Ga naar inhoud


DAB+ netwerk is gestart


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door Noordzee,

Aanbevolen berichten

  • Oplossing

Het is 1 september 2013, de datum van de officiele start van DAB+ in Nederland,

 

Vandaag zijn twee zenders toegevoegd : Arrow Classic Rock en Q-Music non-stop. 

Zelf ben ik blj met Arrow Classic Rock, Jarenlang luisterde ik naar deze zender via de middengolf.  

Nu dus in een goede kwaliteit via DAB+.

 

De complete lijst via kanaal 11C :

 

Arrow Classic Rock 

BNR

Classic FM
Q-Music
Q-Music non-stop

Radio 10

Radio Maria

Sky Radio

Slam FM

Sublime FM

Veronica

100% NL

Efteling Radio

538

BG Radio
Sky Lovesongs

Juize!
Sublime You

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is 1 september 2013, de datum van de officiele start van DAB+ in Nederland,

 

Vandaag zijn twee zenders toegevoegd : Arrow Classic Rock en Q-Music non-stop. 

Zelf ben ik blj met Arrow Classic Rock, Jarenlang luisterde ik naar deze zender via de middengolf.  

Dat was de 828, waar nu Radio 10 Gold nog op zit.

Van die 828 lijken nu de dagen geteld, trouwens. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

denk niet dat belgie DAB+ gaat invoeren , de meeste mensen hier weten niet eens wat DAB is laat staan DAB+

Doordat DAB in België geen succes is, is het net makkelijker om er met DAB+ te starten. Er zullen wel mensen zijn die gaan mopperen dat hun DAB-radio niet voldoet, maar 99%(?) zal er geen last van hebben.

Norkring België heeft begin dit jaar een "call for interest" gelanceerd, om te peilen of er voldoende interesse is bij de radiozenders om een bijkomende multiplex op te starten: http://norkring.be/wp-content/uploads/2012/05/21022012-Call-For-Interest-voor-DAB-in-Vlaanderen-en-Brussel.pdf

Helaas zijn hiervan nog geen resultaten bekend.

 

Weet er trouwens iemand welk systeem de beste kwaliteit biedt, DAB(+) of radio via TVV? Op technische gegevens gebaseerd? En ik heb het over de Vlaamse en Nederlandse zenders.

Vlaamse zenders: TV Vlaanderen 128 kbps en DAB (VRT) 160 kbps (allebei MP2). Beiden verre van ideaal, maar DAB klinkt al een stuk beter.

De Nederlandse zenders hebben momenteel zowel bij satelliet als DAB+ een hogere geluidskwaliteit, dankzij de efficiëntere codering bij DAB+ en de hogere bitrate op satelliet (192 tot 256 kbps).

Samsung UE55KS8000 - Philips 55PUS8848/12 - VU+ Duo 4K SE - Vantage HD8000S - M7 DSR8141 - M7 SAT801 - SAB Explorer CISC
Multytenne Twin - Triax 64/Triple LNB - TV Vlaanderen Basic+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Efteling Radio, ik lach me een deuk.... :cry:

 

 

DAB+ voor iedereen, ook voor de kleintjes... ;)

Met Sinterklaas allemaal een dab-radiootje. Dat is juist heel slim. :lol:

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.Bron: Totaal TV/nieuws/13772/?reaction=1#form

Helaas lukt het mij niet om iets aan het artikel toe te voegen, steeds melding niet alles is correct ingevuld doe dit alsnog! Maar al vul je alles in het wil niet!

In het artikel staat genoemd dat je zonder van frequentie te wijzigen naar alle radio stations kunt luisteren. Dit klopt maar ik wil hier iets aan toevoegen. Bij de regionale omroepen schakelt de autoradio wel over van verschillende kanalen. Zo zendt Radio Gelderland over meerdere kanalen uit! Zie: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html hier ziet u dat bijvoorbeeld Radio Gelderland uitzendt via kanalen: 6B; 7A en 8A. Wanneer een FM zender sterker is, dan schakelt de autoradio naar het betreffende FM station over. Het geluid moet dan wel synchroon lopen. Op dit moment zendt Broadcast Partners voor de DAB+ zenders een andere PI (program identification) code uit dan de FM zenders. 

PI code's van de zenders op DAB+ hebben 8801 tot en met 8818. 100%NL heeft RDS PI code 83D3 op DAB+ heeft 8815 en schakelen dus helaas niet naar elkaar over. De publieke omroep hebben wel dezelfde PI code's. 8201 tot en met 8204.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ rolandroland : Ik snap jouw bericht niet helemaal.

 

De frequenties voor de regionale omroepen zijn wel toegewezen, maar het is nog niet bekend wanneer deze gevuld gaan worden. Op dit moment zenden ze nog niet uit.

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ rolandroland : Ik snap jouw bericht niet helemaal.

 

De frequenties voor de regionale omroepen zijn wel toegewezen, maar het is nog niet bekend wanneer deze gevuld gaan worden. Op dit moment zenden ze nog niet uit.

 

De regionale omroepen moeten van hun vergunning uiterlijk per 1 september 2015 in een deel van hun gebied in de lucht zitten. https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting#Dekking

 

Het zou kunnen dat ze eerder gaan maar voorlopig begrijp ik dat de onderhandelingen niet soepel gaan. Ik zou dus niet teveel rekenen dat je ver voor die datum al iets oppikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb voor 50 Euro een DAB+ wekkerradiootje aangeschaft bij een bekend postorderbedrijf. Oude wekkerradio was defect. Ben positief verrast over de kwaliteit. Snelle scan vond 9 zenders, Volledige scan 27 zenders. Werkt prima op de slaapkamer. Niks ruis...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik binnenkort nog eens in Duitsland ben, kijk ik er misschien ook eens naar, wat er te koop is...Misdchien wel leuk voor als ik in Zweden ben... daar begint het ook al een beetje.

 

Ik zag vanochtend in Satellifax overigens nog een prijsdoorbraak van DAB+ weckerradios...

 

 

post-39968-0-18005100-1378990951_thumb.jpg

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond die DAB en DAB+ radio's altijd al relatief goedkoop. In het Verenigd Koninkrijk werden ze ook praktisch weggegeven, daarom hebben daar zoveel mensen DAB.

Maar ook in Duitsland zijn DAB+ radio's niet te duur en goed uitgetest in de vakbladen.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...