Ga naar inhoud


[RE-4000][RE-8000][RE-9000] Loader 1.54/2.54 als IRD-bestand installeren


Audioniek

Aanbevolen berichten

Bijgaand loader 1.54/2.54 voor de oude modellen als .IRD-bestand. Met deze bestanden is het mogelijk de loader op te waarderen naar versie 1.54/2.54 zonder omweg via een merkvreemde firmware en/of plugins.

WAARSCHUWING
Het vervangen van de loader is niet zonder risico, bij fouten start de ontvanger niet mogelijk meer op. Begin alleen aan deze klus als absoluut duidelijk is wat er moet gebeuren, en hoe dat uitgevoerd moet worden. Ondergetekende is niet verantwoordelijk voor verongelukte ontvangers!

INSTALLEREN
In tegenstelling tot een normale firmware-update, is de loader NIET te installeren via het downloadvenstertje en de rode knop. Er zijn twee mogelijkheden:
1. Met een USB-stick en de channel-up (CHUP) truc;
2. Met een nulmodemkabel en het programma Porter. Dit programma is te downloaden vanaf de Rebox-site.

Pak het juiste ZIP-bestand uit. Na uitpakken moet het volgende bestand verkregen zijn:
RE-4000: Rebox_4000_L254.IRD, 109.466 bytes
RE-8000: Rebox_8000_L154.IRD, 109.681 bytes
RE-9000: Rebox_9000_L154.IRD, 109.680 bytes
Controleer de bestandsgrootte en ga niet verder als deze niet klopt.

INSTALLATIE met channel-up
1. Formatteer een bij voorkeur wat oudere kleinere USB-stick met FAT32;
2. Plaats het te flashen .IRD-bestand op de stick, dit moet het enige bestand op de stick zijn;
3. Plaats de stick in de front USB-poort in de ontvanger;
4. Koppel alle andere USB-apparaten die aan de ontvanger zitten (zoals een externe harde schijf) los;
5. Schakel de ontvanger uit met de netschakelaar achterop;
6. Druk de knop CH+ op de ontvanger in en houdt deze vast;
7. Schakel de ontvanger met ingedrukte CH+ knop weer in met de netschakelaar achterop;
8. Nu moet er komen: LOADER X.XX gevolgd door SCAN USB;
9. Laat de CH+ knop nu los;
10. Wacht tot er knipperend "Completed" op het display staat;
11. Verwijder de USB-stick;
12. Schakel de ontvanger uit en weer aan via de netschakelaar achterop.
13. De ontvanger moet nu LOADER 1.54/2.54 melden, en verder normaal starten.

INSTALLATIE met Porter
Nodig: Windows-PC met een COM-poort en een nulmodemkabel. Een nulmodemkabel heeft aan beide zijden een vrouwelijke 9-polige min-D connector. De minimum bedrading is pin 2 naar pin 3, pin 3 naar pin 2 (deze twee kruisen dus) en pin 5 aan pin 5. Dergelijke kabels zijn voor bescheiden bedragen te koop.
Als dat mogelijk is, de COM-poort op de PC alvast instellen op 115200 baud, 8bit data, 1 stop bit, geen pariteit (115200,N,8,1).

Nu het volgende doen (PC staat al aan en is doorgestart):
1. Ontvanger uitschakelen met de netschakelaar achterop;
2. Verbind de PC en de ontvanger met de nulmodemkabel met elkaar;
3. Start het programma Porter;
4. Kies bij Mode voor Software (To receiver);
5. Stel bij Communication Port de goede COM-poort in*;
6. Klik op File en wijs het uitgepakte .IRD-bestand aan, klik daarna op Open;

7. Klik op Download.

8. Schakel de ontvanger in met de netschakelaar achterop;Als de verbinding goed is, wordt het .IRD-bestand nu naar de ontvanger gestuurd;

9. Het bestand is overgestuurd als er DOWN OK op het display van de ontvanger verschijnt;
10. Als de ontvanger niet vanzelf herstart, deze uit- en weer inschakelen met de netschakelaar achterop;
11. De ontvanger moet nu LOADER 1.54/2.54 melden, en verder normaal starten.

