Ga naar inhoud


Afstelling Duo LNB lukt niet.


Bendert

Aanbevolen berichten

Ik ben nu samen met mijn vrouw enige tijd bezig met het afstellen van onze schotel maar het lukt niet de Duo LNB afgesteld te krijgen. Ik ben het internet al aan het afstruinen geweest, maar kom er niet uit, vandaar de aanmelding op het forum.

 

We hebben altijd een enkele LNB gehad, maar we wilden graag een Duo LNB o.a. voor de regionale zenders. Daarnaast wordt het ons door Canal Digitaal ook geadviseerd wegens verhuizing van zenders. Ik heb toen een leuk setje voor weinig op de kop getikt. Daar zat een schotel bij en een Duo LNB met 4 aansluitingen. DIe Duo LNB hebben we van de grotere schotel af gehaald en op onze 60cm triax schotel gezet. Dom genoeg wisten we niets van Diseqc af en hebben we de schotel zonder die instellingen uitgericht. Perfect beeld op standaard zenders. Geen beeld op regionaal. Alleen met wat onjuiste Diseqc instellingen konden we een regionale zender tevoorschijn halen, maar deed de rest het niet.

 

Van het weekend alles uitgezocht en Diseqc op onze Topfield TF7700 HSCI de instellingen als volgt gezet:

Astra 1 diseqc 1/4 (19,2 graden oost)

Astra 3 diseqc 2/4 (23,5 graden oost)

 

Dak weer op, houder aan de linker kop gezet (als het goed is 23,5 graden Astra 3) en uitgericht in het menu van de Topfield op Astra 3. Dat werd ons aangeraden omdat Astra 3 zwakker is dan Astra 1. Het enige was minimaal de kop waterpas zetten via de mal en een klein beetje de hoogte bijstellen.

 

Het resultaat:

 

GroteFoto-J6YQ7DDJ.jpg

 

GroteFoto-O7N7PKM8.jpg

 

GroteFoto-PP7P88QJ.jpg

 

 

Prima signaal (denk ik) op de Astra 3 en 51% signaal op Astra aan, maar geen kwaliteit en dus geen beeld. Nu zou je denken dat we de standaard zenders (niet HD, want we hebben geen HD pakket) van de Astra 1 (19,2 graden) niet kunnen ontvangen en wel regionale zenders en de rest op Astra 3. Niets is minder waar. Het is juist omgekeerd.

 

Wat doe ik fout? En is de ontvanger nu in de war met Astra 1 en 3 of snap ik het nu niet meer? Ik hoop dat één van de experts hier mij kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Bendert, welkom op dit forum. Je hebt de juiste plek gevonden met je vraag.

 

Wat staat er op de achterkant van de duo lnb?  60cm of 80cm schotel? Dat maakt namelijk wel uit.

Het moet in jouw geval dus een duo lnb voor een 60 cm schotel zijn. Met die voor 80cm staan de 2 koppen te ver uit elkaar.

 

Bij montage van de duo lnb ga je als volgt te werk:

1) je monteert de linker hals halverwege in de houder van de schotel. Dit is de Astra 3 lnb. Met links bedoel ik de westkant van de schotel.

    Je kijkt dus in de schotel bij deze montage.

2) Je richt deze zo zuiver mogelijk uit

3) De andere, rechter hals van de 2e lnb-positie hangt nu dus los aan de oostkant van de schotelarm. 

4) Deze moet enkele graden naar beneden worden gedraaid om zo zuiver mogelijk op Astra 1 gericht te zijn.

 

5) In de Topfield moet je een diseqc2 (A en B ) open hebben gezet. Ik zou Astra 3 op A zetten en 1 op B, maar andersom maakt niks uit.

    Ik zie dat je Astra 3 hebt gezet op 2 van 4. Maar je hebt in jouw geval geen diseqc4, maar diseqc 2. Is daar geen andere optie voor?

 

Vervolgens zou je ontvanger beide satellieten moeten vinden.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bendert, heb net de handleiding van je ontvanger doorgelezen. zo te zien zijn je instellingen goed.

