Ga naar inhoud


Uitbreiding DAB(+) netwerk: NPO gaat in zee met KPN


rolandroland

Aanbevolen berichten

tja..ik vraag me ook af waarom die 1395 kHz uit staat...die zender heeft geloof ik een vermogen van 20 kW. Ik weet het niet zeker. zet daar dan Radio 5 op als het om de stroomkosten gaat. Die paar kW´s kosten geen drol. En die frequentie is zeer gunstig voor een behoorlijke afstand en prima voor in de auto.

 

Je moet je natuurlijk wel realiseren dat je hier niet met wettige betaalmiddelen uit Dubai voor zo'n zender kunt betalen :P ...  Maar even zonder gein, het was natuurlijk wel zo dat de kosten hoog genoeg waren dat BigL het ondanks reclame-opbrengsten van KBS niet meer op kon brengen. Ik heb me wel altijd afgevraagd of radio 192 die op internet een 1000x leuker programma brengt dan dat oubollige Radio 5 Nostalgia gedoetje (ze denken er kennelijk dat oud gelijk staat aan kinds). Nu zijn het weliswaar allemaal oude tapes uit de Veronica jaren (gelukkig wel zonder veel Heintje & co) maar je vraagt je toch af of die met wat strategisch geplaatste reclameboodschappen zo'n 747 middengolfzender niet gewoon draaiend zouden kunnen houden. Bijna iedereen die ik ken vindt het aanbod van 192 tigmaal beter dan dat van radio 5. En voor de sfeer klinkt mij die typische AM-klank veel lekkerder in de oren dan dat steriele FM en DAB gebeuren, dat hoort eigenlijk helemaal niet bij muziekjes uit de sixties en seventies. Het gaat tenslotte veel meer om gevoel en herinnering dan om de klankkwaliteit anno nu.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites


Die voorrekening klopt niks van.

De AM 747 heeft een vermogen van 400 kW antenne input. Bij AM wordt altijd het zendervermogen aangegeven, niet ERP of EIRP.

Moderne AM zenders hebben een rendement van ca. 75% Je moet dus ca. 500 kW aan vermogen toevoeren om er 400kW uit te krijgen.

 

Ik weet verder niet wat het rendement van een DAB bouqet is.

En natuurlijk weet ik ook de nadelen van van AM heel goed: geluidskwaliteit is niet te vergelijken met DAB of FM, mono, storinggevoelig en onrendabel.

Maar AM heeft één heel groot voordeel en dat is het zeer grote bereik ´s avonds en de ontvangskant gaat VEEL zuiniger om met het stroomverbruik. Een normale transistorradio voor AM verbruikt ca. 1% (geschat) van dat wat een DAB radio verbruikt.

Als je dat onder ogen neemt is het totale vermogen dat verbruikt wordt bij een AM uitzending per luisteraar veel minder dan een DAB uitzending.

 

En wat is nou 500 kW...?? Dat zijn 500 strijkbouten die aanstaan...is toch niks??

Je hebt helemaal gelijk, ik ging inderdaad uit van een rendement van 100% maar weer geen antenna-gain. Volgens Radio-TV-Nederland (http://radio-tv-nederland.nl/am/am.html) heeft AM 747 een ERP van 500 kW. Volgens FMScan (http://fmscan.org/mp.php?r=m&i=383) heeft de zender zelf een vermogen van 200 kW.

 

Zelfs als we dan dus uitgaan van een verbruik van 200 kW (van zowel het rendement van de specifieke middengolf- als de DAB+ zender heb ik geen gegevens dus laten we voor het gemak stellen dat ze even efficient zijn) hebben dan heb je het nog steeds over een verbruik dat bijna 2,5 keer zo hoog ligt voor een enkel mono AM station als voor 13 stereo DAB+ stations.

 

Het is geen wonder dat het stroomverbruik een relatief weinig beluisterd middengolfstation parten speelt. 500 strijkbouten die 24/7 aan staan is niet niks als de stroomrekening in de bus valt, volgens de NPO gaat hem om drie miljoen kWh per jaar. Als het nou over honderdduizenden luisteraars verdeelt wordt is het nog te doen, bij AM747 gaat het om een stuk minder en bovendien een groep luisteraars die alleen maar verder zal afnemen. Mensen kopen nieuwe radio’s die DAB+ en/of internetradio ondersteunen en radio’s die nog AM kunnen ontvangen worden steeds schaarser. Kortom, een aflopend potentieel publiek.

