Ga naar inhoud


Triple lnb op Triax 64 en SAB S80


trust

Aanbevolen berichten

Hallo beste mensen,

 

I had me vandaag aangemeld hier, dus een nieuwkomer. :) Ik ga voorgoed naar de UK om daar met mijn Engelse vriendin samen te leven per februari 2015.

 

Snel ff via Canal Digitaal een HD satellietset aangeschaft incl de nieuwe Triple LNB. Maar ik had een vraag omtrent die LNB.

 

Ik ga wonen in Runcorn UK. (ligt tussen Liverpool en Manchester in)

 

Als ik die LNB dan uitricht, geld dan ook dezelfde gradenhoek en dat ik het moet bevestigen via het middelste buisje? Dit vraag ik omdat ik dan op een andere positie zit of heeft dat geen invloed op het feitelijk uitrichten zoals men in Nederland doet?  

 

Zijn er voor de rest nog dingen waar ik op moet letten of eventueel andere tips? Ik bevestig het aan een ovale 60 cm schotel. (merk onbekend)

aangepast door UK-Nederlander
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste UK-Nederlander

Welkom op dit forum.

De hoek waaronder je de triple-lnb moet monteren is inderdaad anders.
Dat moet 16,5 graden schuin zijn heb ik uitgerekend. Print de meegevoegde hoek uit, knip hem uit en plak hem op de achterzijde van de triple-lnb. De schuine lijn moet nu waterpas ingesteld worden.

Dan wat betreft de schoteldiameter.
Voor wat betreft de signaalsterkte van de Astra 28,2 en de Eutelst 28,5 zit je natuurlijk helemaal prima met een schotel van 60cm. Dit geld voor de Astra 19,2 ook maar voor de Astra 23,5 is het wat minder. Ook daar is die nog met een 60cm-schotel te ontvangen maar met een nat klimaat, kan het wel wat makkelijker gebeuren dat de HD-zenders van de Astra 23,5 soms wegvallen.
Dat zal het snelste gebeuren met de zenders Eurosport HD, Eurosport 2 HD, History HD, Travel Channel HD en National Geographic Channel Wild.

In Nederland is een triple-lnb ook op een Triax 78 te gebruiken maar dat vergt wel enige behendigheid in het afstellen van een schotel. In Runcorn is dat een stuk gemakkelijker omdat de tiple-lnb daar eigenlijk past op een schotel die ligt tussen een Triax 64 en een Triax 78 in.
Je kunt het natuurlijk best eens even aanzien maar als je later tot de conclusie komt dat je toch graag wat meer regenreserve voor de Astra 23,5 wilt hebben, dan kun je die triple-lnb dus ook prima op een Triax 78 monteren.
De schuinte van de kop blijft hetzelfde.
Een Triax 78 koop je in Nederland al voor €22,50.
 

post-60869-0-58362300-1421789183_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een offset-schotel is altijd hoger dan dat die breed is. Schotelfabrikanten geven liever een grotere maat op dan dat het in werkelijkheid is. Dat verkoopt beter want grotere schotels zijn duurder. In feite moet altijd de breedte van de schotel opgegeven worden voor de schotelmaat.
Een Triax 64 is 60cm breed en 65cm hoog op de spiegel gemeten, een Triax 78 is 70cm breed en 78cm hoog. Die paar centimeter verschil die je soms ziet, is het gegoogel met maten. Er zijn zelfs fabrikanten die ook de rand van de schotel nog meerekenen om maar een grote schotel voor weinig geld aan te kunnen bieden.
Jou schotel is 60cm breed maar je kunt ook de Triax 78 gebruiken die 70cm breed is.
Tja, als je meteen voor €22,50 een Triax 78 koopt, heb je aanzienlijk meer regen en sneeuw reserve voor die triple-lnb.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ok dat wist ik nog niet. Dan maar daar voor £20 daar maar gelijk die maar die Triax 78 kopen. Schotels zelf zijn in het algemeen niet aan de prijzige kant evenals het abonnement van Canal Digitaal. Het zit em meer in die HD Receiver en de Triple LNB qua kostenplaatje. Over nog maar te zwijgen wat in het begin de eerste Ultra HD 4k ontvangers zullen gaan kosten. :( Is er überhaupt al een indicatie hiervan? Of is dit slechts nog wat toekomst muziek wat nog koffiedik kijken is? Wanneer gaan ze er helemaal met de Nederlandse 4K zenders aan de slag?

aangepast door UK-Nederlander
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hallo Sprietje,

 

Ik ben bijna nieuw hier heb al eens een vraag gesteld maar nu i mijn hoe moet de triple lnb inde houder zitten helemaal naar voren of achter in voor een 78cm schotel

ik heb hem helemaal naar achteren geplaatst zie foto maar ik zie de foto niet wat doe ik fout

 

En een hele mooie beschrijving hoe je een triple lnb moet uitrichten.

aangepast door river
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wijk bij Duurstede  51.97 , 5.347
Je kan de Astra 28,2 nog wat sterker krijgen als je de schotel nog iets naar het oosten draait. Dit gaat natuurlijk wel ten kosten van de Astra 19,2. Je kunt als je wilt de schotel zo zetten dat de Astra 28,2 en 19,2 ongeveer even sterk door komen.
De triple-lnb moet 12 graden schuin staan voor een optimale ontvangst.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wijk bij Duurstede  51.97 , 5.347

Je kan de Astra 28,2 nog wat sterker krijgen als je de schotel nog iets naar het oosten draait. Dit gaat natuurlijk wel ten kosten van de Astra 19,2. Je kunt als je wilt de schotel zo zetten dat de Astra 28,2 en 19,2 ongeveer even sterk door komen.

De triple-lnb moet 12 graden schuin staan voor een optimale ontvangst.

 

 

Bedankt voor je advies

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ river  Ik heb hier ook een Triax 78 met Triple-Lnb opstelling staan.

Op de door jou getoonde transponders  van Astra 28.2 (10714)

en Astra 19.2 (10979) allebei een db waarde van 14.8.

De Astra 23.5(11914) een db waarde van 15.5. Zojuist gemeten met Satlink 6933

Altijd makkelijk een extra coax-kabel naar binnen

 

Ik heb dan ook mijn lnb zo dicht mogelijk naar de schotel staan, probeer dat ook maar eens

Dus precies tegengesteld van wat jij hebt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste river

Kijk even naar de bijlage. Hier zie je hoe de signaalwolken in de feedhorns van de triple-lnb komen als je een Triax 78 gebruikt.
Zorg dat het signaal van de Astra 19,2 en 28,2 even sterk is door de schotel te verdraaien.
Zorg dan dat het signaal van de Astra 23,5 het sterkst door komt.
Je ziet dat de signaalwolken niet precies in één lijn liggen maar een beetje in een holle boog, het spiegelbeeld van de Clarkebelt.
Als je de schotel te laag afstelt, komt het signaal van de 23,5 te laag in de feedhorn en die van de twee buitenste satellieten juist precies in het midden van de hoogte.
Je moet dus de elevatie van de schotel zo afstellen dat de signaalwolk van de 23,5 mooi in het midden van de hoogte komt te liggen zodat je maximaal signaal krijgt. De signaalwolken van de twee buitenste satellieten komen dan iets boven het midden van de hoogte te liggen.
 

post-60869-0-65335700-1455363250.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...