 

Echter:

1) Je moet zeker weten dat de lnb in de schotelarm op Astra 3 staat, en op een frequentie die door CDS wordt gebruikt, bv.11.914/H/27500/ 3/4 (regionale omroepen)

2) Je moet de lnb-hals wat schuiven voor het beste resultaat

3) Draai  de rechter lnb-kant (oost) langzaam naar beneden tot je het beste resultaat hebt op bv. 12.515/H/22000/ 5/6 (BVN)

 

Draai de boel vast en scan verder.

 

Ik vind trouwens 51% signaal erg weinig voor Astra 3, ook met een 60cm schotel.

 

De vraag is daardoor tweeledig:

1) Heb je de goede duo-lnb wel?

2) Staat de schotel wel goed?

3) Zit de lnb op bovenbeschreven manier gemonteerd?

 

Veel succes!

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard, ik zal er eens naar gaan kijken. Hij komt van een grotere schotel af, dus misschien dat het daar aan ligt. Ik was in de veronderstelling dat een dubbele kopt altijd op een 60cm schotel moet worden geplaatst. Dat wordt dus een schotel wisselen binnenkort en dan nog eens proberen. De houder zit in ieder geval op de linkerkop. Zover was ik al wel. Schotel ben ik verde rniet aan geweest. Met een enkele kop was het goed, dus dan moet dat met een dubbele ook zo zijn als ik Canal Digitaal moet geloven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Bendert

 

Bij een duo-lnb voor een 80cm-schotel staan de koppen 15mm verder uit elkaar dan bij een duo-lnb voor een 60cm-schotel. Meet maar even na, bij de duo-lnb die jij hebt staan de koppen hart op hart 53mm uit elkaar. Dat past dus niet en het is vergeefse moeite om die afgesteld te krijgen. Met een beetje middelen kun je wel beide satellieten ontvangen maar het signaal is dan ver onder de maat.

 

Verder schrijf je dat je nog niet aan de schotel gedraaid hebt. Dan staat de schotel dus nog steeds op de Astra 1 op 19,2 graden oost uitgericht. Het heeft dan ook geen zin de kop van de Astra 3 in de klem te zetten want dan zul je behalve de Astra 1 geen Astra 3 ontvangen.

Je zult dus een keuze moeten maken. Of een grotere schotel kopen of een andere duo-lnb. CanalDigitaal heeft trouwens sinds enkele dagen een triple-lnb op de markt gebracht voor een 60cm-schotel. Daarmee kun je behalve de Astra 1 en 3 ook flink wat Engelse zenders op de Astra 2 ontvangen waaronder de BBC, ITV enz. Misschien een idee.



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi Bendert,

 

Ik ben ook nieuw hier en heb dezelfde grap met een duo lnb en topfield tf7700 ontvanger.

Ik heb echter een 80cm schotel en een duo LNB van canaldigitaal voor 60cm schotel.

Net gebeld met canaldigitaal of het uit maakt maar die stellen dat het niet moet uitmaken.

In ieder geval krijg ik het niet voor elkaar om een beeld te krijgen op beide satelieten. Het is of de astra 1 of de astra 3

Met een beetje middelen van de schotel krijg ik wel een signaal op beide hetzij niet erg sterk 60% ongeveer voor beide.

Zenders zoeken voor astra 1 is nog geen probleem met zo'n laag signaal voor voor de astra 3 lukt het ophalen van zenders nog steeds niet.

Ik ben benieuwd wat jouw reslutaten zijn en wat jouw acties zijn geweest.

Canaldigitaal stelde trouwens voor om gewoon een 60cm schotel te kopen want die zijn niet zo duur en dan is het probleem opgelost. Zo ken ik nog wel een paar oplossingen. Maar de 80cm schotel bevalt me prima en in ons kikkerklimaat met wind, bewolking en regen heb ik geen storingen of vastlopend beeld.

