Ga naar inhoud


Uitbreiding DAB(+) netwerk: NPO gaat in zee met KPN


rolandroland

Aanbevolen berichten

Dat dit berichtje hier nog niet gemeld is?

 

8-6-2012 Publieke en commerciele radiozenders vanaf september 2013 in DAB+

De publieke en commerciële radiozenders gaan vanaf september 2013 hun DAB+ zendernetten uitrollen. Dit hebben de Publieke Omroepen (NPO) en de VCR (Vereniging voor Commerciële Radio) vandaag besloten. In het besluit legden beide partijen vast dat zij vanaf 1 september 2013 gelijktijdig hun DAB+ zendernetten uitrollen. Daarmee hoort de luisteraar, op alle plaatsen waar ontvangst van digitale radio mogelijk is, een groot en gevarieerd aanbod van landelijke publieke en commerciële radiostations. De NPO en VCR hebben de intentie samen de contacten te onderhouden met de overheid en industrie voor consumentenelektronica met als uitgangspunt DAB+ tot een succes te maken in de Nederlandse markt. Jan Westerhof, directeur NPO Audio: "Ik ben blij dat de publieke omroep hierin samen optrekt met de commerciële radiostations. Uiteindelijk profiteert de luisteraar hiervan en daar zetten we ons voor in." Jan-Willem Brüggenwirth, Voorzitter van de VCR: "DAB+ biedt de mogelijkheden om radio te laten innoveren en in de toekomst nieuwe mogelijkheden te laten bieden. Ontvangst op moderne devices, zoals smartphones, is daarbij van het grootste belang." (Persbericht).

7-6-2012 KPN Broadcast heeft de aanbesteding van het DAB netwerk van de NPO gewonnen

dab%20uitrol%20npo.jpg

KPN Broadcast heeft de aanbesteding van het landelijke netwerk voor Digital Audio Broadcasting (DAB) van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gewonnen. Gisteren hebben KPN en de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) de overeenkomst ondertekend voor de uitrol van een landelijk etherdistributie netwerk voor digitale radio in Nederland. De overeenkomst gaat in per 1 december npo.jpg2012 en duurt tot 1 september 2023. Met de overeenkomst wordt het huidige T-DAB netwerk vervangen en op termijn uitgebouwd naar een landelijk bereik. T-DAB geeft consumenten onder andere de mogelijkheid om meer radioprogramma’s te kunnen beluisteren op de portable of via de autoradio met behulp van een DAB(+) radio. KPNdabplus-logo.gif en NPO zijn verheugd de samenwerking op het gebied van de digitalisering van het publieke etherdistributienetwerk verder te kunnen voortzetten. Lees hier verder.

Bron: www.radio-tv-nederland.nl

Ben benieuwd of ze gelijk DAB+ gaan uitrollen!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kijk, ik bedoel luister, da's goed nieuws!

Krijg ik eindelijk eens wat meer zenders op mijn Vita DAB+

Hoop ik wel dat ze de radio-zender-namen van Radio 1 en Radio 2 aanpassen, nu staan deze dubbel in het display omdat ik hier in het zuiden ook de belgische Radio 1 en Radio 2 kan ontvangen.

Op mijn dab radio zat een telescoopantenne, maar door het vele richten en klooien is deze afgebroken. Daarom heb ik deze nu d.m.v. een radio splitter tezamen met een DVB-T tv op een Digitenne Funcke 500 aangesloten. Ik ontvang nu alle zenders prima.post-36388-0-43064400-1339785100_thumb.jpg

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik ontvang hier in mijn huis in Duitsland (ten zuiden van Frankfurt) nu al 69 DAB+ zenders (met een exterene 7 dipool VHF kanaal 5-12 antenne vertikaal geplaatst. Het is een groot succes aan het worden. Een groot aanbod van goede kwaliteit. Ik heb een Pure One radiootje waar ik erg tevreden mee ben.
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Eindelijk komt het hele DAB+ gebeuren in een stroomversnelling.

Dit jaar al komen naast een flink aantal commerciele zenders ook de publieke zenders al landelijk in de lucht.  

Op de website van de NPO staat sinds vandaag een persbericht :

 


Vanaf eind 2013 kan er in heel Nederland digitaal naar publieke radiozenders geluisterd worden via de ether.

 

De NPO heeft besloten om de aanleg van zijn landelijk dekkend Digital Audio Broadcasting (DAB+) netwerk met twee jaar te versnellen. Luisteraars kunnen hierdoor eerder profiteren van de voordelen van digitale radio, zoals betere kwaliteit, meer kanalen en extra informatie.
 
Nu zijn de publieke radiostations via digitale radio beschikbaar in de Randstad, Noord-Holland en Midden-Nederland. Na de positieve eerste ervaringen is de tijd nu rijp om het netwerk landelijk beschikbaar te maken. Het gaat concreet om een uitbreiding van het aantal zendmasten van 10 naar 24. Uit contractuele overwegingen worden de investeringskosten niet bekend gemaakt.

