Ga naar inhoud


werckmann schroefmachientje


peugeot

Aanbevolen berichten

Mijn werckmann schroefmachientje heeft de geest gegeven,na een kijkje in de binnenkant verdenk ik component T2 ervan de oorzaak te zijn .

Mijn vraag is nu : Wat is T2 voor een component en wat doet hij ,is hij simpel te krijgen of 1 van zijn soortgenootjes.

 

Ik dacht zelf aan een soort stroombegrensing of zo iets.

 

Merk:Werckmann

type: CDM6178

3,6V 1,1Ah li-lon accu

 

T2 opschrift D206

BA023Y

 

Als ik punt a en b even doorverbind draai hij namelijk weer vandaar dat ik ook t2 verdenk defect te zijn.

 

post-37302-0-77996300-1352055902_thumb.jpgpost-37302-0-20332100-1352056072_thumb.jpg

 

Nu weet ik ook wel dat dit ding nog geen tientje kost en haast de moeite van het nakijken niet waard is maar het gaat om het idee.

Een dokter geeft ook zomaar geen patient op .

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi,

 

het zou kunnen dat deze stuk is.

Maar het kan ook zijn dat hij geen stuursignaal krijg.

 

Dit component lijkt me een transistor.

Als je meet tussen de middelste pen en de massa, terwijl de drukknop indrukt zou je daar een spanning moeten meten van +/-0.6V.

 

Meet je deze spanning niet dan heb je waarschijnlijk geen stuurspanning en moet je de fout elders gaan zoeken.

 

Nu kan er ook nog wat anders mis zijn.

Meet tussen pen één en twee, en tussen twee en drie. Hier zou je geen kortsluiting mogen meten.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zou ook een power fet kunnen zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-37302-0-65449500-1352062383_thumb.jpgNou,de zoek actie wordt iets moeilijker nu.

Ik wou hem er even uit solderen ,maar er is een pootje achter gebleven op de print.

Het pootje waar de c bij staat ( niet op de foto te zien)

 

Maar als het een transistor is dan is dan had toch de onderste pen (punt C) de basis of de stuurspanning moeten wezen.

De middelste pen is toch gekoppelt aan de achterkant van de transistor .

 

Punt A is de min van de accu .

Punt B zit aan de schakelaar .

Punt C ? Gaat naar t3 die weer aan de min van de led verlichting hangt.

De schakelaar is gewoon een 2 polige wisselschakelaar en draait gewoon de plus en de min om voor links en rechtsom.

 

Dus T2 schakelt de min ?

 

 

Als iemand weet wat het is voor component of een vervanger weet.

Ik kan hem met google ook niet vinden.

aangepast door peugeot
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Ben je hier ooit uitgekomen? Ik heb exact hetzelfde probleem, als ik T2 oversla draait de motor. T2 is bij mij alleen BA0244, iets anders dus, maar ook niets over te vinden. Ik meet over de middelste pin geen voltage, maar deze is dan ook niet aangesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, maar als zijn hart het begeeft geeft hij gelijk een verwijsbrief naar het crematorium. :lol: Ik zou daar nog geen seconde aan verspillen, de fet is duurder dan de hele boormachine. ;)

Haha, eens, maar ik vind het een uitdaging om 'm te fixen. Gewoon, omdat het kan :P
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Sorry voor de late reactie Joost, kijk niet zo vaak meer op sat4all dan vroeger.

Had het zelfs even niet door dat het mijn eigen topic was .

Ik kijk nog wel eens maar log zelden in.

 

Om eerlijk te wezen heb ik niet meer naar het ding omgekeken .

 

Hij ligt hier nog wel uit elkaar in een bami bakje van de chinees.

Ja ja 4 jaar later ligt die er nog. :cry:

Ik heb toen een 3,6volt machientje bij de lidl (Parkside) gekocht ,het zijn toch handige dingetjes om pc,s of zo los te schroeven.

En die van de lidl doet het nog steeds .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Ik heb hetzelfde probleem met twee van die dingetjes. Doen helemaal niets meer. Eerst haperde ie als ik m een kant op wilde laten draaien geloof ik. Dan moest ik m andere kant op laten draaien en dan weer de andere kant en dan deed ie het.

 

Bij een ervan heb ik de motor even op 3.6V gezet en dan draait ie en dan kom ik ook uit op het kleine printplaatje. En ook ik heb een ander gekocht bij de Aldi, maar deze ligt toch lekkerder in de hand eigenlijk dus als ik ;m voor een eurotje kan maken vind k dat wel prima.

 

Is het zeker dat het dat componentje is dat hierboven gemeld is? Het fetje van 20ct dus? Zoja, laat ik m wel bestellen door de elektroshop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
  • 3 jaren later...

Excuus voor het in leven brengen van een oud draadje, echter ik wilde nog wat extra informatie toevoegen omdat de definitieve oplossing volgens mij nog niet gevonden is (en ik toevallig zo'n kappotte unit gekregen hebt dus kan meehelpen debuggen).

 

Volgens de logo zoeker is het logo is van Alpha and Omega Semiconductor (AO). De chip is een N-channel mosfet TO-252 (DPAK) D206. Datasheet hiervan bijgevoegd.

 

BA023Y of in mijn geval BA0244 is de productie code/datum van de mosfet.


Ik heb de mosfet vervangen echter dit is niet de oplossing. Het stuursignaal van de mosfet word onderbroken (ik hoor hem aanslaan en gelijk weer uitgaan), wat waarschijnlijk gebeurd vanwege een foutconditie gedetecteerd door de VA22 (SOT-23-6 behuizing) chip. In een pools elektronica forum zijn op zoek welke type de VA22 chip is, echter geen definitief antwoord.

Kijkend naar de locatie op de IC denk ik een "One Cell Lithium-ion/Polymer Battery Protection", zoals bijvoorbeeld een FS312F-G. Ik moet nog meer meten om te kijken of de IC zelf het probleem geval is of een ander component op het board.

 

Wat me wel opvalt dat de motor "3.6V DC motor RS380S" een hoge opstart stroom (2-3A) vraagt, als de Li-Ion 18650 batterij wat slechter wordt kan het zijn dat er een voltage drop optreed tijdens starten wat er voor zorgt dat de IC grijpt. Ik heb de batterij vervangen door een lab-PSU en dan treeds nog steeds hetzelfde probleem op, hoewel dit geen definitieve test is, omdat mijn labvoeding max 3A kan leveren en ik zie dat deze ook tijdens opstart problemen heeft om de voltage constant te houden.

 

 

AOD206.PDF FS312F-G-DS-12_EN.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...