Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

Beste mensen ik ben van plan om een c en ku band lnb tekopen voor een Triax 110cm offsetschotel.

Hebben jullie ervaring met een c en ku band lnb op een Triax 110cm ?

Wat is jullie ervaring. En wat kan je dan onvangen? En tot hoe ver naar west en oost.

Je leest dat het wel werk maar wat is jullie ervaring.

Alvast bedank . Gr December10.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tot hoever van oost naar west hangt van je lokatie af en of je vrij zicht op de clark-belt hebt.

Voor de C-Band zenders moet je www.lyngsat.com raadplegen en dan vaststellen of de footprint en ontvangststerkte goed zijn voor je schotel. 110 cm is niet veel voor C-band ontvangst. Dus verwacht niet te veel.

Op NSS10, 37,5° west zit Metro TV uit Ghana. Die kun je met wat geluk wel ontvangen.

Verder enkele sterke C-band zenders op Intelsat 903, 34,5° west.

Of er een passende multifeed is voor je 110cm Triax is weet ik niet. Persoonlijk zou voor Ku en C-band ontvangst 2 verschillende schotels nemen.

Het materiaal voor C-band ontvangst in west Europa is schaars. Maar met Google vind je vast wel wat.

Hier in het Midden Oosten is het veel meer te koop omdat C-band meer gebruikt wordt dan in W.Europa.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat ook niet zitten om een C-band en een KU-band lnb op één schotel te plaatsen.

Een C-band lnb is normaal gesproken gemaakt voor een prime-focus-schotel en die kun je dus niet gebruiken op een offset-schotel.

Bovendien, een C-band lnb heeft een flinke grote feedhorn en een heel andere bevestiging. Als je de schotel draaibaar opstelt, zit je toch ook met het probleem dat ze beide uit het midden zitten. Dat wordt lastig als je de schotel naar een bepaalde satelliet wilt laten draaien want dan heb je twee verschillende posities nodig. Het is net wat Drs. IJzerbout schrijft, gewoon twee verschillende schotels nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ December101 , Er zijn gecombineerde C/Ku lnb's op de markt , b.v. de BSC 621-2C/KU .

Afhankelijk welke scalar-ring je gebruikt kun je deze lnb in zowel een prime focus schotel plaatsen (vlakke scalar-ring) of in een offset schotel met de trechter vormige scalar-ring .

Deze combi lnb doet het goed op C-band maar op KU is het stukken minder , vooral als je op C-band circulaire kanalen wil ontvangen .

Hiervoor moet in de golfpijp een diëlectrum plate geplaatst worden en deze houd een deel van het KU signaal tegen .

Voor lineaire C-band kanalen is die plate niet nodig .

Er zijn ook C-band lnb's met een punt-feed , heb die alleen nog niet bij een combi gezien .

Als je de duitse taal machtig bent , zou je eens op fora daar kijken , die zijn er meer mee bezig .

post-30993-0-90570000-1357754841_thumb.jpg

post-30993-0-48521800-1357754854_thumb.jpg

post-30993-0-74507400-1357754868_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

Dat wist ik dat er lnb’s bestonden die zowel de C-band als de KU-band kunnen ontvangen maar je snapt natuurlijk ook wel dat je met twee totaal verschillende golflengtes nooit een goede lnb kunt maken die voor beide banden optimaal werken.

Bovendien denk ik dat het toch ook zeer ongemakkelijk is om de scalar-ring telkens te moeten wiselen en afstellen.

Je kunt deze combi-lnb dus niet op een Triax offsetschotel gebruiken, alleen maar op een prime-focus-schotel. Topicstarter heeft een Triax 110 in draaibare opstelling. Wat moet hij met deze combi-lnb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

 

Dat wist ik dat er lnb’s bestonden die zowel de C-band als de KU-band kunnen ontvangen maar je snapt natuurlijk ook wel dat je met twee totaal verschillende golflengtes nooit een goede lnb kunt maken die voor beide banden optimaal werken.

 

 

Ik heb ook niet gezegd dat je dat niet wist , en ik geef ook aan dat het setje niet optimaal is , ik vertel alleen wat er op de markt is .

 

Bovendien denk ik dat het toch ook zeer ongemakkelijk is om de scalar-ring telkens te moeten wiselen en afstellen.

 

Waarom denk je dat je die scalar-ring steeds moet wisselen ? eenmaal die trechter feed goed ingesteld is voor altijd goed !

 

Je kunt deze combi-lnb dus niet op een Triax offsetschotel gebruiken, alleen maar op een prime-focus-schotel.

 

Het zal wat inventiviteit kosten om de lnb houder te maken , maar deze combi is zeker te gebruiken met deze of andere offset schotels

 

Topicstarter heeft een Triax 110 in draaibare opstelling. Wat moet hij met deze combi-lnb?

