Ga naar inhoud


Electrolux koelbox: 12 volt plug smelt eraf!


Funfreak

Aanbevolen berichten

Net de nieuwe stekker eraan gezet zonder vertinde uiteinden.

 

Resultaat na 1,5 uur:

Wordt toch op de kern (de plus punt aan de stekker) weer behoorlijk warm. Is echter na 1,5 uur in de Cooleman voeding nog wel vast te houden. Heeft het smeltpunt dus nog niet bereikt.

Ik twijfel toch of ik een nieuwe koelbox zal kopen.

Of zou dit bij Mobicool ook voor komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Funfreak
Net de nieuwe stekker eraan gezet zonder vertinde uiteinden.

Resultaat na 1,5 uur:
Wordt toch op de kern (de plus punt aan de stekker) weer behoorlijk warm. Is echter na 1,5 uur in de Cooleman voeding nog wel vast te houden. Heeft het smeltpunt dus nog niet bereikt.
Ik twijfel toch of ik een nieuwe koelbox zal kopen.
Of zou dit bij Mobicool ook voor komen?


Het puntje kan ik me wel wat bij voorstellen. Het is geen vlak die op pak hem beet 5mm2 vlak contact maakt, maar echt met een ronding of puntje. Als het snoer maar niet warm wordt.

Verder heb ik totaal geen idee hoe Mobicool dat af fabriek doet. Handwarm en smeltpunt is nogal een verschil hoor. Zou niets willen hebben wat tegen het smeltpunt aanhangt. Vindt mijn laptop voeding al "kokend" heet worden voor mijn gevoel. Kan hem nog wel beethouden, maar 50-60 graden is ie zeker.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Resultaat na 1,5 uur:
Wordt toch op de kern (de plus punt aan de stekker) weer behoorlijk warm. Is echter na 1,5 uur in de Cooleman voeding nog wel vast te houden.

Dat lijkt mij volkomen normaal.
Bij de lage 12 volt spanning loopt er nou eenmaal een hoge stroom. Dat de plug daardoor heet wordt, daar zou ik me geen zorgen om maken.
Maar gaat de boel stinken en smelten, dan is er toch wat anders aan de hand.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zelf heb ik ook zo'n koelkast met hetzelfde probleem.

 

Oplossing:

 

Koop een goede stekkerdoos met randaarde en een stekker+aarde.

Sluit de stekker doos aan rechtstreeks op de + en - met een fatsoenlijke kabel/draad.

 

Gebruik de randaarde als min en beide pennen als + (pennen doorverbinden)

 

Wel deze stekker goed merken met een kleurtje zodat deze niet in een 230 V stopkontakt wordt gestoken.

 

Het wordt ook na een rit naar de Franse Zuidkust niet warm.

 

Reden: Deze constructie heeft elektrisch veel minder overgangsweerstand.

 

Suc6 ermee. (Niet zelf verzonnen maar een auto onderdelenzaak gaf me deze tip omdat het in vrachtwagens (24 V) ook veel wordt toegepast.)

Echostar 5020 PVR + Strong 8000 +80 cm Wok + Motor+Alps Twin LNB + Abo+X-cam+Aston 1.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kilometervreter
Zelf heb ik ook zo'n koelkast met hetzelfde probleem.

Oplossing:

Koop een goede stekkerdoos met randaarde en een stekker+aarde.
Sluit de stekker doos aan rechtstreeks op de + en - met een fatsoenlijke kabel/draad.

Gebruik de randaarde als min en beide pennen als + (pennen doorverbinden)

Wel deze stekker goed merken met een kleurtje zodat deze niet in een 230 V stopkontakt wordt gestoken.

Het wordt ook na een rit naar de Franse Zuidkust niet warm.

Reden: Deze constructie heeft elektrisch veel minder overgangsweerstand.

Suc6 ermee. (Niet zelf verzonnen maar een auto onderdelenzaak gaf me deze tip omdat het in vrachtwagens (24 V) ook veel wordt toegepast.)


Dat vind ik toch weer niet zo'n goed idee om een normale stekker er op te zetten. Je geeft zelf al aan om hem te merken, maar als iemand anders toch de stekker in een normale wcd steekt kun je zeker een nieuwe kopen.

Als je dan toch zoiets wil doen, pak dan een HNA stekker + wcd.
En idd zeker even de stroom meten wat hij daadwerkelijk aan ampere's trekt.

Groeten van Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je niet beter een XLR nemen. Die zit aan de lader van mijn Scootmobiel ook. Lader van 10 Ampere @ 24 Volt. Niet eens een slimme lader, wordt behoorlijk warm.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Dat vind ik toch weer niet zo'n goed idee om een normale stekker er op te zetten.

Dat is inderdaad helemaal geen goed idee en zou ik ook sterk afraden.

Mijn schoonmoeder zou het voor elkaar deze stekker in het normale stopcontact te frunniken, gemerkt of niet.