* De COM-poort is meestal COM1 of COM2 bij een vast ingebouwde poort. Wordt een USB-RS-232 converter gebruikt, dan is het vaak COM5 of hoger. Als de verbinding tussen PC en ontvanger niet tot stand komt, een andere COM-poort proberen.

Succes!

Groeten,

Audioniek.

Rebox_4000_L254.zip

Rebox_8000_L154.zip

Rebox_9000_L154.zip

aangepast door Michel
Installatie Porter, stap 7 en 8 verwisseld, op verzoek van Audioniek gecorrigeerd.

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Nou Audioniek dit is zo duidelijk dat iedereen, die lezen kan, het succesvol moet kunnen uitvoeren :grin:

 

Wellicht kan ceesv hem vastpinnen.

Thuis: Rebox RE-4000HD PVR - Firmware: Octagon V1.11.70 (loader 2.54) - HDTV LG 42LX6500 3D LED 200Hz
Mesh schotel 88 cm - Rotor HH100 Stab - Kijkhoek: 53E --> 5.0W (20 satellieten gescand)

Caravan: Amiko Micro HD SE - Firmware 2.2.14 mcas

Schotel: 65 cm met dual LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ook bruikbaar voor mensen die niet via - via willen updaten naar de nieuwe loader.

 

Wat zijn eigenlijk de verschillen in de oude en nieuwe loaders?

Mijn beide 9000-HD werken mijn inziens naar behoren (denk ik :) ), dus is updaten noodzakelijk?

-- Samen komen we er wel. --
2 x Rebox RE-9000HD (L1.54) beide met FW versie 1.11.62
Clone+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn eigenlijk de verschillen in de oude en nieuwe loaders?(zie opmerking Caesarion)

Ook ik ben benieuwd naar de voordelen/verschillen van de bootloaders.

Alvast bedankt.

Luud

Rebox 8000HD PVR L1.54 FW 1.09.90 ,WD MyBookLive + WD Elements 750GB usb device,

Aston Wamba311

Triax TDS 88 2LNB's 19,2E+28,2E+31,5E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bootloader 1.54/2.54 verhelpt installatieproblemen met .IRD-firmwarebestanden die groter zijn dan 15 Mbyte, en dat zijn tegenwoordig alle nieuwe firmwares. De oudere loaders geven in bepaalde gevallen Err 0x71 bij installatie via het downloadvenstertje en de rode knop, of maken een channel-up upgrade niet af (afbreken bij 70-80%). Lees dit forum maar na.

Tevens schrijven alle andere merken al geruime tijd de laatste bootloader voor bij firmwareupgrades en dat doen ze niet voor niets; alleen Rebox zwijgt in alle talen en laat deze problematiek voor wat het is.

 

Groeten,

 

Audioniek.

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Audioniek,

Bedankt voor het antwoord. Ga binnenkort de nieuwe bootloader erop zetten.

Heb in het verleden al eerder een error 0x71 gehad en moest toen met een oudere pc (die heeft nog een echte seriële poort met pinnetjes) het e.e.a. herstellen.

nogmaals bedankt.

Luud

Rebox 8000HD PVR L1.54 FW 1.09.90 ,WD MyBookLive + WD Elements 750GB usb device,

Aston Wamba311

Triax TDS 88 2LNB's 19,2E+28,2E+31,5E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor je antwoord Audioniek.

Ik denk dat ik voor de volgende update dus ook de nieuwe bootloader moet instaleren.

Bij de laatste update had ik voor het eerst een error 0x71. Dit is dus te wijten aan de "verouderde" bootloader.

 

Bij de laatste update is het met Porter ook gelukt, dus zou deze bootloader update ook moeten lukken :) .

aangepast door Caesarion

-- Samen komen we er wel. --
2 x Rebox RE-9000HD (L1.54) beide met FW versie 1.11.62
Clone+

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb Rebox gevraagd of mijn 9000HD een loader update nodig heeft (nu nog 1.21) en daar vertelde men me dat er geen reden is om aan te nemen dat de upgrade nodig is (en eventuele hoge reparatiekosten als het mis gaat). What to do? Ik heb geen nul modem kabel of seriele poort meer op mijn pc, als het mis gaat is het dan nog (zelf) te herstellen?