 

Precies wat hij wil: de eerste stappen op C-band maken en KU-band ontvangen

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat een kombi LNC voor C-band en Ku-band minder presteerd in de Ku-band klopt. Maar daar staat tegenover dat zulke LNC´s vaak in grote tot zeer grote schotels geplaatst worden. Dan is er voldoende winst en het verlies vanwege het dielektum wordt daarmee weer goedgemaakt.

Je kunt zo´n kombi LNC daarom beter niet in een schotel toepassen die al aan de krappe kant bemeten is.

Vandaar mijn advies om 2 schotels te gebruiken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een Chaparral feedhorn met Ku en C band op mijn 2.8m schotel zitten, echter was het Ku signaal behoorlijk minder dan met een losse feedhoorn voor Ku .

Kan mij nog herinneren van de jaren negentig, dat bij mij het Ku-signaal van de 2.8m schotel met Ku-C-band feedhoorn gelijk was aan enkel een Ku-feedhoorn op mijn 1.8m schotel. Sindsdien heb ik gewoon meer schotels gekocht. ;)

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een duits forum staan postings van ene Jootje uit Alkmaar .

Volgens die posting ontvangt hij de volgende satellieten :

Yamal 49 east

Arabsat 20 east

Rascom 3 east

Intelsat 1 west

Eutelsat 5 west

Express 11 west

Intelsat 27 west

Intelsat 34 west

Nss 40'5 west

De Ku lnb heeft hij langs de C-band lnb door de trechter feedhoorn geplaatst , daardoor moet hij zoals Sprietje opmerkte , een 2e positie lijst maken .

post-30993-0-37192200-1357946542_thumb.jpg

post-30993-0-31496400-1357946698_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat hij niet de Rascom maar Eutelsat 3A op 3oost ontvangt.

Deze Eutelsat geeft een zeer sterk signaal (Rascom is een stuk zwakker)

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt idd, sorry het is de Eutelsat.

Verder heb ik een nieuwe C band lnbf in China besteld met 13 Kelvin omdat de gene die ik nu gebruik 25 Kelvin is en hoop daarmee nog wat extra signaal te krijgen.

De resultaten zijn best leuk te noemen als je bedenkt dat ik een Triax 110cm gebruikt en met de huidige combifeed is het KU signaal gewoon voldoende.

Als referentie is ontvangst van de Nilesat.

De Lineaire signalen van de Intelsat op 55 west komen toch nog binnen ondanks het circulaire plaatje, 2 transponders komen goed door waaronder Fashion HD.

 

 

  • Like 1

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De resultaten zijn best leuk te noemen als je bedenkt dat ik een Triax 110cm gebruikt en met de huidige combifeed is het KU signaal gewoon voldoende.

Als referentie is ontvangst van de Nilesat.

 

Dat is bijna sensationeel te noemen. Ik begrijp alleen niet hoe de Ku-band golven naar de Ku LNC komen. Door de C-band feed?

Waar is dat gaatje/buisje aan de rechterkant voor?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

het ronde gaatje waar je op wijst is de golfpijp van de KU band LNB, deze is zo dicht als mogelijk was op de golfpijp van de C band LNB geplaatst.

Dit betekende wel dat ik een rond gat heb moeten boren in mijn Conische scalerring die ik in Engeland besteld had.

Door een Inverto black Ultra te gebruiken en daarvan de Scaler ringen af te zagen houd je een stukje rond golfpijp over die vervolgens door het gat geplaatst kan worden.

na de juiste FD verhouding ingesteld te hebben heb ik de LNB met 2 componentenlijm vastgezet.

resultaat is dat het ontvangst op KU behoorlijk gegarandeerd blijft, ontvangst van de Eutelsat op 70,5 oost en Intelsat op 68,5 oost zijn geen probleem.

Mijn motor draaid tot 58 west dus de Intelsat op 55 west is ook gelukt zij het met maar een paar transponders en als ik het Circulaire plaatje er uit haalt gaat de ontvangst omhoog omdat deze satelliet Lineair uitzend.

ik gebruik een 2 tal ontvangers voor deze schotel, een Maxplus 2100+ en een Clarketech HD4100, omdat ik mijn eigen satelliet lijst maak heb ik de C band satellieten ingeprogrameerd met een offset van 3 graden, maar omdat je de plek van de satelliet zelf kan instellen zie je dat in je Clarkebeld lijst niet.

Grappig is dat ik op 22 west gisteren nog een transponder kon inscannen van American forces op 4115 MHz.

Als er vragen zijn, gewoon vragen ik vind het experimenteren met dit soort techniek heerlijk en doe het al jaren dus deel de ervaringen graag met andere hobbyisten :)

 

Johan

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...