Ga naar inhoud


Nieuwe installatie Zuid-Spanje astra 1 en astra 3 probleem


biosat

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Zou iemand nog een idee hebben?

 

We ontvangen dus alles op astra 1 behalve de TV Vlaanderen zenders? Op de transponder 12722 H 22000 krijgen we geen quality. Op andere transponders op astra 1 wel.

 

Op astra 3 lijkt alles nu oké.

 

Dank u.

 

 

post-68644-0-84449100-1378484778_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste biosat

 

Ik was dit draadje helemaal uit het oog verloren. Je had een aantal vragen.


Je schrijft dat de kwaliteit van de Astra 3 minder is dan die van de Astra 1. Dat klopt helemaal. De Astra 3 is in Zuid-Spanje erg zwak en daarom zul je altijd ongeveer 15% minder kwaliteit hebben dan op de Astra 1.

Dat bakje is een 4-weg splitter. Haal dat ding er snel tussenuit want het heeft geen enkele functie en

het geeft 10dB verlies.


Om de twee F-connectors met elkaar te verbinden, heb je een koppelstuk voor een F-connector nodig, zie de bijlage.


Misschien is het probleem van de ontvangst van de TV Vlaanderen-zenders dan ook wel over.

post-60869-0-19512300-1378489873_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag allemaal,

 

Zou iemand nog een idee hebben?

 

We ontvangen dus alles op astra 1 behalve de TV Vlaanderen zenders? Op de transponder 12722 H 22000 krijgen we geen quality. Op andere transponders op astra 1 wel.

 

Op astra 3 lijkt alles nu oké.

 

Dank u.

Dat je op 12722 SR2200 geen quality hebt is logisch...

Ik zie dat je de receiver ingesteld hebt op DVB-S QPSK op deze frequentie... en volgens wat ik lees, is deze transponder DVB-S2 en 8PSK

 

Als je dat aanpast zal alles wel OK zijn denk ik.

post-39968-0-93486700-1378535629_thumb.jpg

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Hoi alle, ik ben deze draadje al een tijd aan het volgen en heb gewacht tot dat de monteurs bij mij klaar waren.. Ik kan jullie zeggen dat het een grote drama geworden is. Omdat ik niet altijd hier ben (Cadiz ) ben ik al een 1/2 jaar bezig om de Astra 23.5 te ontvangen en vandaag zouden ze nog een grotere schotel monteren van 1.50 m en krijg ik te horen dat het helaas niet kan om in het zuiden deze te ontvangen.

Ik heb zelfs materiaal uit Ned meegenomen zoals een dubbele lnb, begreep al snel van Sprietje dat dit niet werkt heb ik dus een multiconnect lnb laten komen met zo'n punt en ook dat kregen ze dat niet voorelkaar. Met een schotel van 1.20 m . Toen hadden ze dus geadviseerd om een van 1,50 te monteren.

Mijn vraag is nu is het mogelijk ? Heeft sverige het voor elkaar gekregen ? En aan Spritje ... Hebben die gasten gelijk dat het niet mogelijk is om deze te ontvangen ?

Het is in hartje Cadiz dus zuidelijker kan niet

Graag jullie advies

Mvg

Romario

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Multiconnect is zo'n beetje de slechtste lnb-keus die je kunt maken.

 

Als je #8 van Sprietje hierboven nog eens raadpleegt, heb je een hele goede handleiding.

 

Volgens #8 is een 120cm schotel een goede keus. 150 cm is dus nog beter!

 

Vervolgens moet je werken met losse lnb's en een lnb-klem die een 2e lnb kan bevatten en waarbij de afstand tussen de lnb's instelbaar is.

#8 laat van die klem een afbeelding zien.

 

De beste losse lnb's op het ogenblik zijn de Inverto Black Ultra's. Zeer gevoelig en stabiele ontvangst.

 

De lnb in de schotelarm moet je inclusief schotel maximaal afstellen op Astra 3. Daarna schotel vastzetten.

 

De Astra 1 lnb komt in de extra, 2e houder te zitten. Die houder zit aan de oostkant van de schotelarm.

Natuurlijk moet je deze lnb ook maximaal instellen. Sprietje zal meer kunnen zeggen over kanteling van houder en lnb's.

