Ga naar inhoud


Meerdere satellieten naar meerdere tuners via één coax


bartholomeos

Aanbevolen berichten

Nee, beste Jürgen

Zolang jij geen twee aansluitingen hebt op je lnb’s kun je de Stacker deStacker niet gebruiken. Het is geen splitter, het is een apparaat dat de signalen van twee verschillende uitgangen samenvoegt naar één coaxkabel en later weer splits.

Ik heb even voor je uitgerekend. De afstand tussen de twee lnb’s moet daar 51,5mm zijn. Koop een duo-lnb voor een 80-85cm-schotel met twee uitgangen, bijv. een GT-MDT43. Die past uitstekend. Die koop je voor 40 euro. De een Johansson 9640 KIT Stacker-deStacker kost ongeveer 100 euro. Zie de specificatie in de bijgevoegde PDF-file.

9640-d-manual.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ok, ik denk dat ik het nu begrijp.

 

Waar kan ik volgende week in Spanje het beste de geadviseerde Twin DUO LNB en de Johansson 9640 KIT Stacker-deStacker via het Internet bestellen?

Ondanks het feit dat Castellon best een grote stad is veronderstel ik niet dat ik deze componenten daar in een Satelliet Shop kan bestellen / kopen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar kwam ik vandaag pas achter toen ik mijn SOLO2 voor het verblijf in Spanje configureerde en ik ga morgenochtend vroeg weg dus daar komt niets meer van terecht.

Niet zo'n grote ramp want ik kan ook zonder en in Spanje kan ik ook bij Webshops bestellen, kost alleen iets meer aan verzendkosten.

 

In elk geval bedankt voor de goede adviezen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen de 2 componenten al tegen een redelijke prijs bij een Spaanse Webshop besteld die de naam draagt van een vrouwelijke ruiter.

De spullen komen 10 januari op de camping binnen dus mij benieuwen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, de Johansson Stacker - DeStacker en de Twin DUO LNB 4.3 gisteren ontvangen en aangesloten.

De basis functioneert zoals gewenst, dus b.v. naar RTL4 HD (23.5) kijken en NED1 (19.2) opnemen.

 

Toch een paar kanttekeningen.

Ik constateer bij een coaxkabel lengte van 20m toch wel een aanzienlijk signaalverlies, voor installatie Stacker had ik 94 / 89% (23.5 / 19.2) en nu 86 / 79%, nog steeds prima maar toch.

Nu zal dit misschien ook wel aan de door mij gebruikte coaxkabel liggen want deze zal niet bepaald het beste merk / type zijn.

 

Verder merk ik dat soms bij het schakelen van 23.5 naar 19.2 en andersom de verbinding niet onmiddellijk tot stand wordt gebracht en ik eerst met de Ch-UP / Dn toets een andere zender moet kiezen voordat ik beeld krijg, maar ik weet niet of het nu aan de SOLO2 / Image ligt of aan de Stacker.

 

Ook het streamen naar meer dan 2 apparaten loopt nog wat stroef.

Als ik b.v. een derde stram wil opstarten loopt die wel maar gaat de al lopende stream naar een ander apparaat bevriezen, dit ga ik nog wel verder uitzoeken.

 

Op zich is het doel bereikt, ik kan nu met één coaxkabel naar een zender kijken en een andere zender opnemen terwijl die niet in hetzelfde kwadrant zitten.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen

Dat de Stacker-deStacker iets meer verlies geeft klopt helemaal. Normaal gesproken is de hoogste frequentie die door de coaxkabel gaat 2150 MHz, met een Stacker-deStacker is dat 3550 MHz. Aangezien de meeste verliezen in de coaxkabel optreden bij hoge frequenties, is het raadzaam uitstekende coaxkabel te nemen, zeker als die wat langer is, bijv. een Koka 799. Bovendien geeft de Stacker-deStacker ook extra demping. Voor het signaal dat uit de ene aansluiting van de twin-lnb komt en onaangetast blijft is dat 4 dB, voor het signaal dat uit de andere aansluiting van de twin-lnb komt en dat gestapeld wordt is dat 7dB.

