Ga naar inhoud


extra LNB's - multiswitch buiten ?


koetsjie
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten


Hallo Satencom,

 

 

de schotel hangt inderdaad onder een luifel, maar heeft volledig vrij zicht. Ik heb geprobeerd nog een betere foto te maken, maar de zon is te fel op dit moment. Die grote "houten klos" zit geheel links van de schotel en de schotel staat zelf iets naar rechts gericht, dus die staat niet in de weg. Ik ontvang 28.2 ook, dus als de "houten klos" in de weg zou zitten, neem ik aan -als amateur !!!- dat ik ook 28.2 niet zou kunnen onvangen...toch ??

 

Hallo Sprietje,

 

Quad vs. Quattro daar heb ik ook nog aan gedacht. Maar ik heb een ALPS BSTE4-101B besteld en dat staat er ook op...dus het lijkt erop dat ik een Quad heb.....

 

 

Misschien een stomme vraag, maar is er wellicht een betere test transponder te checken ? Wellicht zijn de settings van alle mijn receivers oud voor Astra 23.5 ? Welke zou ik moeten nemen voor het beste resultaat ?

 

 

Koetsjie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou inderdaad heel goed kunnen dat de transponder van 23.5 niet meer klopt. Daar is namelijk best een hoop veranderd de afgelopen jaren. Je kunt het eens proberen door een transponder van M7 handmatig op te geven, zoals die van Nederland 1 HD.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Satencom,

 

Ik weet niet zeker of ik dit snap. Op dit moment richten beide LNB's zich op 19.2. Als ik de LNB 19.2 in de 23.5 houder zet (en de 23.5 LNB dus in de 19.2 houder), denk je dan dat de LNB 19.2 zich gaat richten op 23.5 en de 23.5 op 19.2, of dat de 19.2 op 19.2 blijft en dat de 23.5 nu wel op 23.5 gaat zitten ?

Ik ben zeker dat jij meer verstand van dit onderwerp hebt dan ik, dus ik "challenge" je niet, maar betekent dit niet dat die Visiosat G4B gewoon niet deugt ?

 

 

Koetsjie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De lnb hoorn welke in het centrum van de schotel zit zal het meeste signaal ontvangen.

Door de LNB voor 23 graden in de klem te zetten, en de schotel opnieuw uit te richten krijg je meer signaal op 23.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De richting van de lnb zal niet veranderen, de klem bepaalt de rigting ,maar het

ging mij er om ,om de lnb even te testen ,misschien is er wat met de lnb van de 23,5 [alps]

dus laat de klem van de 19,2 even leeg

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Satencom

 

 

ik heb de 19.2LNB in de 23.5 klem gezet. Zelfde resultaat, krijg nog steeds 19.2 (al is het signal iets sterker dan met de 23.5 ALPS LNB !). Kortom, het ligt niet aan de LNB. Dus wellicht schotel opnieuw uitrichten, zoals gesuggereerd door Ceesv, maar ben daar nog niet helemaal van overtuigd, aangezien ik drie satellieten jaren lang goed heb kunnen ontvangen en ook in de nieuwe set-up nog steeds goed kan ontvangen.....Nog andere suggesties ?

 

Om het verhaal compleet te maken, ik heb tot nu toe alles getest met een Technisat en een oude Humax 2000 receiver. Als ik mijn Humax Icord aansluit blijf ik -uiteraard- dezelfde problemen houden, maar daarbovenop krijg ik heel vaak de "LNB short." fout, met als gevolg geen beeld. Soms gaat het over na een tijdje, soms naar veel heen en weer schakelen, soms helemaal niet, maar het is alleen met de Icord. Dit gebeurde niet in de oude set up en gebeurt dus niet met de andere receivers...Een beetje googlen suggereert dat Icord en Spaun SAR 411 niet altijd lekker samenwerken (Icord forum zegt in eerste instantie dat Spaun 411 een aanrader is, maar verwijst naar onderen om te zeggen dat 't niet zo is !?!?). Enig advies ?

 

 

Wederom alvast bedankt voor de input.

 

 

Koetsjie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de 19,2 ontvangt op de  lnb van 23,5 dan staat de schotel niet  goed ,

ik zou hem uit richten op 23,5 ,dat lijkt mij de engste oplossing

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft dat je steeds "de 19,2 krijgt/ziet". Hoe bedoel je dat precies, waar leid je dat uit af?

 

Ik heb namelijk het vermoeden dat je met het aflezen wellicht een transponder probeert af te lezen met gegevens van de 19,2, in plaats van van de 23,5.

