Ga naar inhoud


JBL Sub-200/230 defect


harryvdberg

Aanbevolen berichten

  • 8 maanden later...

Goedemiddag,

 

Mijn eerste vraag hier op dit forum: ik hoop dat iemand mij wat verder kan helpen..

 

Na twee weken vakantie (stroom is eraf geweest) vertoont mijn JBL 200/230 Sub vreemde kuren:

 

  • wanneer ik de sub aanzet met de schakelaar achterop wordt de LED groen en hoor ik ook het relais inschakelen.
  • wanneer ik geen signaal stuur (aangesloten via de Line ingang) begint de sub te 'tikken/ploppen' en de LED lijkt oranje te gaan knipperen. Het tikken gaat steeds sneller.
  • wanneer ik signaal stuur gaat het goed, de LED blijft groen en de sub functioneert normaal.
  • wanneer de muziek bv. ophoudt begint na een aantal minuten het getik weer.

Lijkt dus een probleem met het in standby gaan, maar bij gewoon aanzetten zonder signaal via de Line begint het getik/geplop vrijwel direct. En het stopt direct zodra ik muziek aanzet en de sub signaal krijgt.

 

Ik heb de printplaten bekeken, maar kan zo op het oog geen losse of gebroken solderingen zien.

Heeft iemand een idee naar welke onderdelen ik hier specifiek zou moeten kijken, of wat er mis kan zijn?

 

PS. Sub wordt aangestuurd door een Harman Kardon AVR347.

 

Alvast bedankt voor lezen en meedenken  ;)

 

Groet, Flip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee Steve, top! Ik begrijp dat dit een bekend euvel is?  :crazy:

Dankjewel ik ga eens zoeken in de schema's en zien of ik er uit kom. Zo niet dan heb ik in ieder geval goeie info voor de electro-man  ;)

 

Groet en bedankt zover, Flip

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Goedemiddag,

 

Mijn eerste vraag hier op dit forum: ik hoop dat iemand mij wat verder kan helpen..

 

Na twee weken vakantie (stroom is eraf geweest) vertoont mijn JBL 200/230 Sub vreemde kuren:

 

  • wanneer ik de sub aanzet met de schakelaar achterop wordt de LED groen en hoor ik ook het relais inschakelen.
  • wanneer ik geen signaal stuur (aangesloten via de Line ingang) begint de sub te 'tikken/ploppen' en de LED lijkt oranje te gaan knipperen. Het tikken gaat steeds sneller.
  • wanneer ik signaal stuur gaat het goed, de LED blijft groen en de sub functioneert normaal.
  • wanneer de muziek bv. ophoudt begint na een aantal minuten het getik weer.

Lijkt dus een probleem met het in standby gaan, maar bij gewoon aanzetten zonder signaal via de Line begint het getik/geplop vrijwel direct. En het stopt direct zodra ik muziek aanzet en de sub signaal krijgt.

 

Ik heb de printplaten bekeken, maar kan zo op het oog geen losse of gebroken solderingen zien.

Heeft iemand een idee naar welke onderdelen ik hier specifiek zou moeten kijken, of wat er mis kan zijn?

 

PS. Sub wordt aangestuurd door een Harman Kardon AVR347.

 

Alvast bedankt voor lezen en meedenken  ;)

 

Groet, Flip

Ik heb hetzelfde probleem, echter bij mijn JBL200/230 blijft het geplop ook tijdens in werking zijn.

Wel blijft de LED heel snel rood/groen knipperen waardoor het volggensm mij meer op oranje lijkt.

 

Een knutselaar in de buurt van Epe die me hiermee wil en kan helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Sorry dat ik dit draadje weer omhoog zet.

 

Zie dat verschillende mensen wat geprobeerd hebben, niemand post echter of het gelukt is.

 

Mijn subwoofer gaat aan, alleen blijft de LED oranje branden. In de aanloop ook de ploffende geluiden gehoord.

