Ga naar inhoud


Uitbreiding DAB(+) netwerk: NPO gaat in zee met KPN


rolandroland

Aanbevolen berichten


Ik heb niet kunnen terugvinden dat de drie extra zenders vandaag gaan beginnen, wel wordt her-en der gesproken over "binnenkort". Ik las ergens dat Sterren.nl wel is één van de drie zenders kan gaan worden. Maar dit is nergens officieel terug te lezen. We laten ons gewoon verrassen.....

 

Op dit moment zijn de drie zenders nog niet in de lucht.

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

jammer,dat belgie niet meedoed,maar ja,dat zal zijn reden hebben,te klein waarschijnlijk en de reclamekoek te klein  :(  :angry:

Wat bedoel je precies met Belgie niet meedoen? Zowel Vlaanderen als Wallonie hebben al een tijdje DAB test-uitzendingen. Mensen die in de buurt van de grens wonen pikken die ook al tijden op.

 

Het enige wat nog onduidelijk is is wanneer ze van test naar definitief gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws:

 

Zojuist een nieuwe scan gedaan en er is nu ontvangst op de negen zenders van de publieke omroep.

Het lijkt er dus op dat de DAB-zender van Smilde in de lucht zijn.

 

De ontvangst lukt op een binnenantenne.(Regio Emmen)

 

Totaal nu al 27 zenders ( negen publieke en 18 commerciele) in een prima kwaliteit: Super !

hoi,
en nu is smilde wel gestart.

 ontvang hier in nijega (bij drachten) sinds vanmiddag ook het NPO pakket

de NPO is wel wat minder sterk

 

ter vergelijking:

220.352 DAB+ 9 blokjes/signal error = 0

227.360 NPO 7 blokjes/signal error = tussen 1 en 10

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi !

Ik las op de website van Radio en TV Zenders in Nederland ook het nieuws al.

 

Zelf heb ik helaas geen signaalsterktemeter op mijn ontvanger.

Dus kan ik ook geen ontvangstrapport geven.

Wel apart dat er kennelijk de afgelopen periode hier in ZO Drenthe al ontvangst was van een andere zendmast.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je precies met Belgie niet meedoen? Zowel Vlaanderen als Wallonie hebben al een tijdje DAB test-uitzendingen. Mensen die in de buurt van de grens wonen pikken die ook al tijden op.

 

Het enige wat nog onduidelijk is is wanneer ze van test naar definitief gaan.

Nou, dat kan ik nog wel bedenken. Het zou fijn zijn geweest in plaats van die reclamemeuk naast de NPO zenders ook de VRT zenders binnen Nederlandse pakketten te hebben kunnen ontvangen. Maar dat zal wel wensdromen blijven.

 

De meeste DAB en DAB+ radio's zijn zo ongeveer van gelijke ontvangstkwaliteit. Dat wist ik ook niet totdat ik hier een Evoke Flow heb uitgetest, Wat was dat ding ongevoelig vergeleken met mijn Technisat Multyradio!

 

Daarna volgden nog wat andere DAB+ toestellen maar geen enkele was in staat om de buitenlandse DAB zenders die ik met die Multyradio kon oppikken weer te geven! Maar behalve de Deutschlandfunk, Deutschlandradio Kultur en WDR2 is er nog iets te ontvangen want hij kent geen DAB+. De Belgen ontvang ik hier in Nijmegen altijd qua zender identificatie maar nooit goed genoeg om programma's te kunnen beluisteren.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontvang in het noorden de NPO zenders ook maar zij zijn wel zwakker. VCR zenders komen inderdaad sterker binnen. De autoradio schakelt om de haverklap over naar de FM zenders van Radio 1 tot 5.

is eigenlijk ook geen wonder als je nagaat dat 11c met 10 kw draait en 12c maar met 1 kw

vindt het trouwens nog best meevallen hier op mijn internet/fm/dab tuner (muvid IR 815) met draaitje als antenne voor fm/dab binnenhuis.

moet er wel bij zeggen dat ik in een woonboerderij woon (bouwjaar ongeveer 1900) met weinig beton en ijzer in de constructie in een dorp met geen hoogbouw in de verre buurt.