Op de lange termijn wordt digitale radio gezien als de opvolger van de analoge ether. Op dit moment onderzoekt de NPO of de  AM-ontvangst voor Radio 5 door de versnelde dekking van DAB+ eerder kan  worden afgebouwd, mede vanuit kostenoogpunt en duurzaamheid. Om het DAB+ signaal te ontvangen, is een geschikt DAB+ radiotoestel nodig. Deze toestellen zijn beschikbaar via internet en via steeds meer elektronicawinkels.

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik ontvang hier in mijn huis in Duitsland (ten zuiden van Frankfurt) nu al 69 DAB+ zenders (met een exterene 7 dipool VHF kanaal 5-12 antenne vertikaal geplaatst. Het is een groot succes aan het worden. Een groot aanbod van goede kwaliteit. Ik heb een Pure One radiootje waar ik erg tevreden mee ben.

Pure en Sangean zijn de betere DAB+ ontvangers op dit moment.

Ik heb beide merken. Ras-ontvangers DAB+.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op www.satellifax.de lees ik dit:

 

Niederlande: Nationaler DAB+ Multiplex mit Privatsendern im Testbetrieb
Eigentlich soll der offizielle Start erst zum 1. September erfolgen, doch bereits jetzt ist in den Niederlanden ein nationaler Multiplex mit Privatradios gestartet - zunächst im Testbetrieb. Im neuen Digitalradio-Muxx des Sendernetzbetreibers Broadcast Partners werden nationale Privatsender wie Radio 538 oder Q Music, aber auch exklusive Programmangebote, die es bisher auf UKW nicht gibt, ausgestrahlt. Es ist ein Pendant zum deutschen "Bundesmuxx". Die Verbreitung erfolgt national einheitlich im Kanal 11C. Laut ersten Beobachtungen sind die Signale auch im Westen von Nordrhein-Westfalen und Niedersachsens zu hören.

Voor die geen Duits kunnen staat er o.a. dat de Mux op kanaal 11C ook in het westen van Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen te ontvangen is.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat las ik vanochtend ook...  en moest aan dit topic denken ;)

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Toevallig ontdekte ik gisteren een merk dat ik nog niet kende.

GenevaLab Sound Systems. Deze produkten zijn in Zwitserland ontworpen en ge-engineered. Maar ik ga ervan uit dat ze in China geproduceerd worden. Niet echt goedkoop maar zeker ook niet te duur.

Het lijkt me zeker niet slecht.

 

Ik intereseer me voor deze radio omdat het alles in zich heeft wat ik belangrijk vind:

 

http://www.genevalab.com/sound/at_de/genevasound-xs-dab/

 

Bluetooth of 3,5 mm ext. ingang

Accu voor 5 uur

DAB+

FM met RDS

Kompakt en inklapbaar (ik ben veel onderweg)

wekker

goed geluid volgens de be-oordelingen

 

Hij kost €uro 249,00  dat is niet goedkoop maar kijk eens naar vergelijkende modellen van Tivoli die zijn nog duurder.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er goed uit... maar wel erg klein. Dus het geluid zal ook volgens mij wel wat inboeten.

Dan vind ik het bedrag erg hoog voor wat je krijgt... al is hij in Zwitserland wel goedkoper zag ik...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem horen spelen en mocht er in een winkel mijn Blackberry mee pairen voor MP3. Het geluid was erg goed. Er zitten 3 speakers in.

Bass en 2 x hoge tonen voor L/R. Het ding is zeer kompakt en het geluid verbuffend. ik had hem onmiddelijk gekocht. Helaas verkopen ze hier in Dubai niet de versie met DAB erin. Want hier weet men niet wat DAB überhaupt is. En voor FM hoef ik hem ook niet want de FM zenders zijn hier zwaar klote. Alle Engelse zenders is alleen maar ge-ouwehoer en gelul doorspekt met muziek á la 538.

De enigste zender die wel goed is Abu Dhabi Classic FM.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn te horen dat de geluidskwaliteit dus wel goed is!

Maar als je het over het zenderaanbod hebt... ja, dan moet je dat ding ook niet in Nederland kopen ;)

Wat dat betreft hou ik het dan maar bij internetradio of satelliet radio...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben me aan het orienteren voor een leuke DAB+ ontvanger in de hobbykamer.

Vandaag stuitte ik op de Philips ORD 7300/10.  

30 voorkeuzezenders, aan te schaffen met rentepunten van mijn bank en dat lijkt me wel wat.

 

Wat vinden jullie van deze ontvanger met z'n retrolook ?  

 

5123995.jpg

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben me aan het orienteren voor een leuke DAB+ ontvanger in de hobbykamer.

Vandaag stuitte ik op de Philips ORD 7300/10.  

30 voorkeuzezenders, aan te schaffen met rentepunten van mijn bank en dat lijkt me wel wat.

 

Wat vinden jullie van deze ontvanger met z'n retrolook ?  

Je bent natuurlijk niet mobielmet dit model.

Wat voor antenne wil je erop aansluiten? 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...