 

Er wordt gesuggereerd om Q103, Q105 en Q106 te vervangen en om naar de verbindingskabel tussen de printplaten te kijken, iemand daar succes mee gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee Steve, top! Ik begrijp dat dit een bekend euvel is?  :crazy:

Dankjewel ik ga eens zoeken in de schema's en zien of ik er uit kom. Zo niet dan heb ik in ieder geval goeie info voor de electro-man  ;)

 

Groet en bedankt zover, Flip

 vergeet vooral niet die Bruine Lijm op de print te verweideren ! dit is Cloorhoudende Lijm ,die is elektrisch gelijdend bij veroudering ,is al 15 jaar bekend ,dus word met opzet gebruikt  om de boel te verzieken.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo Lotgenoten,

 

Ook ik heb een probleem met deze sub......, stroom er op, relais schakeld in bij aansturen signaal (blauwe led gaat branden), maar geen geluid!

Heb de versterker er inmiddels uitgehaald, zie geen verbrandde/verschroeide plekken en ook geen bolle of lekkende elco's.

Tot de tijd dat iemand mij van tips kan voorzien eerst maar eens die smerige siliconenkit die overal tussen geklodderd zit voorzichtig verwijderen.

 

WIE O WIE geeft mij raad?!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...
  • 1 maand later...

Al weer een ouder topic maar,, onze JBL 200/230 doet ook vreemd, hij gaat niet meer standby. dus radio uit en dan gaat t lichtje achterop groen/rood knipperen, klik klak klik klak enz..

zodra ik de radio aandoet werkt ie gewoon.  

Tja,, als ik een beetje rondkijk zie ik er staan voor prijzen vanaf 50,-  ..  maar de mijne houd ik liever en zou t liever gerepareerd hebben,, dus wie kan me helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Hallo,

 

Ik heb hetzelfde probleem met deze subwoofer als retriever en flink. Ploffen de geluiden en een led die knippert tussen rood en groen. Steve sugereerd in deze thread om van de limiter PCB  de tlc074 en wat elco's te vervangen. Iemand daar succes mee gehad?

 

Gr

 

Michiel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

evt excus om deze te bumpen. 

maar ik hou er van om re reageren op een oud tread ipv zelf er een te openen. 
ik heb een JBL 200/230 staan. werkt prima fijne sub. 
alleen sinds kort werkt de auto stand-by niet meer goed.. als de film even op pauze zet. en het duurt even.. dan gaat de sub uitraard uit.. 
uitraard zitten testen. en kwam tot deze ont dekking. 
dit met veel en vaak PLOPPEN. het lijkt wel als of het standby Circuit niet weet of het nu aan of uit moet zijn.. ook brand de LED Oranje dus een combie van rood en oranje. soms gaat de standby wel in een keer goed en hoor ik het Ploppen een paar keer voor dat de LED Rood word. 
het inschakelen gaat wel goed. en de sub draait netjes tijdens de film (zo lang dat er singaal is) 
nu heb ik zitten kijken naar het schema. maar ik kan niet wijs worden hoe de standby werkt. 
ik zelf denk dat het een "droge" Cap is. 
Edit.. denk dat dit mijn oplossing moet zijn.. 


 

Op 27-6-2016 om 20:25 zei Steve:

vervang op de opsteek (voorversterker)print het ic TL074CN,2 maal de 2SC1815transistor ,2 maal de 22 uf elco en 1 maal de 47 uf elco.

verwijder alle lijmresten op dit printje ook.

aangepast door RRa
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 11-3-2019 om 22:55 zei RRa:


ik zelf denk dat het een "droge" Cap is. 
Edit.. denk dat dit mijn oplossing moet zijn.. 


 

 

Toevallig al getest of dit het oplost? Ik hen denk ik hetzelfde probleem maar kan de c1815 transistor nergens online bestellen. Is die soms ook onder een ander typenummer te vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...