 

hetzelfde is ook van toepassing op dvb-t , ontvang hier de regiozenders tv fryslan , tv noord en tv drenthe met de bijgeleverde binnenhuis antennne.

 
wordt in 2014 beter als de 12c zenders in leeuwarden en groningen aan gaan

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste DAB en DAB+ radio's zijn zo ongeveer van gelijke ontvangstkwaliteit. Dat wist ik ook niet totdat ik hier een Evoke Flow heb uitgetest, Wat was dat ding ongevoelig vergeleken met mijn Technisat Multyradio!

 

Daarna volgden nog wat andere DAB+ toestellen maar geen enkele was in staat om de buitenlandse DAB zenders die ik met die Multyradio kon oppikken weer te geven! Maar behalve de Deutschlandfunk, Deutschlandradio Kultur en WDR2 is er nog iets te ontvangen want hij kent geen DAB+. De Belgen ontvang ik hier in Nijmegen altijd qua zender identificatie maar nooit goed genoeg om programma's te kunnen beluisteren.

Een wat deprimerend verhaal waardoor ik voorlopig nog niet naar een DAB+ radio ga zoeken.

(Héél lang geleden heb je me een KT-1100 doen kopen, dus jou mening weegt zwaar!)

 

Is het niet veel beter gesteld met de DAB+ autoradio's, qua gevoeligheid en selectiviteit?

Daar zit in ieder geval een antenneaansluiting op. Zijn die dan trouwens gewoon 75 ohm?

aangepast door hvdh

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Een wat deprimerend verhaal waardoor ik voorlopig nog niet naar een DAB+ radio ga zoeken.

(Héél lang geleden heb je me een KT-1100 doen kopen, dus jou mening weegt zwaar!)

 

Is het niet veel beter gesteld met de DAB+ autoradio's, qua gevoeligheid en selectiviteit?

Daar zit in ieder geval een antenneaansluiting op. Zijn die dan trouwens gewoon 75 ohm?

 

Om je eerlijk de waarheid te zeggen, daar heb ik me niet op willen/kunnen concentreren. De reden WAS dat ik onder geen beding van mijn Becker autoradio type 2330 wilde afstappen die naast een dubbele tuner om steeds de beste FM zender binnen te kunnen halen een super-gevoelige Lange, midden en maar liefst 3 kortegolf bereiken heeft. Ik verbleef nogal eens voor langere tijd in Roemenië en hoewel ik Roemeens spreek vond ik het prachtig om wanneer ik maar wilde de autoradio aan te kunnen zetten en op 9895 kHz naar de Wereldomroep en op 6075 naar de Deutsche Welle te kunnen luisteren, ook al reed ik door een pittig berglandschap in de Karpaten waar je niet eens één enkele FM zender krijgt.
 
Maar dat alles is verleden tijd, de vernieuwingszucht in Europa heeft alle belangrijke omroepen inclusief onze wereldomroep, de BBC World Service, Deutsche Welle en ORF Wien van de kortegolf banden afgejaagd zonder dat er een bruikbaar alternatief voor is (smoesje heet internet maar da's natuurlijk volslagen lariekoek ergens in een Roemeens berglandschap) dus ik zou die Becker hebben kunnen vervangen door iets met DAB of nu DAB+.
 
Maar... ik rijd intussen een Renault Grand Scénic uit 2005 met een ongelofelijk verouderd navigatiesysteem van Becker, laatst bestaande update is uit 2006, Maar die autoradio beslaat wel de hele rechterhelft van mijn dashboard display en wordt bovendien tijdens het rijden bediend door wat toetsjes aan mijn stuur. Zou ik die radio willen vervangen door iets moderns met DAB+ dan valt de halve functionaliteit van mijn auto, in elk geval qua dashboard weg.
 
Ik zou hooguit me eens met het testen van dat spul bezig kunnen houden maar dan niet in een auto rijdend maar gewoon thuis. Misschien is dat wel een idee, Ik heb er alleen maar bij stilgestaan in de context van autoradio's die als dusdanig gebruikt worden, dus in de auto. Daar komt nog bij dat ik graag overdag naar de Deutschlandfunk op 549 kHz of BBC Radio 4 op 198 kHz lange golf luister (helaas heb je geen BBC World Service op 648 of VRT 1 op 927 kHz meer) en dat de paar radio's met DAB die ik toevallig zag alleen DAB en FM vertonen. De Nederlandse publieke omroepen zijn wat mij betreft lang niet altijd afdoende interessant en commerciële radio luister ik al helemaal nooit naar dus vormt dat nog een extra obstakel.
 
