Ga naar inhoud


Het avontuur begint: de Technisat Multytenne plaatsen


magielsr

Aanbevolen berichten


Een hele verbetering nu die zender tegenwoordig in HD is t.o.v. vroeger in SD.
Hier de waardes die ik heb op Supertennis HD op de Hotbird 13 op mijn Multytenne Twin:

Op mijn Inverto Scena 5M
Signaalsterkte 40%, Signaalkwaliteit 50%

Op mijn Homecast 2100
Signaalsterkte 80%, Signaalkwaliteit 100%
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zul je de schotel toch nog beter moeten fijntunen op de Astra 19,2. Het gaat maar om een fractie van een millimeter en laat vooral niet 1% signaalkwaliteit vallen tijdens het vastzetten. Dan gewoon even opnieuw beginnen

Hoe zijn de waardes van de andere satellieten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dat zijn geen verkeerde waardes voor een Multytenne.
Nu ook maar eens kijken hoe je de moeilijkste zender NGC Wild HD ontvangt van het CanalDigitaal pakket.
Bij mij ontvang ik die altijd probleemloos met de Multytenne en gaat pas blokken bij een regenbui.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die zit op 12207. Ook geen gekke waarde. Ik denk dat je nog best veel plezier van je Multytenne gaat hebben. Laat maar eens horen over enkele maanden of je het nodig vindt om over te schakelen naar een andere schotel.
Eén ding is bij een Multytenne heel belangrijk. Uiterst nauwkeurig afstellen, liefst op een pijp die op de juiste schuinte staat en dan valt het nog best mee met het aantal keren per jaar dat bepaalde zenders even wegvallen is mijn eigen ervaring.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Nou, het is heel eenvoudig. De lnb's moeten 11 graden schuin staan. In een Multytenne of TripleSat staan ze 6,5 graden schuin. De schotel moet dus 4,5 graad schuin gezet worden om een optimale ontvangst te hebben. Dat is ook voor de skew van de lnb's beter want als je de schotel gewoon verticaal zet, staat van alle lnb's de skew op nul.

De mast moet dus op een of andere manier 4,5 graad schuin gezet worden naar het oosten, anders gezegd, naar links gekanteld als je achter de schotel staat. Heb je een hoek muurbeugel, dan is dat meestal wel met een paar vulringen of moeren aan de bovenzijde van de beugel tussen de muur op te lossen.

Hoeveel is 4,5 graden schuin?

Op een pijplengte van 10cm is dat 7,8mm, op een pijplente van 20cm dus 15,6mm enz.

 

Wil er ook 1 plaatsen op camping 52.51  5,07 wat wordt nu de schuinte en in mm?

SAB Titan I & Technisat Multytenne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op die locatie is het optimaal als de schotel 3,6 graden gekanteld staat naar het oosten, dus als de schotel op de Astra 19,2 is uitgericht, dan de bovenzijde richting oosten gekanteld.
Wat is 3,6 graden? Dat is 6mm scheef op 10cm hoogte of 12mm scheef op 20cm hoogte enz.
 

post-60869-0-10812300-1407570274_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik de multytenne Duo in regio Den Haag naar schatting nu al meer dan zes jaar en heb 't ding min of meer waterpas verticaal gemonteerd. Geen enkel probleem met de ontvangst van wat dan ook, alleen bij zeer zware hoosbuien valt het beeld weg, en dat is echt maar een paar keer per jaar. Ik heb het keurig op 1.20 hoogte in mijn tuin geplaatst, en vanwege de korte LNB arm is het niet storend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is heel goed mogelijk dat je heel weinig uitval hebt maar dat zal er ook veel aan liggen naar welke zenders je kijkt. Zijn het de zenders op de Astra 19,2 of op de Astra 23,5. En als het dan gaat om zenders als Eurosport HD en History HD of nog erger NGC Wild HD, dan kan het niet anders dan dat die toch echt wel vaker als een paar keer per jaar wegvallen.
In Den Haag heb je met een Multytenne een optimale ontvangst als je die 4,2 graden scheef zet. Dan staat de skew van de lnb's een stuk beter en staan ook de lnb's van de Hotbird en Astra 28,2 precies op je goede hoogte.
Ik heb zelf ook al 9 jaar een Multytenne dus ik spreek uit ervaring.
Verder helpt een regenkapje ook nog behoorlijk om er voor te zorgen dat er geen of weinig regendruppels op de kop komen die signaal tegenhouden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is mijn "kwaliteit" die ik haal bij de diverse satellietposities. Dankzij niet secuur waterpas stellen -denk ik- heb ik eigenlijk min of meer toevallig de paal een tikje scheef in de 25 kg beton geplaatst - hihihi.

 

 

 

Ook heb ik een foto van mijn antenneopstelling bijgevoegd. Je moet er niet aan denken dat er een dikke wavefrontier staat met een LNB rail. Af en toe een takje wegsnoeien is het devies. Als je dit zo ziet, dan begrijp je wel waarom ik een fan ben van de multytenne. Ik heb het nog eens uitgezocht: de antenne staat er al 7,5 jaar. Nooit opnieuw hoeven af te stellen. Initiele afstelling ging eigenlijk gewoon op basis van de waardes die de info balk van mijn eerste ontvanger (een hornet) gaf op Astra 19.2.

 

Hoe stellen jullie af?

 

 

post-72269-0-38656600-1408285000_thumb.jpg

post-72269-0-24558700-1408285371_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...