Ga naar inhoud


Uitbreiding DAB(+) netwerk: NPO gaat in zee met KPN


rolandroland

Aanbevolen berichten

Wat eigenlijk jammer is dat er veel automobilisten die de AM747 mobiel ontvangen, de dupe zijn. DAB+ is nog maar in weinig auto´s standaard aanwezig. Dus die luisteraars vallen dan weg. Maar sparen is bij de NPO belangrijker dan de luisteraars die met de AM747 genoegen namen.

Als Radio Noordzee, Radio Veronica het in de 60er en 70er jaren met duidelijke winst konden bekostigen om een AM zender in de lucht te houden, waarom kan de AM747 dan niet behouden blijven?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een losse tuner koop je vanaf € 178 tot pak hem beet een Vincent STU8 voor € 1.600.

 

Een USB stick voor op de PC kost zelfs maar 10/15 Euro.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

3 miljoen kWh besparing bij uitzetten van de AM zender is qua argument best steekhoudend....

 

Dat moet iemand me eens voorrekeken of zou ik wel eens na willen rekenen want dat lijkt me wel heel erg veel.

Vergeet niet dat een netwerk van DAB+ zenders ook een hoop energie kost.

Natuurlijk weet ik dat de geluidskwaliteit en verdere metadata via DAB zonder konkurrentie is als je het met AM vergelijkt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Dat moet iemand me eens voorrekeken of zou ik wel eens na willen rekenen want dat lijkt me wel heel erg veel.

Vergeet niet dat een netwerk van DAB+ zenders ook een hoop energie kost.

Natuurlijk weet ik dat de geluidskwaliteit en verdere metadata via DAB zonder konkurrentie is als je het met AM vergelijkt.

AM 747 zend één mono station uit met 500 kW.

 

Het hele DAB netwerk van KPN met 24 zenders zendt uit met een totaalvermogen van 83 kW. Daarop zitten op dit moment 10 publieke stereo stations en er is nog ruimte voor meer stations.

 

Je kunt dus grofweg zeggen dat het enkele mono AM747 signaal 62,5 keer zoveel vermogen kost als één stereo DAB station. Ook als er binnenkort meer masten bijkomen zullen ze nog lang niet aan de 500 kW komen en wordt dat tegen die tijd waarschijnlijk gebruikt om 12 of 13 stereo stations uit te zenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die voorrekening klopt niks van.

De AM 747 heeft een vermogen van 400 kW antenne input. Bij AM wordt altijd het zendervermogen aangegeven, niet ERP of EIRP.

Moderne AM zenders hebben een rendement van ca. 75% Je moet dus ca. 500 kW aan vermogen toevoeren om er 400kW uit te krijgen.

 

Ik weet verder niet wat het rendement van een DAB bouqet is.

En natuurlijk weet ik ook de nadelen van van AM heel goed: geluidskwaliteit is niet te vergelijken met DAB of FM, mono, storinggevoelig en onrendabel.

Maar AM heeft één heel groot voordeel en dat is het zeer grote bereik ´s avonds en de ontvangskant gaat VEEL zuiniger om met het stroomverbruik. Een normale transistorradio voor AM verbruikt ca. 1% (geschat) van dat wat een DAB radio verbruikt.

Als je dat onder ogen neemt is het totale vermogen dat verbruikt wordt bij een AM uitzending per luisteraar veel minder dan een DAB uitzending.

 

En wat is nou 500 kW...?? Dat zijn 500 strijkbouten die aanstaan...is toch niks??

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik vindt soldeerbouten een betere vergelijking. :grin:

Bij strijkbouten kan ik mij niet veel voorstellen. :confused:

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik ontvang hier in mijn huis in Duitsland (ten zuiden van Frankfurt) nu al 69 DAB+ zenders (met een exterene 7 dipool VHF kanaal 5-12 antenne vertikaal geplaatst. Het is een groot succes aan het worden. Een groot aanbod van goede kwaliteit. Ik heb een Pure One radiootje waar ik erg tevreden mee ben.