Maar goed, ik zal me er eens in verdiepen als de tijd het toelaat, kom ik iets dat echt de moeite waard is tegen dan meld ik het hier onmiddellijk.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De komende twee nachten wordt gewerkt aan de zendmast in Groningen. En dat is voorlopig de laatste nieuwe zendmast voor wat betreft deze fase van de DAB+ uitrol.

 

Op de site van TV Noord staat ook een interessant bericht over een nieuwe uitzendfrequentie : In de loop van dit jaar komen de Regionale Zenders en enkele commerciele regionale zenders op DAB+. De kanalen die gebruikt gaan worden zijn : 6B, 7A, 8A en 9D. Het leuke is dat wij hier in Drenthe niet alleen onze eigen regionale zender kunnen ontvangen, maar ook b.v. de regionale zenders uit Groningen, Overijssel en Gelderland.       

 

Nu ontvangen we nog 27 radiozenders, binnenkort worden het er dertig en na de uitrol van de regionale zenders is de verwachting dat we zo'n veertig zenders kunnen oppikken met onze DAB+ radio's.

 

Bron : Website RTV Noord

http://www.rtvnoord.nl/ipad/index.asp?p=130980

 

 

Tot diep in Nederland lekker naar Radio Noord kunnen luisteren; wie wil dat nou niet? Straks kan het, dankzij 'Digital Audio Broadcasting' (DAB+), oftewel digitale radio.

Landelijke omroepen gaan de komende dagen digitaal. Maandag- en dinsdagnacht zijn er daarom werkzaamheden aan de zendmast in Groningen. Tijdens die werkzaamheden is Radio Noord uit de ether en TV Noord is niet via Digitenne te ontvangen. Om precies te zijn: vanaf één uur 's nachts tot vijf uur in de ochtend.

Mocht het toch nodig zijn dat Radio Noord uitzendt, bij een eventuele ramp, kan dit. Daarover zijn afspraken gemaakt.

Over een paar maanden is het voor ons ook zover, dan zendt Radio Noord uit met het digitale signaal. Dan neemt het bereik dus sterk toe. Hoofd techniek Jeroen Mennema van RTV Noord: 'Op het DAB+-signaal kan je Radio Noord luisteren van van Delfzijl tot aan Arnhem en van Urk tot aan Coevorden.'
 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste van drie aangekondigde extra zenders in nu te beluisteren :

 

Het gaat om NPO 3FM Alternative

 

Deze radiozender is het 28-ste station wat we nu in Nederland kunnen ontvangen op DAB+.

 

 

Te lezen op http://www.3fm.nl/nieuws/detail/358251/3FM-Alternative-nu-ook-op-DAB :

 

3FM Alternative via DAB+

Je kunt op 3FM Alternative 24 uur per dag non-stop luisteren naar het beste van bands als Arcade Fire, London Grammar, Arctic Monkeys, Disclosure, Town Of Saints, Foals en Black Keys. De zender is vanaf vandaag via Digital Radio+ te beluisteren in de ether met behulp van een DAB+ ontvanger.

Voordelen van Digitale Radio+

Digital Radio+ biedt 100% bereik, storingsvrij, in heel Nederland, met groot bedieningsgemak en veel meer keuze voor de luisteraar. Digital Radio+ maakt gebruik van DAB+ technologie. In Engeland, Duitsland, Noorwegen, Denemarken, Zwitserland en Australië kent digitale ether radio inmiddels een grote groep luisteraars.

Het ontvangen van Digital Radio+ is gratis, in tegenstelling tot digitale radio via internet (IP), waarbij het luisteren kan worden afgerekend door de service provider via databundels. Het luisteren naar Digital Radio+ verlangt een speciale ontvanger.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou liever zien dat het zendvermogen verder opgeschroefd zou worden.

Hier in NH-Nrd is het bij tijd en wijlen bedroevend gesteld met de ontvangstkwaliteit.

 

Tussen Alkmaar en Den Helder valt de ontvangst soms zelfs geheel weg.

Steunzender Den Helder staat trouwens pas op de rol voor 2017!

Tja, dan zijn die prachtige slight shows op NPO 1 een wel heel schrale troost te noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...