Ook al omdat je schrijft:

 

Misschien een stomme vraag, maar is er wellicht een betere test transponder te checken ? Wellicht zijn de settings van alle mijn receivers oud voor Astra 23.5 ? Welke zou ik moeten nemen voor het beste resultaat ?

 

In dat geval lijkt me het antwoord van @cheapwatcher iets om nu eerst te proberen:

 

Het zou inderdaad heel goed kunnen dat de transponder van 23.5 niet meer klopt. Daar is namelijk best een hoop veranderd de afgelopen jaren. Je kunt het eens proberen door een transponder van M7 handmatig op te geven, zoals die van Nederland 1 HD.

 

 

groet, A33 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi A33,

 

 

de redenen zijn:

1. mijn Technisat zegt "satellite dish probably wrong justified [19.2] als ie naar Astra 3 zoekt (andere 3 satellieten werken als een zonnetje)

2. welke transponder ik manual ook ingeef (bijv. 11.856/V/27.500 met FEC 2/3), krijg ik nul zenders. Als ik FEC op auto set, krijg ik alleen Astra 1 zenders.

3. Als ik een algemene channel search doe op Astra 3, krijg ik precies dezelfde channels als Astra 1 en geen enkele die ik zou willen (alle Canaldigitaal zenders op 23.5 dus).

 

 

Waarschijnlijk ga ik gewoon de schotel opnieuw uitlijnen met 23.5 als begin punt, maar vraag me dan af of ik niet Astra 1, 2 en Hotbird verlies....die het al jaren als een zonnetje doen...Maar ja, dit werkt ook niet...

 

 

Koetsjie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Lijkt erop dat de diseqc voor 23 niet goed is ingesteld of dat de diseqc schakelaar defect is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ceesv,

 

 

die nieuwe opstelling heeft 4 gloednieuwe Spaun 411 Diseqc switches. Twee voor de hoofdreceiver en een voor de zolder en een voor de kelder. Ik heb op alle switches hetzelfde probleem. 3 satellieten werken wel (Astra 1, 2 en hotbird) en 1 satelliet niet (Astra 3). Instellingen zijn overal hetzelfde. Heb alle receivers compleet "gereboot" op fabrieksinstelling, heb alle vier de satellieten ingesteld op dezelfde manier (op de volgorde Astra 19.2 op 1, Astra 23.5 op de 2, Astra 28 op 3 en Hotbird op 4), en het resultaat is als eerder beschreven. Het lijkt allemaal te moeten kloppen, maar de 23.5 wordt niet bereikt, en dit was nou de enige reden waarom ik een Visiosat G4B (en extra ALPS quad en 4x Spaun 411) heb aangeschaft.... Na al de moeite en kosten heb ik geen 23.5 maar wel regelmatig een LNB short op de Humax....Kortom, we zijn er nog niet.

 

To be continued

 

 

Koetsjie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En ten overvloede, je hebt Astra 3 in je ontvanger wel gekoppeld met diseqc 2?

Wanneer je een voltmeter hebt, sluit eens een Spaun switch met een kort kabeltje aan je ontvanger en meet eens of je op de geschakelde uitgang van de switch 13 of 18 volt meet.

Alleen de geschakelde uitgang mag spanning voeren.

Sluit daarna eens de astra 3 kabel met een koppelstukje rechtstreeks op je ontvanger aan en kijk eens of je ontvangst hebt op astra 3.

Sluit daarna eens de Spaun aan en alleen de ontvanger op de uitgang (middelste poort) en astra 3 op ingang 2.

Wanneer het dan wel werkt een voor een de andere kabels aansluiten en kijken wanneer het misgaat.

 

Het kan zijn dat een van de componenten defect is en daardoor deze fout veroorzaakt.

 

Overcurrent op de Humax duidt op of een sluiting tussen middenader en afscherming of op overbelasting doordat er ergens meer in/uitgangen met elkaar doorverbonden zijn.

 

Het komt soms wel eens voor dat een LNB diseqc signalen lekt naar een van de andere uitgangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste koetsjie


Ik ben er niet van overtuigd dat die klos niet in de weg zit. Zou je eens een foto kunnen maken recht van voren van de schotel en helemaal van opzij liefst een beetje van dezelfde hoogte genomen als de schotel hangt. Als dat niet mogelijk is dan misschien op een flinke afstand nemen met telelens.
 

In welke regio staat de schotel trouwens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...