 

Een XLR aansluiting is inderdaad een goede oplossing, die zijn robuust en kunnen veel stroom voeren.

De male kant aan de koelkast solderen.

 

Die sigarettenaansteker stekkers zijn eigenlijk ondingen en helemaal niet als stekker gedacht. De accesoire-industrie heeft van een nood een deugd gemaakt en die krengen als 12 volt contact misbruikt met alle ellende van dien.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde eigenlijk die XLR 3 polige stekkers. Je hebt ze ook 5 polig, en nog meer polig.

Verkeerd omdraaien gaat niet.

Alhoewel...bij mijn ex-schoonmoeder was alles mogelijk.

Die zette ooit eens een electrische frituurpan op het electrische fornuis en zette het fornuis toen aan.

Ik zal maar niet vertellen wat er daarna gebeurd is. :D

 

In ieder geval bedoel ik te zeggen dat er veel andere goede stekkerverbindingen zijn die ook hoge stroom kunnen voeren.

 

In de broadcast sector worden doorgaans allerlei XLR verbindingen (Neutrik etc.) gebruikt voor zwakstroom (lage spanning).

Er is ook Canon, 3 polig en meerpolig (B3-S3 etc.) Voor hoge stroom kun je dan een paar pinnen doorverbinden. Die hebben dan nog een schroef-arretering. Ook niet slecht.

Alles beter dan die achterlijke sigarettenaansteker stekkers uit China.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Peltier koelboxen zijn waardeloze dingen, die veel stroom gebruiken en maar beperkt koelen. Bovendien gebruiken ze ook nog permanent stroom.

 

Inmiddels voor 12 volt boot gebruik overgeschakeld op een Waeco koelbox met een compressor systeem. Werkt perfect net als een standaard koelkast. Slaat aan en af al naar gelang de behoefte aan koeling. Werkt prima op 12 volt. En heeft een regeling dat bij een te lage accu spanning de stroom wordt uitgeschakeld.

 

Er is ook een adapter bij te krijgen voor 230 volt netspanning. Zodat gebruik 230 en 12 volt mogelijk is.

 

De koelbox is verkrijgbaar in diverse formaten en ook in hetzelfde kleine formaat als de peltier koelboxen.

 

Inmiddels de koelbox 3 weken continue gebruikt tijdens de vakantie. Dit werkt zeer goed en geruisloos.

 

Is wel wat duurder dan die Peltier boxen. Maar werkt vele malen beter en kan zelfs vriezen.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwa stekkergeschiedenis, laat je oog eens vallen op een ENGELSE netstekker, zo'n ding met 3 kloeke pennen, en gebruik ook de aarde als "-" pool, alhoewel je er op het "continent" geen kans van vergissing hebt...

Geeft goed kontakt!

Ik gebruik al 15j een electrolux met motor en electronische sturing van Danfoss... Prima ding, een aanrader!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de scootmobiel zit een 3-polige XLR chassis-deel en aan de lader een 3-polige XLR plug.

 

Het enigste wat ik aan de gruzelementen kan helpen is een mengpaneel. Kans is toch wel heel erg klein dat ik de lader uit de schuur haal om hem in te pluggen op het mengpaneel.

 

Met het oog op de jongste kids 6 en 9 hier zie ik wel een kans op een ongelukje. Op de scootmobiel zit nl. een zogenaamd contactslot wat een Jack chassis-deel is. De plug (lees: de sleutel) is van binnen geheel aan elkaar gesoldeerd.

Als zoonlief of dochterlief er een koptelefoon in zou steken, dan is tie een beetje overleden. Plug is ook geen onderdeel om hem in de stereo te steken op de hoofdtelefoonuitgang.

Dit hadden ze imo wel anders kunnen doen zoals je op andere scoots ook wel ziet, gewoon een normaal contactslot. Ach ja de leverancier indeze is er maar vanuit gegaan dat het groot en simpel moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 3 polige XLR plug chassisdeel kun je ook als Male krijgen ,zo dat je alleen een Female stekker er in kunt steken ,dus geen gevaar voor mengpanelen,overigens deze pluggen worden alleen op Prof.mengpanelen gebruikt,en op Ebike's bijv die van Sparta.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paneel van Yamaha, en die heeft female chassis delen.

 

Nooit gezien male chassis delen op een mengpaneel. Zal wel de high tech afdeling zijn.

 

Het is puur om de analoge synth, keyboard, drumstel en een zangmicrofoon te mixen. Ben er wel tevreden mee en hoef niet beter.

 

Maar wat contactslot betreft op de scoot zou het wel een oplossing zijn zo'n male chassis deel en een female plug. De enigste fout die je dan nog kan maken is de plug (male) in de plug (female) van de lader steken.

 

Dan moet je knap van het padje af zijn sleep

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles waar spanning op staat moet een female zijn. Maakt niet uit wat voor een stekker.

Anders hoef je er maar met een autosleutel, sleutel, ring aan te komen en je hebt vuurwerk.

De stroom afnemer is dan automatisch een male.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...