 

Overigens, wat die zuinigheid van die ontvanger betreft. Als je inderdaad zelf een AM ontvanger in elkaar soldeert of nog ergens tweedehands een oude analoge radio op de kop kan tikken dan kan dat inderdaad heel zuinig zijn. In de praktijk zijn vrijwel alle portable radio’s al tijden digitaal, ook voor AM en FM. Het is goedkoop om een radio te bouwen rondom één chipje dat zowel AM, FM als DAB+ kan ontvangen. Ook het AM en FM signaal worden daar direct van de antenne af gedigitaliseerd om door een DSP bewerkt te kunnen worden. Zo kan het geluid toch nog goed klinken, ondanks allerlei reflecties, interferenties, te korte antenne’s etc. En voor dat soort chipjes loopt het stroomverbruik tussen verschillende methoden amper uiteen. Bij veel chipjes van de laatste paar jaar is DAB+ zelfs zuiniger dan FM met RDS. Kijk naar de populaire Verona chipset die al jaren in veel radio’s te vinden is. Die verbruikt 227 mW met DAB, 245 mW met DAB+ en 317 mW bij FM-RDS (http://www.frontier-silicon.com/sites/default/files/Verona_PB.pdf). En dat is een vier jaar oude chipset, moderne DAB chips zijn een stuk zuiniger (de opvolger van die Verona chipset gebruikt in DAB modus minder dan 100 mW). Niet voor niets zijn er al een tijdje portable radio’s die een korte speeltijd aangeven als je hem op FM schakelt.

aangepast door EricD
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders luisteren graag naar Radio 5 Nostalgia en sinds ik ze heb laten horen dat deze op de Middengolf zit ook in de auto.
Maar dat wordt dus een nieuwe autoradio voor ze:

Nu ben de Pioneer DEH-X6600DAB tegengekomen voor ongeveer €88,-

Ik sta open voor op- en aanmerkingen...

De radio moet uiteraard ook FM hebben, bij slechte DAB-ontvangst kunnen overschakelen op FM (uiteraard gaat dat niet bij Radio 5 maar dus voor andere zenders) (hoe heet die functie eigenlijk?) en audio-CD's kunnen afspelen (met frontlader).

MP3-CD's en USB-sticks afspeelbaar niet noodzakelijk maar wel handig.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Het aantal NPO zenders wordt binnenkort uitgebreid. in de NPO mux is een NPO DAB Test kanaal verschenen. 

 

Zou het dan toch sterren.nl worden?

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders luisteren graag naar Radio 5 Nostalgia en sinds ik ze heb laten horen dat deze op de Middengolf zit ook in de auto.

Maar dat wordt dus een nieuwe autoradio voor ze:

Nu ben de Pioneer DEH-X6600DAB tegengekomen voor ongeveer €88,-

Ik sta open voor op- en aanmerkingen...

De radio moet uiteraard ook FM hebben, bij slechte DAB-ontvangst kunnen overschakelen op FM (uiteraard gaat dat niet bij Radio 5 maar dus voor andere zenders) (hoe heet die functie eigenlijk?) en audio-CD's kunnen afspelen (met frontlader).

MP3-CD's en USB-sticks afspeelbaar niet noodzakelijk maar wel handig.

 

Pioneer heeft een goede reputatie dus ik zou er wel fiducie in hebben. Je ouders boffen overigens, ik heb een auto waarvan de autoradio deel uitmaakt van mijn dashboard display inclusief navigatie. Als ik de radio door een ander type vervang dan is de hele rechterhelft zwart. Die prijs is me net ietsjes te hoog.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens, wat die zuinigheid van die ontvanger betreft. Als je inderdaad zelf een AM ontvanger in elkaar soldeert of nog ergens tweedehands een oude analoge radio op de kop kan tikken dan kan dat inderdaad heel zuinig zijn. In de praktijk zijn vrijwel alle portable radio’s al tijden digitaal, ook voor AM en FM. Het is goedkoop om een radio te bouwen rondom één chipje dat zowel AM, FM als DAB+ kan ontvangen. Ook het AM en FM signaal worden daar direct van de antenne af gedigitaliseerd om door een DSP bewerkt te kunnen worden. Zo kan het geluid toch nog goed klinken, ondanks allerlei reflecties, interferenties, te korte antenne’s etc. En voor dat soort chipjes loopt het stroomverbruik tussen verschillende methoden amper uiteen. Bij veel chipjes van de laatste paar jaar is DAB+ zelfs zuiniger dan FM met RDS. Kijk naar de populaire Verona chipset die al jaren in veel radio’s te vinden is. Die verbruikt 227 mW met DAB, 245 mW met DAB+ en 317 mW bij FM-RDS (http://www.frontier-silicon.com/sites/default/files/Verona_PB.pdf). En dat is een vier jaar oude chipset, moderne DAB chips zijn een stuk zuiniger (de opvolger van die Verona chipset gebruikt in DAB modus minder dan 100 mW). Niet voor niets zijn er al een tijdje portable radio’s die een korte speeltijd aangeven als je hem op FM schakelt.

