. (denk aan cpu koeler..)

Is dit vol stof,kan die z'n warmte niet kwijt,blijft die continue aan..

 

Ook kan evt regel electronica defect zijn.

 

Aansluit plug moet goed/stevig gemonteerd zijn,er loopt een

paar ampere door.(slechte verbinding word warm)

 

condens vocht en stof (op de peltier) kunnen ook problemen veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was tussen de middag even bij een elektronicawinkel....

 

De eigenaar vroeg of de kabel aan de uiteinden vertind is. Dat is inderdaad 'af fabriek Electrolux' het geval.

Hij gaf aan, dat de uiteinden NOOIT vertind in een schroefklem geplaatst m,ogen worden en volgens hem is dat de oorzaak.

Tja tin heeft inderdaad een bepaalde weerstand, maar zou dat bij 4A tot zoveel hitte (smelten van de plug) gaan?

 

Vanavond ga ik de proef op de som nemen en de dure nieuwe 8A plug (was bijna 10 euro) nogmaals monteren. Deze zou dan niet meer warm mogen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Hij gaf aan, dat de uiteinden NOOIT vertind in een schroefklem geplaatst mogen worden en volgens hem is dat de oorzaak.

Dat is een hele goede tip, de man heeft volkomen gelijk.
Uiteinden van snoer mogen nooit vertint worden als ze in een schroefaansluiting vastgezet worden.
Het beste is kabel-eind-hulzen toe te passen met een speciale tang.
Kan heel goed de oorzaak zijn dat die plug te heet wordt door de overgangsweerstand.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het gaat er niet om, dat een vertinde draad een overgangsweerstand heeft, maar met het feit, dat tin een zacht materiaal is, wat je eenvoudig kunt indrukken.

 

Wordt het iets warm, en koelt het daarna weer af, komt de draad los onder de schroefverbinding te zitten, met alle gevolgen van dien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Matchless
Citaat:
Daarboven een lichte fan om het tempverschil te behouden. Wekt als een trein, todat ik pure sluiting had.


En weet je waarom die sluiting gekomen is? Het grote nadeel van een peltier (behalve de slechte efficientie) is dat hij condens veroorzaakt.
Dat vriest welliswaar vast maar bij het uitzetten van de pc smelt het condenswater en loopt het over de CPU. Bij de volgende keer aanzetten heb je sluiting.

Een peltier kan je niet repareren. Het is een keramisch plaatje
wat aan de ene kant warm en de andere kant koud wordt.
Als er water tussen dat plaatje komt dan gaat dat plaatje kapot.


Dan heb ik dus gewoon verschrikkelijk veel geluk gehad met mijn mammabord. En wat Drs.IJzerbout zei mbt tot het solderen. tja ik had de uiteindde en elkaar verweven, gesoldeerd en een krimpkousje erom. Ook maar niet meer doen bij een hoge Stroom.

Waarom gebruik ik toch vaak dingen die er eigenlijk niet voor gemaakt zijn..... nieuwsgierig, koppigheid. We houden het maar op dat het Reverse Enigineren meestal wel goed gaat en vaak hele nieuwe inzichten geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...