Je zou dus op de ene coaxkabel die uit de deStacker komt iets meer signaal moeten krijgen dan uit de andere coaxkabel. Mogelijk heeft het voordeel de kabels te wisselen als je ene tuner iets gevoeliger is dan de andere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft dat het signaal wat uit de éne aansluiting van de Twin DUO LNB komt minder verlies oplevert dan de andere, dit i.v.m. het gebruik van de Stacker - DeStacker.

Hiermee bedoel je dat het signaal welk uiteindelijk op mijn éne Tuner binnenkomt minder verlies heeft dan die op de andere Tuner.

Ik heb de schotel afgesteld op 23.5 omdat ik daar de beste kwaliteit en signaalsterkte wil hebben.

Kan ik nu nog iets doen zodat het signaal van de 23.5 altijd het sterkste is, dus met het minste verlies?

Zelf denk ik niet omdat de het signaal per Tuner (coaxkabel) wordt verzwakt en niet per satelliet.

 

Maar misschien begrijp ik het nog niet helemaal.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen

Door je schotel op de 23,5 af te stellen, heb je het meeste signaal op die satelliet als je schotel tenminste helemaal goed is afgesteld.

De Stacker-deStacker geeft echter wel wat verschil in signaalsterkte op de ene en de andere aansluiting. Het verschil is echter groter dan ik eerder aangaf, namelijk 9dB (het verschil tussen -4 en +5), zie de bijlage. Mogelijk dat dit verschil weer teniet gedaan wordt door de hogere demping in de coaxkabel voor die gestapelde frequentie van 3550MHz.

Het is altijd het proberen waard door beide uitgangen even te testen.

Johansson 9640-d-manual.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Nog maar weer eens een vraag over de Stack-Destacker.

 

Tot vorige week gebruikte ik de Johansson Stack-Destacker i.c.m. een DUO LNB met 2 ingangen waardoor ik tussen 19.2 en 23.5 kon switchen.

Uiteindelijk blijkt dat we eigenlijk alleen naar de HD kanalen van 23.5 kijken en nauwelijks naar 19.2.

Nu dat de DUO LNB is defect geraakt en ik mijn geld terug heb gekregen overweeg ik nu om alleen nog maar één LNB voor 23.5 te kopen en wel een Inverto Ultra Black Twin want ik gebruikte al een Single LNB van dit type en dat bevalt mij prima.

 

Nu denk ik het antwoord op van mijn volgende vraag bijna al weet maar toch voor alle zekerheid maar gesteld.

 

Kan ik de Johansson Stacker- / Destacker ook i.c.m. de Inverto Ultra Black Twin LNB gebruiken zodat ik via één coaxkabel wel 2 Tuners tegelijkertijd kan gebruiken?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jurgen

 

Uiteraard kun je de Johansson Stacker- / Destacker ook i.c.m. de Inverto Ultra Black Twin LNB gebruiken. Hou er echter wel rekening mee dat als je de Astra 19,2 niet meer kunt ontvangen, je ook niet meer gebruik kunt maken van de fastscanfunctie van CanalDigitaal want die komt vanaf de transponder waar ook de zender BVN op zit op de Astra 19,2.

Dus als CanalDigitaal zenders gaat wijzigen, en dat zijn er redelijk wat dit jaar, dan zul je die zelf handmatig moeten zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, weer bedankt voor de snelle reactie.

Het zender zoeken is niet zo'n groot probleem omdat ik de nieuwe via dit forum verkrijgbare zenderlijsten invoer d.m.v. DreamboxEdit.

 

Dus ga ik binnenkort een Twin LNB gebruiken.

Misschien nog een aanvullende vraag.

 

Thuis heb ik een smalle ALPS Twin LNB over, zie bijlage en ik vraag me nu af of er nu veel verschil zit tussen de ALPS en Inverto Ultra Black LNB.

Het gaat dan uitsluitend over de ontvangst met een 80cm Triax hier in Benicasim (Castellon).

post-37183-0-43560600-1362566494_thumb.jpg

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...