 

Ik heb mijn duo lbn trouwens wel op de 19,2 positie. Ik lees in dit forum dat het beter is om op de 23,5 positie te monteren. Ga ik morgen eens proberen.

 

Met de vriendelijke groet,

 

Ed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste yoda

 

Het is de vraag wat jij een 80cm-schotel noemt. Is het een Triax 78 van 70cm breed en 78cm hoog of staat er misschien helemaal geen merk op. Dan zou ik graag de afstand willen weten vanaf de voorzijde van de lnb tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten vanaf de onderzijde.

Als ik die gegevens van je krijg, dan kan ik zo zeggen of het wel of niet gaat lukken met die duo-lnb.



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je graag 4 aansluitingen wilt hebben, dan is de Maximun AMBQ 24 de beste duo-lnb, zie bijlage 1. Die zie ik in Nederland te koop staan voor 59 euro.

Heb je genoeg aan twee aansluitingen, dan kun je eventueel de duo-lnb twin 80-85cm GT-MDT43 nemen, zie bijlage 2. Deze is kwalitatief wel wat minder. In Nederland zie ik die staan voor 40 euro, in Duitsland voor 30 euro.



 

post-60869-0-58981500-1361787021_thumb.jpg

post-60869-0-51196400-1361787080_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Beste Eduard en Sprietje,

 

Bedankt voor jullie reacties. Helaas heb ik niet eerder kunnen reageren. Ik heb niet eerder tijd gehad om de andere schotel te monteren. Ik heb daar hulp bij gevraagd van iemand die jaren gelden voor zijn werk veel schotels heeft geïnstalleerd en afgesteld. Nu de grotere schotel is gemonteerd heb ik helaas nog geen beeld. Degene die me heeft geholpen zegt dat het geen DuoLNB is voor Astra 1 en 3, maar dat deze is voor 2 ontvangers onafhankelijk aansturen. Heeft hij gelijk, of niet? Satfinder slaat wel helemaal uit en beeld op Astra 1 is helemaal goed, alleen astra 3 blijft een drama met max 48% signaal en 0% beeldkwaliteit.

 

De schotel die er nu op zit is in de breedte 73cm en de hoogte 80cm. Afstand LNB naar schotel is 50cm. Kop staat nu recht gemonteerd voor optimale ontvangst voor wat we nu hebben. Kantelen had geen zin, signaal bleef slecht:

 

GroteFoto-3GXSRGEP.jpg

 

GroteFoto-4QHFIXUT.jpg

 

GroteFoto-Q6MEAVUN.jpg

 

 

Ik weet het even niet meer. Wat moet ik doen. Weer het blaadje pakken en waterpas afstellen, zoals de DUO LNB en proberen uit te richten met jullie instrukties? Hoe moet ik de satfinder dan afstellen en waarin moet ik de houder zetten?

 

Of zal ik voor 20 euro via MP een 60cm met dubbele kop kopen van canal digitaal in de hoopp dat het wel werkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bendert,

 

Zoals boven al geschreven zou je beeld moeten hebben.  Heb je geen obstakels? Staat de tegelvoet wel goed waterpas?

 

Zoals eerder beschreven kun je het beste de lokale omroep Gelderland (Astra 23.5 poort 2) en BVN (Astra 19.3 poort 1) gebruiken voor het uitrichten.

 

De Duo LNB die op de foto is een LNB voor Astra 19.2 en 23.5. 

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op hoeveel graden heb jij je schotel ongeveer staan 

azimut vb:29.8°

ps, zet je lnb ook eens anders in de houder die voor astra 1 en draai dan jou schotel tot je beeld hebt op astra 1 ongeveer 4° naar het westen

maak eerst met een stift een merkteken waar je schotel vast staat op die buis

als je dan beeld hebt op astra 1 dan kijk je ook eens op astra3 , nu zou je daar toch zeker wel signaal moeten krijgen , je kan dan ook je duo lnb dan wat schuin omhoog  zetten

veel sucses 

 

220px-Duo_LNB_60_Twin.jpg

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...