 

Vervolgens koppel je beide lnb's met een Diseqc2-schakelaar naar je ontvanger.

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Diego

Praat me niet over de zogenaamde Spaanse schotelmonteurs. Het is een drama. Ik heb er voldoende ervaring mee met Nederlanders die hun schotel door een Spaanse installateur hebben laten installeren. Hij kreeg het niet voor elkaar. Hij was al twee dagen bezig. Die Nederlanders belden me of ik eens wilde komen kijken want ze werden er helemaal gek van.
Verkeerde duo-lnb's op niet passende schotels en zodra hij een beetje signaal had was hij klaar met afstellen. Toe ik er bij werd geroepen door de Nederlanders, zag ik wat er mis ging. Ik heb die Nederlanders gezegd welke schotel en welke duo-lnb ze moesten hebben. Die hebben ze zelf gekocht in een grote satellietshop in de omgeving en daarmee is de monteur aan de slag gegaan. Toen de monteur zei dat hij klaar was, hadden ze nog geen beeld op de Astra 23,5.
Ik ben toen flink kwaad geworden op die monteur en liet hem zien dat als ik een beetje aan de mast trok, het sigmaal op zijn meter meer dan 3dB beter werd.
Ik vertelde hem dat deze combinatie van schotel en monoblock hier al door vele Nederlanders werd gebruikt met uitstekend resultaat.
Toen heeft hij zijn best gedaan en was het in korte tijd in orde.

Ik krijg de indruk dat bij jou ongeveer hetzelfde afspeelt.
Hoe groter de schotel, hoe meer ze er op kunnen verdienen. Verder niets dan slordigheid en onkunde en vooral als het om een satelliet gaat die ze in Spanje helemaal niet kennen, de Astra 23,5, kun je voorspellen dat het fout gaat als je ook de Astra 19,2 wilt ontvangen.

In Cadiz is een schotel van 110cm breed en 120cm hoog voldoende. Daar betaal ik voor in Cartagena in een Spaanse satellietshop €84,43.
Daar past geen monoblock of duo-lnb op.
Je moet dus gebruik maken van twee losse lnb's
Het klopt helemaal wat Eduard schrijft. Op een schotel van 1 meter gaat het niet werken met zo'n punt-lnb. Je mist de oh zo belangrijke feedhorn die de signalen op moet vangen en moet bundelen naar de golfpijp.
Neem gewoon een top-lnb zoals de Inverto Black Ultra. De single-uitvoering koop je in Nederland al voor €9,99.

En in Cadiz moeten op een schotel van 110x120cm de lnb's 67mm van elkaar staan. Dit moet aan de voorzijde van de lnb gemeten worden van kuiltje tot kuiltje.
De schotel moet uitgericht worden op de Astra 23,5. Hiervoor moet de elevatie op 37,4 graden staan.
De kop van de Astra 19,2-lnb moet 29mm lager staan dan de kop van de Astra 23,5. Ook daar hebben ze geen flauw benul van.
De skew van de lnb's moet als volgt worden ingesteld:
Astra 23,5 op 26 graden.
Astra 19,2 op 23 graden.
 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje, het klopt wat je allemaal zegt. Ze hebben hier geen benul van ik de monteur alles verteld wat jij hier al een paar keer uitlegt en of ze hebben geen zin om te werken of het wordt hun allemaal te ingewikkeld te gek voor worden dat ik hiermee al 1/2 jaar mee bezig bent.. Voor mij is het nu duidelijk en ga kopen wat je adviseert en gaat gewoon zelf doen ben het een beetje zat met die gasten hierzo. Thanks man Top ik laat het hier nog wel achter als het zover ben en vertel mijn bevindingen .

Thx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Dag allemaal,

 

Ik zit ook in zuid Spanje, Tarifa nog 100km zuidelijker dan Cadiz ....

In Nederland heb ik zelf TV Vlaanderen geïnstalleerd zonder enig probleem.

Dacht, gaat het daar ook eens vlug flikkeren in Spanje .... heb toch wat 'gegoogeld' en was tot het besluit gekomen dat een grotere schotel en 2 afzonderlijke LNB's de oplossing zou zijn .... 

