Ga naar inhoud


Electrolux koelbox: 12 volt plug smelt eraf!


Funfreak

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Alles waar spanning op staat moet een female zijn. Maakt niet uit wat voor een stekker.
Anders hoef je er maar met een autosleutel, sleutel, ring aan te komen en je hebt vuurwerk.
De stroom afnemer is dan automatisch een male.


Zal het de scootleverancier vertellen wink

Vor de rest klopt het helemaal, je kan het eigenlijk niet zo gek bedenken op adapters na.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Citaat:
Zal het de scootleverancier vertellen

Als dat bij jouw scooter niet zo is, dan is dat grof nalatig van de fabrikant.
Het kan nooit een TÜV of VDE certifikaat krijgen want het is domweg een voorschrift.
Als jij met je ring van je vinger kortsluiting zou maken, loop je ernstige brandwonden op.
Of als er kind mee zou spelen, kan het al net zo mis gaan.
Bij de lage spanning is een elektrische schok uitgesloten, maar door de hoge stroom kunnen er wel degelijk ongelukken gebeuren.
Google maar eens op VDE Finger.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

CE zegt niets. Dat kan iedere fabrikant erop plakken.

Het zijn eigenlijk de VDE (KEMA) en CSA voorschriften. Dat is het eerste waar de TÜV naar zou kijken.

 

Kan het zijn dat die lader en scooter uit China komt?

Dat vermoeden komt bij zulke dingen bij mij op.

 

Ik ben daar zo "gevoelig" voor omdat ik bij het ontwerpen van apparaten voor de broadcast markt hier in Duitsland dagelijks met de VDE voorschriften te maken had.

Dat is het eerste wat me op zou vallen.

 

@Sjaak(k):

Citaat:
draai hem maar eens 180 graden,

Dat zou ook met grof geweld niet gaan.

Wat mij stoort is dat er op die pinnen spanning staat. Laagspanning of niet. Kan met metaal in aanraking komen.

Heb je geluk, vliegt de zekering eruit, heb je pech verbrand er wat. Hopelijk staat dan niet de ring om je vinger roodgloeiend bij 20 Amp.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjaak(k)

Dat onderste "nokje" is gewoon een pennetje (Het is een 3-polige XLR). Nokje zit er wel in tov middelste pennetje aan de zijkant. Je krijgt hem zomaar niet er verkeerd in.

 

@Drs. IJzerbout

Scootmobiel komt uit Canada. Lader komt van Delta (Nederlands bedrijf in Zierikzee) en zal best wel voldoen aan wat keuringen zoals het plaatje allemaal vermeld. O.a Kema-Keur, TüV, DVE of VDE (letters staan gemixt), NF, ÖVE, N, F, S etc etc. Is iig automatisch afgezekerd op 15 Ampere. Scootmobiel is op 20 Ampere afgezekerd. Beidde automaten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

Ze presteerden het daar om een dikke versnellings pook net boven de bak af te breken, ik bedoel maar.....


F=M*A Hoe langer de pook hoe sneller die afbreekt.

En ja, dienstplichtige militairen zijn geen beroeps die iets zuiniger op d'r materieel zijn. Kan knap lastig zijn als je zo lollig bent en je helm als po hebt gebruikt en je moet hem opzetten als je beschoten wordt.

Trouwens, nu je het over dienst hebt. Die contactdozen waren ook niet je van het. Daar stond met contact uit ook 24 Volt op. Goed doorverbonden stekker erin en de hoofdzekering van de accu lag eruit.

Mijn moeder heeft gewerkt op de Pontenierskazerne in Raamsdonksveer, waar ook de rijschool zat en heb er veel mee mogen maken. De bar in de kelder en de Amerikaans gelegerde daar mee uit stappen nemen in Raamsdonksveer is een onvergetelijke tijd. En idd daar in de kroegen sneuvelde ook wel eens wat. Maar de MP wist de weg niet en wij dorpelingen wel. whistle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees dit verhaal nu voor de 1e keer.

En ik lees ook dat jij de kabel hebt ingekort.

En nu vraag ik mij af, was het probleem daarvoor ook al.

Of is het gelijk gekomen nadat jij de kabel hebt ingekort.

Er zijn namelijk 12 en 24 apparaten die gebruik maken van weerstand kabel.

Deze kabel werkt als een soort voorschakel weerstand.

Zo krijgt het apparaat toch maar een lagere waarde voor rekening.

Doorgaans worden deze kabels ook wel iets warm.

Je komt ze tegen idd bij koelboxen, maar ook bij 8w tl lampen voor in de auto, en zo nog een aantal apparaten.

Ga je de kabel dan inkorten, dan zal het idd fout gaan.

Ik weet niet of het bij jou ook het geval is, maar wie weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Als dat bij jouw scooter niet zo is, dan is dat grof nalatig van de fabrikant.

 

Chinees scootertje denk ik.

 

Citaat:
De enigste fout die je dan nog kan maken

 

De mooiste fout die je kan maken?

 

Maar we gaan teveel offtopic (me included) dus zullen we weer de vraagsteller verder helpen?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, zoals ik al aangaf een Canadese Scooter en een Nederlandse lader (Delta Zierikzee).

 

Ik zou zeggen een 3-polige XLR. Fouten zijn dan voor 99% uitgesloten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Zelf heb ik ook al twee keer en gesmolten 12V stekker gehad. Weer een nieuwe gekocht en hetzelfde dreigde te gebeuren. Het bleek dat het veertje achter de zekering te warm wordt en het plastic gaat smelten. Het gebruikte veertje is gewoonweg te dun, dunner dan de zekering en gaat dus eerder opwarmen dan de zekering. Oplossing: Plaats de zekering naar achteren en soldeer binnen op het contactpunt een veer, die in ieder geval dikker is dan de zekering. Schroef daarna het geheel weer in elkaar en het probleem is opgelost. Succes ermee, bij mij werkt het dus!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehhhh, bericht is uit 2010. Ik denk dat hij nu wel een nieuwe koelbox heeft. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...