Ga naar inhoud


Nieuw !!! Triple LNB(64 cm)


Seniorsatter

Aanbevolen berichten


Op het OpenPli forum heeft Henksat een test gedaan met de triple LNB in een Triax 78cm schotel, zie hier zijn verhaal:

 

Ik had op mijn Triax 78 een CDS Duo LNB, hierop op beide Asrtra's volle bak, 16.2 dB, niks mis mee dus.

Zojuist de Duo vervangen door de Triple LNB, niks aan de afstelling van
de schotel veranderd, logisch want de Astra-3 kop blijft in het midden
zitten.

Hierna gelijk getest, op Astra 1 en Astra 3 nog steeds volle bak,
namelijk 16.2 dB, en op Astra 2 iets lager, alles tussen de 13 en 15 dB,
is normaal voor een op de UK gerichte beam.



Kan niet anders zeggen dus dat dit een perfecte LNB is voor de ontvangst van de 3 Astra's.... smile.png

En ondanks dat deze LNB gemaakt is voor de 64 cm Triax, geef ik toch de voorkeur aan een 78 cm zoals hier in gebruik.

groeten,JBnl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat hij al op een 78cm-schotel getest is.

Ik weet zeker dat er voor de Astra 2 meer uit te halen is. Kijk, ik had al uitgerekend dat beide buitenste koppen ongeveer 9mm verkeerd staan op een 78cm-schotel. Het is dan ook van het grootste belang dat de schotel precies op de Astra 3 is uitgericht. Stel dat hij er 3mm naast staat, dan komt de lnb van de Astra 2 al 12mm naast het brandpunt te staan en dan krijg je verlies.

 

Maar het verwonderd me niet want er staat duidelijk dat de schotel niet versteld is en dat de duo-lnb gewoon vervangen is door de triple-lnb.

Jammer dat ze de schotel niet optimaal hebben uitgericht. Dan had de Astra 2 ook tussen de 15 en 16dB gezeten.



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik zoek is het schema, kan me herinneren dat er vroeger van die schema's te vinden waren (Gerdi?), heb ze gezocht (denk niet goed genoeg) maar kan ze niet meer vinden op dit forum...

Als je maar 2 ontvangers hebt en dus niet alle 4 de uitgangen nodig hebt van die triple quad en je neemt een simpele 4/1 diseqc switch , zou het moeten lukken  om op 1 ontvanger HB erbij te hebben  .

Eén poort van de lnb naar de ontvanger zonder HB en de rest van de poorten aan de eerste 3 poorten van de switch , aan de 4de de lnb voor HB .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

 

Jij zoekt naar een schema waarbij op één van de uitgangen van de duo-lnb een splitter wordt gezet om twee aansluitingen te krijgen die naar een 4/1 diseqc-switch gaan. Maar die splitter is helemaal niet nodig als je al voldoende uitgangen hebt op de duo-lnb.

Je kunt dus bij een duo-lnb met vier aansluitingen gewoon twee van de vier aansluitingen gebruiken om naar een 4/1 diseqc-switch te gaan en daar een extra lnb op aan te sluiten. In het geval dat het een triple-lnb betreft, gaat deze truc niet op.

Bovendien moet je er wel rekening mee houden dat als je meerdere diseqc-switches achter elkaar zet, je ook extra verliezen krijgt



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje , dat schema hoef ik helemaal niet te zoeken , dat heb ik 8 / 9 jaar geleden zelf gemaakt en hier op het board gezet .

 

http://www.sat4all.com/forums/topic/109616-oplossing-komb-monoblockdiseqc-switch/

 

Wanderer stelde die vraag , het bovenste deel van mijn posting is het citaat van zijn bericht , het komt echter niet als quote tevoorschijn .

 

Hij wilde naast de triple lnb e.v. nog een lnb erbij voor HB

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beieren is een groot gebied. Het loopt van ongeveer Salzburg tot ongeveer Frankfurt maar zelfs in Frankfurt kun je de Astra 2F niet met een 60cm-schotel met triple-lnb ontvangen, wel de Engelse zenders op de Eutelsat 28B op 28,5 graden maar dan heb je niet de BBC en ITV-zenders.

Bovendien is de triple-lnb in Beieren zeker niet op een grotere schotel dan een 64cm te gebruiken omdat de ontvangsthoeken tussen de satellieten groter is.

Je zult dus een flink grotere schotel moeten hebben met losse lnb’s.



 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je maar 2 ontvangers hebt en dus niet alle 4 de uitgangen nodig hebt van die triple quad en je neemt een simpele 4/1 diseqc switch , zou het moeten lukken  om op 1 ontvanger HB erbij te hebben  .

Eén poort van de lnb naar de ontvanger zonder HB en de rest van de poorten aan de eerste 3 poorten van de switch , aan de 4de de lnb voor HB .

 

Helaas gaat dit niet op voor alle merken switchen  , maandag de test gedaan , ik had 5 verschillende merken 4/1 switchen tot mijn beschikking .

SAB  - Atlanta - Spaun  SUR410F - Emitor en Venton .

Het lukte alleen met het laatste merk 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een goedkope Golden-Interstar 4 in 1 LNB (geel doosje met daarin piepklein switchje) kon ik zoiets wel met een CD Duo LNB met 2 uitgangen. De 2 uitgangen op poort 1 en 2 op de switch en een 28,2 lnb op poort 3 en kijken maar. Maar wellicht heb ik de klok horen luiden, maar weet ik niet waar de klepel hangt... wie heeft het laatste woord?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...