Ga naar inhoud


JBL Sub-200/230 defect


harryvdberg

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een jbl subwoofer die het sinds afgelopen week begeven heeft. Ik had dus even de zekering eruit gehaald en ja die was kapot. Nou heb ik gister nieuwe gehaald maar die ging ook gelijk stuk. Ik heb dus de sub uit elkaar gehaald en ik zie wel iets wat zwart is maar ik heb hier zelf niet heel veel verstand van.

Ik kan bepaalde onderdelen wel even doormeten maar dan zou ik graag wat hulp willen van iemand die hier iets meer vanaf weet ;)

 

mvg, Harry

post-68777-0-14196600-1377776155_thumb.jpg

post-68777-0-92014000-1377776191_thumb.jpg

post-68777-0-20320500-1377776227_thumb.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Hallo Harry,

 

Bij mij is gister min JBL subwoofer 220/230 er ineens mee gestopt.

Heb je al een idee wat er me die van jou aan de hand was?

Mijn zekering is niet kapot, hij gaat nml. wel aan en uit.

Hij maakte begin deze week een tikkend geluid en nu doet nu helemaal niet meer.

 

Hopelijk kun jij of iermand me verder helpen, wat ik kan doen.

 

Gr. Rob 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
  • 5 weken later...

Tip ,vervang ook de torren Q101 ,102 ,103 ,104 ,105 ,meet Q107 &108 na op evt sluiting en alle andere in het rijtje met het  drie hoekje simbool pag.30.

en vervang ook C105,,anders gaat alles weer kapot !!

Vergeet  niet de weerstanden na temeten,kort om het gehele cirquit nakijken. !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Om dit even wat leven in te blazen en vermits ik met ongeveer hetzelfde probleem zit...

Dit is de situatie. Bij mijn ouders heeft de JBL Sub200/230 een jaar of 2 gestaan zonder gebruikt geweest te zijn. Echter met de schakelaar op (helaas, kwamen we te laat achter). 

Nu heb ik deze terug bij mij thuis aangesloten op de receiver en hij werkt niet.

 

Het groene lampje brand echter wel en dit blijft groen zolang de receiver aan staat en er geluid komt door te andere luidsprekers.

Het wordt rood wanneer de receiver 8 minuten uit staat.

 

Volgens mij detecteert de receiver dus nog wel 'het geluid'. Ik ben technisch niet onderlegd om te weten hoe dit juist werkt. De actieve sub is via de LFE aangesloten in ieder geval.

 

Ik heb dan - na dit topic gelezen te hebben - mijn sub ook eens opengedraaid...

 

Ik merk dat er wat zwart rond een transistor zit (ter hoogte van de elco's, op de lijm). De onderkant lijkt op het eerste zicht in orde, maar ik merk dat het iets donkerder is rond een andere transistor, zie 2e foto.

 

Zijn dit de enige componenten die ik dien te vervangen, of zou er een ander probleem zijn? Dien ik ook die andere transistors die vervangen (zie post hierboven).

 

Waar zijn die dingen eigenlijk te vinden?Ik heb nu bvb de Q106 opgezocht en kan die niet direct online vinden, buiten per 10 op AliExpress (Transistor HI-SINCERITY HSD669A NPN).

 

Ik kan wel wat solderen en eventueel wat nameten, maar elektrische schema's lezen kan ik niet echt, maar kan ik eraan beginnen?

 

Bedankt!

 

JBL1.jpg

 

JBL2.jpg

aangepast door deurenkletser
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...