 

 

Hoi, dat verbaast me enorm. Zelf had ik het genoegen een Pure Evoke radio te testen maar dat gaf enorm teleurstellende resultaten. Ik moet er wel bij zeggen dat er op dat exemplaar geen externe antenne ingang zat zodat ik mijn in de mast opgestelde Band III alleen maar kon aansluiten door mantel aan chassis en kern aan aansluitpunt sprietantenne te verbinden. Maar goed, dat heb ik ook met o.a. een goedkope Philips DAB+ radio gedaan maar wel met beduidend betere resultaten.

 

De allerbeste radio qua gevoeligheid die ik had was een Technisat Multyradio die naast DAB ook lange-, midden- en kortegolf analoog en DRM aan boord heeft. Helaas DAB omdat DAB+ toen nog niet uitgevonden was, dus nog nauwelijks bruikbaar in de huidige tijd. Maar gek genoeg zijn die zoveel geloofde Pure radio's qua gevoeligheid merkbaar slechter dan andere toestellen. Dat gezegd hebbend, ze zijn wel ontzettend mooi en kwalitatief solide. Misschien zit daar, of in het feit dat niemand echte gevoeligheidstests tussen de beschikbare apparaten uitvoert om een objectief oordeel te hebben, de werkelijke oorsprong van alle lof?

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dat onder ogen neemt is het totale vermogen dat verbruikt wordt bij een AM uitzending per luisteraar veel minder dan een DAB uitzending.

 

 

We zitten helaas met een regering die het geen probleem vindt wanneer de halve bevolking failliet gaat zolang zij maar met droge ogen kunnen blijven volhouden dat ze bezuinigen. Dus 1 september a.s. = einde publieke middengolf in Nederland, wie daar in de auto naar luisterde heeft vette pech tenzij hij een type auto heeft waarbij je de autoradio nog ongestraft kunt vervangen (ik helaas niet omdat dan half mijn dashboard uitvalt).

 

Overigens is geld sparen kennelijk niet overal een feit: tot mijn stomme verbazing kwam ik van de week een zender tegen die NPO Kink Arabic heet. Niet eens Arabisch maar Arabic. Of dat nu echt een taak van de Nederlandse publieke omroep is?

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wees toch eens blij, dat jullie al kunnen spreken van dab+. Bij ons enkel dab, en enkel de vrt, als ik mij niet vergis.

Ik versta ze wel, maar gewone stations, doen geen enkele moeite, hebben waarschijnlijk geen plannen, om daarmee te testen.

Maar ja, iedereen ontvang ze via de overvolle fm band, en waarom investeren voor een handvol luisteraars.

Misschien moeten ze hier doen zoals bij jullie, als binnenkort (datum vergeten) de nieuwe fm band veiling komt, deze die een fm licentie binnenhalen, ze binnen een bepaalde tijd, ook verplichten om uit te zenden via dab+. Maar ja, t'is niet omdat dit lukt bij jullie, dat dit bij ons ook zou pakken.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer het niet goed te praten dat het medium AM langzaam gaat verdwijnen. Natuurlijk heeft DAB+ enorm veel voordelen en ik geloof dat na een moeilijke DAB+ start het er wel degelijk van gaat komen. AM is niet te evenaren kwa eenvoud en stroomverbruik aan de ontvanger kant. Mijn DAB+ radio met FM aan board doet het net 2 dagen en dan is de akku al weer leeg. Mijn doodgewone FM portable van 40 jaar oud doet het een half jaar met gewone niet oplaadbare batterijen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

tot mijn stomme verbazing kwam ik van de week een zender tegen die NPO Kink Arabic heet. Niet eens Arabisch maar Arabic. Of dat nu echt een taak van de Nederlandse publieke omroep is?

 

Je zal FunX Arab bedoelen? Anders ben ik benieuwd welke zender je bedoeld en waar je die tegengekomen bent.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer het niet goed te praten dat het medium AM langzaam gaat verdwijnen. Natuurlijk heeft DAB+ enorm veel voordelen en ik geloof dat na een moeilijke DAB+ start het er wel degelijk van gaat komen. AM is niet te evenaren kwa eenvoud en stroomverbruik aan de ontvanger kant. Mijn DAB+ radio met FM aan board doet het net 2 dagen en dan is de akku al weer leeg. Mijn doodgewone FM portable van 40 jaar oud doet het een half jaar met gewone niet oplaadbare batterijen.