 

Ik heb technisch absoluut een leek dus je hier vanuit een positie van kennis tegenspreken kan ik niet. Maar ik kan je wel als ervaringsdeskundige tegenspreken. Mijn Sony draagbaar radiotoestelletje heeft net als het Philips DAB+/FM ontvangertje vier AA batterijtjes aan boord. En ja, die Sony heeft een digitale display inclusief 20 electronisch ingestelde voorkeuze stations en als ik hem uitzet blijft een digitaal klokje en desgewenst wekker actief.

 

Doorgaans moet ik in de Sony ontvanger mijn AA-batterijtjes na pakweg twee tot drie maanden vervangen. Mijn Philips DAB ontvangertje van ongeveer hetzelfde audio vermogen en omvang vreet die batterijtjes binnen 5 uur leeg.

 

Ik nam tot dusver aan dat de conversie van digitale signalen naar analoge audio zoveel energie kost, maar als dat volgens jou niet zo is, kun je me dan de reden noemen? Ik heb nog even gedacht aan een defect in mijn DAB ontvanger maar in kontakten met Duitse mede-hobbyisten moest ik ervaren dat het normaal is dat een DAB+ ontvanger met een rotgang zijn batterijtjes opvreet. En zelfs het gebruik van oplaadbare batterijen helpt daar niet, DAB techniek vereist een dermate perfect voltage dat volledig opgeladen batterijen die in doorsnee toch een wat lager voltage leveren dan nieuwe niet zelden al binnen een uurtje niet meer voldoende stroom leveren. En ik spreek van oplaadbare merkbatterijtjes zoals die van Varta of Duracel aan een oplader van hoge kwaliteit dus ook daar kan het echt niet aan liggen.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan wel beamen dat dab+ (en internet) radio meer batterij/stroom vreet.

Heb altijd verondersteld dat de dit type ontvangst een actieve is, en die van am en fm een passieve.

Is de rol van de antenne misschien verschillend?

Voor digitenne heb ik ook een actieve binnenantenne in gebruik. Die verbruikt dus ook stroom.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Fase drie (28 nieuwe zendmasten!) van het NPO netwerk wordt nu definitief versneld uitgevoerd.  Op 1 september 2015 moet overal in Nederland ontvangst zijn van de NPO zenders.  

 

Bron : www.radio.nl

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

De ontvangstkwaliteit is verbeterd.

 

Dit lijkt nu het hele lijstje te zijn:

NPO Radio 1 - 96 kb/s
NPO Radio 2 - 96 kb/s
NPO 3FM - 96 kb/s
NPO Radio 4 - 128 kb/s
NPO Radio 5 - 96 kb/s
NPO Radio 6 - 96 kb/s
NPO FunX - 96 kb/s
NPO Radio 1 Extra - 96 kb/s
NPO Top 2000 - 96 kb/s
NPO 3FM Alternative - 96 kb/s
NPO Test - 96 kb/s

Alle zenders draaien nu op 96 kb/s behalve NPO Radio 4, die draait op 128 kb/s. De feitelijke audiostream is ietsjes kleiner aangezien er altijd nog een paar bits overhead zijn. Het kan zijn dat een radio aangeeft dat NPO Radio 1 op 128 kb/s draait maar dat komt omdat die waarschijnlijk een volledige slideshow nu in het audiokanaal meestuurt met nieuws headlines, de audiostream is ook gewoon 96 kb/s.

 

Bron : Maurits van Baerle

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Momenteel een storing : Op alle publieke DAB+zenders is geen geluid. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Vanaf vandaag weer twee zenders erbij : NPO 3FM KX Radio en NPO Radio 4 Concerten 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

NPO FunX Slow JamZ en NPO FunX Dance zijn zojuist aangezet. 

NPO Top 2000 is nu verleden tijd. 

 

Totaal zijn er nu 15 NPO-radiozenders via kanaal 12C te beluisteren, waaronder het testkanaal. 

 

Verder heb ik hier in Drenthe via DAB ook nog 16 regionale zenders via 6B, 18 commerciele zenders via 11C en 8 zenders via 7C (Het MTVNL-netwerk).

 

Keus genoeg!

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Jammer dat de top2000 niet meer te beluisteren is, dat vond ik altijd wel leuk..

'Efteling radio' is naar een andere transponder verhuist, die miste ik laatst bij het zappen. :).

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...