Rebox 9000 HD PVR + 640 WD Green HDD

80CM Triax, 4x LNB - Astra 1,2,3,Hotbird

Philips 42PFL9964 200hz LCD, BDP S480, PS3

Onkyo SR607 receiver, Tannoy Mercury V1 front, Magnat rear, Canton Center, JBL subw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste loader is wel degelijk nodig, omdat deze een installatieprobleem met .IRD-bestanden die groter zijn dan 15 Mbyte verhelpt, zoals hierboven ook al staat. Tegenwoordig zijn alle .IRD-bestanden met een complete firmware groter. Mocht je dat niet geloven, lees dan het forum maar eens na over Error 0x71.

 

Als de ontvanger niet meer start is het een gevalletje retour Rebox geworden, vandaar de waarschuwing in het verhaal. Die dure reparatie kun je ook op een ander manier omzeilen: op dit moment staat op de bekende tweedehandssite een RE-9000 te koop voor 100,- euro.

 

De benodigde bestanden zijn inmiddels zo'n honderd keer gedownload; als de helft daarvan daadwerkelijk is geinstalleerd, is dat al 50 keer goed gegaan, want niemand heeft een dergelijk probleem gemeld.

 

De keuze is aan jou. Ben je tevreden met de huidige ontvanger, dan kun je hem zo laten. Zit je bij een volgende firmwareupdate met een Err 0x71, dan zul je wel moeten.

 

 

 

Groeten,

 

Audioniek.

2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000

Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd)

SAB Unix Triple HD (eigen E2image)

Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik acht de kans dat het mis gaat ook wel erg klein, dus gewoon doen. Maar mocht het mis gaan een nullmodem kabel en een zeer oude Pentium II of III systeem kopen, wat echt geen fluit kost (minder dan 100 euro) :) Dit is dan voldoende om de zaak weer te herstellen mocht het dan zover komen ...

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor je antwoord Audioniek. Als ik me een keer heldhaftig voel dan zal ik alsnog de nieuwe loader erop zetten :-)

 

De laatste loader is wel degelijk nodig, omdat deze een installatieprobleem met .IRD-bestanden die groter zijn dan 15 Mbyte verhelpt, zoals hierboven ook al staat. Tegenwoordig zijn alle .IRD-bestanden met een complete firmware groter. Mocht je dat niet geloven, lees dan het forum maar eens na over Error 0x71.

 

Als de ontvanger niet meer start is het een gevalletje retour Rebox geworden, vandaar de waarschuwing in het verhaal. Die dure reparatie kun je ook op een ander manier omzeilen: op dit moment staat op de bekende tweedehandssite een RE-9000 te koop voor 100,- euro.

 

De benodigde bestanden zijn inmiddels zo'n honderd keer gedownload; als de helft daarvan daadwerkelijk is geinstalleerd, is dat al 50 keer goed gegaan, want niemand heeft een dergelijk probleem gemeld.

 

De keuze is aan jou. Ben je tevreden met de huidige ontvanger, dan kun je hem zo laten. Zit je bij een volgende firmwareupdate met een Err 0x71, dan zul je wel moeten.

 

 

 

Groeten,

 

Audioniek.

Rebox 9000 HD PVR + 640 WD Green HDD

80CM Triax, 4x LNB - Astra 1,2,3,Hotbird

Philips 42PFL9964 200hz LCD, BDP S480, PS3

Onkyo SR607 receiver, Tannoy Mercury V1 front, Magnat rear, Canton Center, JBL subw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vandaag was ik in een heldhaftige bui. Op mijn Rebox 9000 stond nog de oude loader vanuit de fabriek 1.19. Binnen een enkele seconden heb ik die kunnen updaten naar 1.54. Ook mijn Rebox 4000 die loader 1.23 had, heb ik binnen luttele seconden voorzien van loader 2.54.

 

Overigens heb ik met de oude loaders tot nu toe altijd de meest recente firmware zonder problemen kunnen installeren.

 

Audioniek, bedankt

aangepast door ton2207

Wat niet beter wordt, blijft niet goed.

Rebox 8220 - 3.02.25, Rebox 9000 - 1.11.62 (loader 1.54), Rebox 4000 - 1.11.62 (loader 2.54), Philips/Pace 7141Visiosat Bisattelite G4Quadro (13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...