Ga naar inhoud


Nieuw !!! Triple LNB(64 cm)


Seniorsatter

Aanbevolen berichten

Beste Eduard07

Ik heb het nog even nagekeken. De montagefoto van de triple-lnb die ik gemaakt had en ik ook op dit forum geplaatst had voor een 80-85cm-schotel, is al iets meer dan 1 jaar oud. Ik heb hem toen diverse malen op het forum van CanalDigitaal geplaatst als een oplossing ter vervanging van de Triplesat. Want niet alleen heeft de Triplesat te weinig reserve, aan slechts twee aansluitingen hebben veel mensen te weinig. Bovendien is de Triplesat twin ook niet echt goedkoop.

Ik had de moed al lang opgegeven en dacht dat CanalDigitaal door zou blijven modderen met hun TripleSat, zeker toen bleek dat de beam van de nieuwe Astra 2F en straks de 2E meevallen alleen voor noord-oost Nederland niet helemaal.

Mijn verbazing was daarom groot toen Seniorsatter gisteren dit bericht plaatste.

Tja, dat CanalDigitaal niet met een triple-lnb voor een grotere schotel is gekomen, ligt al een beetje voor de hand. Hun leus is al vele jaren dat je met slechts een kleine schotel, honderden satellietzenders van prima kwaliteit kunt ontvangen en van zo’n slogan wil je niet graag afwijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste JBnl

Zo’n triple-lnb op een 88cm-schotel gaat echt niet werken. Op een 78cm-schotel zou het wel moeten kunnen en moet je zelfs meer signaal ontvangen dan op de 64cm-schotel. Dat is met een duo-lnb van CanalDigitaal die ook voor een 64cm-schotel gemaakt is ook zo die op een 78cm-schotel geplaatst wordt als je de kop van de Astra 23,5 maar ik de klem zet.

CanalDigitaal is hier resoluut in. Zij schrijven letterlijk:

“Nee, de lnb werkt niet op een 78cm of grotere schotel. Regenreserve is een veel gebruikt excuus om de schotel niet goed af te stellen”

Dat is juist het mooie van deze triple-lnb. De satelliet die het zwakste is, de Astra 23,5, zit precies in het midden. Hier moet je absoluut meer signaal mee krijgen op een 78cm-schotel. De Astra 1 en 2 zijn beide zo sterk, dat ik er geen problemen in zie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat CanalDigitaal niet met een triple-lnb voor een grotere schotel is gekomen, ligt al een beetje voor de hand. Hun leus is al vele jaren dat je met slechts een kleine schotel, honderden satellietzenders van prima kwaliteit kunt ontvangen en van zo’n slogan wil je niet graag afwijken.

Ik denk ik dat CDS inmiddels een goed beeld heeft (door de Triplesat) van de potentiële belangstelling voor een 64cm-schotel met een triple-lnb (van Inverto!). Voor velen een mooie oplossing: weinig ruimte, amper esthetische bezwaren, mogelijk geen problemen met huisbaas of buren. Met een stiekem plekje en een maximale uitrichting kan men met zo'n oplossing de komende jaren weer even prima vooruit, of het nou SD is of HD.

 

Zou zo maar kunnen dat zelfs Technisat hier last van krijgt.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meest simpele manier is om de skew van elke satelliet voor een bepaalde plaats te nemen en daar het gemiddelde van te nemen

Deze antwoord bevreemd me. Sprietje was toch altijd pietje precies. Zeker met prefect berekenen van lnb afstanden en skew van een multi feed schotel installatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze antwoord bevreemd me. Sprietje was toch altijd pietje precies. Zeker met prefect berekenen van lnb afstanden en skew van een multi feed schotel installatie.

Je kunt wel voor elke sat de juiste skew in stellen , moet je alleen steeds als je van satelliet wisselt , even naar je schotel klimmen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ventura

Hoezo niet precies? Weet je wel dat 0,1 graad skewverschil van die triple-lnb maar een afwijking geeft van 0,06mm in de hoogtepositie van de lnb. Waar praat je over?

Ik heb alleen maar laten zien dat om de schuinstand van een schotel, rail of multiblock te bepalen, je persé geen calculator hoeft te gebruiken zoals Satlex en Visiosat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met belangstelling volg ik de berichtgeving over deze nieuwe triple LNB. Ik overweeg deze aan te schaffen icm de 65 cm aluminium schotel van het merk Fuba (ter vervanging van mijn Multytenne van Technisat welke tegenwoordig te veel uitval vertoont bij regenval op Astra 3).