 

Dat klopt, dat zijn ook mijn ervaringen. En nog frustrerender: een dab+ portable tolereert niet dat batterijen veel minder dan pakweg 90% presteren waardoor ik er tot nu toe niet in geslaagd ben om met oplaadbare merkbatterijen veel meer dan een paar uurtjes luisterplezier te krijgen. Soms is het zelfs zo erg dat net vers opgeladen batterijen al een waarschuwing op het schermpje opleveren dat de batterijen "bijna op" zijn.

 

Ik heb het Ministerie van Heiligheid erop gewezen dat alleen om die reden het al vrij zinloos is om enerzijds mensen aan te raden voor calamiteiten altijd een draagbare radio plus een setje batterijen klaar te hebben staan als je dan vervolgens uiteindelijk alleen maar DAB+ als uitzendnorm kiest. Helaas krijg je dan een brabbelverhaal over dat de overheid als beleid gekozen heeft om op DAB+ over te gaan zonder dat met één woord gerept wordt over je opmerking. De typisch autistische reactie van een overheid die wel wil doen alsof ze met de burger communiceert maar daarbij zelf de oren stijf nicht houdt.

 

Overigens, wat ik ook in die link tegenkwam was het besluit van onze overheid om niemand nog een nieuwe uitzend licensie toe te kennen van ze vier zwakkere middengolf frequenties. Je vraagt je af wat ze daar in godsnaam voor belang bij hebben. Ik heb nog een hele tijd naar BigL uit de Flevopolder geluisterd op 1395 kHz en hoopte eigenlijk altijd nog dat er een clubje zou komen die de draad weer oppakken zou. Waarom onze overheid hier spelbreker moet spelen is me een volslagen raadsel.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal FunX Arab bedoelen? Anders ben ik benieuwd welke zender je bedoeld en waar je die tegengekomen bent.

 

Mijn excuses, je hebt helemaal gelijk. Voor mij als ouwetje zijn dat soort zendernamen volslagen lood om oud ijzer... Niet om aan te horen dus, ongeacht het naampje.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, dat zijn ook mijn ervaringen. En nog frustrerender: een dab+ portable tolereert niet dat batterijen veel minder dan pakweg 90% presteren waardoor ik er tot nu toe niet in geslaagd ben om met oplaadbare merkbatterijen veel meer dan een paar uurtjes luisterplezier te krijgen. Soms is het zelfs zo erg dat net vers opgeladen batterijen al een waarschuwing op het schermpje opleveren dat de batterijen "bijna op" zijn.

 

Ik heb het Ministerie van Heiligheid erop gewezen dat alleen om die reden het al vrij zinloos is om enerzijds mensen aan te raden voor calamiteiten altijd een draagbare radio plus een setje batterijen klaar te hebben staan als je dan vervolgens uiteindelijk alleen maar DAB+ als uitzendnorm kiest. Helaas krijg je dan een brabbelverhaal over dat de overheid als beleid gekozen heeft om op DAB+ over te gaan zonder dat met één woord gerept wordt over je opmerking. De typisch autistische reactie van een overheid die wel wil doen alsof ze met de burger communiceert maar daarbij zelf de oren stijf nicht houdt.

 

Overigens, wat ik ook in die link tegenkwam was het besluit van onze overheid om niemand nog een nieuwe uitzend licensie toe te kennen van ze vier zwakkere middengolf frequenties. Je vraagt je af wat ze daar in godsnaam voor belang bij hebben. Ik heb nog een hele tijd naar BigL uit de Flevopolder geluisterd op 1395 kHz en hoopte eigenlijk altijd nog dat er een clubje zou komen die de draad weer oppakken zou. Waarom onze overheid hier spelbreker moet spelen is me een volslagen raadsel.

 

tja..ik vraag me ook af waarom die 1395 kHz uit staat...die zender heeft geloof ik een vermogen van 20 kW. Ik weet het niet zeker. zet daar dan Radio 5 op als het om de stroomkosten gaat. Die paar kW´s kosten geen drol. En die frequentie is zeer gunstig voor een behoorlijke afstand en prima voor in de auto.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...