Ik heb het volgende aangekocht :

 

Schwaiger-satellietschotel aluminium 100 cm

2 Schwaiger FLS991 Single-LNB lichtgrijs deelnemers 1 feed-opname

DiSEqC-omschakelaars SPU 21-02 Voor 2 satellieten op 1 ontvanger Ingangen=2 Uitgangen=1

Schwaiger UHA100X LNB Multifeedhouder 2-voudig

 

Nu ik dit alles lees ben ik er niet zo zeker meer van dat het daarmee zou moeten lukken ....

Kan ik morgen een poging wagen of moet ik terug naar de winkel?

 

Grtjes

Pat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Schwaiger SPI1000 is feitelijk maar een schotel van 90cm omdat deze niet ovaal van vorm is maar rond en met een 90cm-schotel kun je maar net de Astra 23,5 ontvangen. De rail die je gekocht hebt, daar kun je niets mee. Die is gemaakt voor Duitsland. In Tarifa moet de rail 25,5 graden schuin staan en dat is niet mogelijk met die rail.
Je kunt beter de wentronic-2-fach-multifeedhalter gebruiken, zie bijlage 1.

Plaats eerst de lnb voor de Astra 23,5 in de originele klem van de schotel.
Stel de skew van de lnb in op 27 graden.
Plaats nu de multifeedhouder over de nek van de Astra 23,5-lnb en stel de schuinte van de vrijhangende lnb maximaal in zodat deze lnb ook naar het midden van de schotel kijkt, zie bijlage 2.
Plaats nu de lnb van de Astra 19,2 in de multifeedhouder ze zet de koppen tegen elkaar. Zover ik kan zien hebben de koppen een diameter van 63mm.
Zet de multifeedhouder 25,5 graden scheef, d.w.z. de kop van de Astra 19,2 moet 27mm lager staan dan de kop van de Astra 23,5-lnb.
Nu de schotel uitrichten op de Astra 23,5 op maximale signaalkwaliteit. Doe dit zonder de disecq-switch. De elevatie van de schotel zal op ongeveer 38 graden afgesteld moeten worden.
Stel de skew van de Astra 19,2-lnb in op 23 graden.
 

post-60869-0-74803300-1424472312.png

post-60869-0-40988100-1424472327_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Mon en Sprietje,

Eerst en vooral bedankt voor de snelle reactie! 

In zuid Spanje is het niet alleen miserie troef met de satelliet schotels, maar ook met de electriciteit ... reeds een halve dag met stroom onderbrekingen ....  ik concludeer dat ze hier ook een goede elektricien kunnen gebruiken :-)

Ga hier op zoek achter de wentronic-2-fach-multifeedhalter.  Heel dringend is het allemaal niet daar ik slechts half Mei van Spanje mijn permanent verblijfplaats maak.

Gisteren ben ik erin geslaagd de schotel te monteren en met één LNB gericht op Astra 1 BVN te ontvangen....

Na het bericht van Sprietje was ik van plan de schotel te richten op Astra 3 om zo de meer publieke posten te ontvangen maar ik zat niet alleen zonder elektriciteit, het regent de ganse dag ... :-(

Morgen voorspellen ze zon en onderneem ik een nieuwe poging.

 

 Grtjes

Pat-De-Kiter

aangepast door pat-de-kiter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zie het ook dat morgen de zon schijnt. Dan is het heel makkelijk om de schotel met de zon uit te richten.
Morgen om 11:12uur staat de zon in Tarifa precies in de richting van de satelliet.
Zorg dat je horloge precies op tijd staat.
Hier bij antwoord 9 staat beschreven hoe je de schotel met de zon uitricht:
https://www.sat4all.com/forums/topic/344870-astra-3-in-zuid-spanje/
De elevatie van de schotel staat als het goed is nu op 40,7 graden en moet voor de Astra 23,5 op 38,1 graden ingesteld worden, 2,6 graden lager dus.

Zorg dat je eerst de TV Vlaanderen fastscan zenderlijst op de Astra 19,2 hebt ingeladen voordat je de schotel gaat verdraaien.
Omdat je schotel eigenlijk wat aan de krappe kant is, is het goed de Astra 23,5 te vinden op een sterke ongecodeerde zenders. Dat is bijv. Sláger TV op 11895V.
Die zit ook op de TV Vlaandere fastscanlijst positie 351.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...