 

Belangrijk voor mij zijn de ontvangst van BBC (ONE) HD en Sport1 HD naast uiteraard de Nederlandse HD zenders. Wat mij nog tegenhoudt is dat de Engelse zenders later dit jaar gaan verhuizen naar Astra 2E/F. Mijn vraag is of deze oplossing (de Fuba 65 icm de Triple LNB) dan wel toekomstproof is en er nog regenreserve over is op de Britse zenders?

 

Bovendien begrijp ik dat de Astra 3 LNB bij de Triple LNB in het midden staat, waardoor de Astra 2 niet in het brandpunt komt bij het kijken van BBC. Aangezien de 4 LNB's in de Multytenne volgens mij afwisselend naar het brandpunt toe schakelen (bij afstemmen op bijv. de BBC staat de LNB voor Astra 2 in het brandpunt) betekent dit een mindere ontvangst op de Britste zenders dan nu? In hoeverre compenseert het grotere schoteloppervlakte dit (doorsnee 65 cm ipv 45 nu)?

 

Kortom: wat mogen we verwachten met de Triple LNB icm een 64/65 cm schotel tav de Britse zenders vanaf de tweede helft van 2013 ? Is dit uberhaupt in te schatten al ?

 

PS vanwege het feit dat ik in een appartement woon kan ik niet groter gaan dan een schotel van 65 cm doorsnede

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste schumi08

Bij een Multytenne staat de lnb voor de Astra 2 verder uit het midden van de schotel dan bij de triple-lnb, immers bij een Multytenne zit er nog de lnb van de Astra 3 tussen want de lnb van de Astra 1 staat in het midden.

Dat de kop van de Astra 2 bij de triple-lnb 40mm uit het midden zit, stelt weinig voor.

Een 64-cm-schotel heeft zonder meer al 60% meer schoteloppervlak dan een Multytenne. Ik denk dat je je voor de Astra 2 geen zorgen hoeft te maken, ook niet voor over enkele maanden.

Bovendien kun je met je Multytenne nu toch al uittesten hoe de ontvangst is van de Engelse zenders die reeds zijn over gegaan op de strakkere beam. Hier kun je ze vinden op de UK-beam: http://www.lyngsat.com/Astra-2F.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder een al te domme gans te willen lijken, vraag ik mij af of en in hoeverre deze nieuwe lnb echt wel zo'n goede keuze is economisch gezien en qua prestaties afgezet tegen losse lnb's. En het domweg niet veel beter is om gewoon drie losse quad lnb's te nemen met bijbehorende switches of quatro met multiswitches. Het is zonder meer een feit dat deze lnb lekker makkelijk is te monteren, maar ik ruil graag het gemak in voor het beste resultaat. Of sla ik de plank nou zo erg mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste joop001

Je moet een aantal aspecten in de gaten houden wat betreft deze nieuwe triple-lnb.

Het belangrijkste punt voor CanalDigitaal is dat ze bestaande klanten die over een 64cm-schotel beschikken, een kop aan kunnen bieden die eenvoudig uit te wisselen is met de bestaande single-lnb of duo-lnb. Liefst zo eenvoudig dat een beetje handige doehetzelver dat zelf kan.

Ook voor bijv. op de camping plaats je eenvoudiger een schotel met een triple-lnb dan dat je met een multirail aan de slag moet.

En als je losse lnb’s gaat plaatsen op een niet al te grote schotel, kunnen ze vaak niet dicht genoeg tegen elkaar. Op een 64cm-schotel kun je al geen 4 ALPS-lnb plaatsen, op een 78cm wel.

Bovendien ben je met 3 losse quad-lnb’s, 4 diseqc-switches en een multirail een stuk duurder uit dan die 89 euro van een triple-lnb.

En het zicht doet ook wat. Met een triple-lnb geen bos met 12 coaxkabels, diseqc-switches en een rail. Ziet er een stuk strakker uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

Tav de argumenten voor de camping en de eenvoud is denk ik idd niets in te brengen, die kloppen als een bus. MBT het economisch aspect heb ik de gedachte dat als je 1 keer op goed koop dat dit goedkoper is dan 1 keer een gok nemen (in de veronderstelling dat 64 cm te krap is mbt 28E) om vervolgens te concluderen dat je toch één of twee stappen grotere schotel nodig heb. Het estetisch element is een punt waar idd iets voor te zeggen valt, maar als je de spullen een beetje netjes wegwerkt dan valt het heel erg mee. Maar dit is een punt van hoeveel mensen je ook vraag je krijgt altijd evenveel meningen en gedachten als dat je mensen vraagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...