Ga naar inhoud


28.2 icm duo LNB, hoe moet dit met diseqc?


koen_92

Aanbevolen berichten


Weet je het merk nog , en is het een 2/1 of 4/1 switch ?

 

Bij mijn buurman werkt het met een HQ 4/1 switch (grijze omhulling), en een HD-ontvanger van CanalDigitaal.

 

@trust: waarom vraag je of het met een 2/1 of 4/1 switch is? Dat moet toch met 4/1, anders kan je daar geen monoblock én losse LNB mee aansturen...

 

Of denk jij aan de mogelijkheid dat achter de 2/1 switch, het monoblock vervolgens met ToneBurst wordt aangestuurd?

Dat zou theoretisch misschien kunnen, als de ontvanger tenminste géén diseqc repeat geeft. (Immers het monoblock negeert toneburst, zodra het een diseqc commando ontvangt, zo begrijp ik het diseqc-protokol.) Maar ik heb het nog nooit ergens gelezen, dat iemand dat heeft.

 

groet, A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn vraag terug zag en er over nadacht , had ik al bedacht dat het met een 2/1 switch zeer waarschijnlijk niet zou gaan .

Ik ben wel benieuwd hoe Gors (en je buurman ) e.e.a. aangesloten heeft , immers een committed sw. schakelt met comm. 2 (B) meteen naar poort 2.

Als het duobloc met één kabel aan poort 1 van die switch zit , kan er onmogelijk nog een verbinding zijn met de ontvanger .

Of het brugje van Trust :)  tussen poort 1 en 2 in de 4/1 switch moet er in zijn gezet .

Tenzij beide aansluitingen van het duobloc op poort 1 en 2 zitten , maar die optie van Satencom was pas te  lezen na de posting van Gors .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede vraag maar het antwoord was vroeger al in dit forum in een ouder onderwerp gegeven, ik had het niet zelf bedacht; ik heb op poort 1 en poort 2 van de diseqc switch een Y kabel geplaatst, ik heb die eenvoudig zelf gesoldeerd en de soldeerplaats met een hete lijm pistool zorgvuldig dicht gemaakt. Ik had geen zin om brugjes te leggen maar je vindt op dit forum wel nog een aantal andere manieren. De Y kabel gaat dan naar 1 poort van de duo LNB van TVV. Ik vermoed dat de HQ doos van a33 en mijn switch uit dezelfde fabriek komen alhoewel ze in een ander doosje zitten. Het blokje zelf ziet er gelijkaardig uit. Op internet vind je meerdere 4/1 switches van 10 € en minder.

Misschien geeft dit wel een beetje verlies maar ik heb in het verleden al uren aan de schotels bijgedraaid om een optimaal resultaat te bekomen en dat wil ik iedereen aanraden. Een paar mm scheelt heel wat op de zwakke kanalen bij zware regen. En zoals Sprietje schrijft gebaseerd op het aantal fouten, de error rate.

De 4de uitgang van de switch gaat naar nog een andere schotel.

aangepast door gors
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het op die manier met een committed switch werkt weet ik maar al te goed .

Dat heb ik in 2004 geprobeerd en hier op het board gepost (knutsel oplossing)

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

En laten nu maar hopen dat het gelukt is, we hebben nog niks gehoord van  koen 92

 

 


                

                
                   

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Mij lukt het met deze instellingen voor de M7SAT801 verbonden met Duo lnb + SAB Switch:

 

Voor Astra 19.2 -> 1.0 = B of 2 / 1.1 = 1

 

Astra 23.5 -> 1.0 = D of 4 !!! / 1.1 = 1 (weet niet waarom D of 4, doch enige die perfect werkt)

 

Astra 28.2 -> 1.0 = geen/niks / 1.1 = 2

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, even doorborduren op dit onderwerp, aangesloten volgens schema, maar krijg geen signaal meer op astra 1 & 3.....

ontvanger M7 sta801 en staun 211 F.

 

Welkom op dit forum, les4toits!

 

Je schrijft "aangesloten volgens schema"; betekent dat dat je de kabels zo hebt aangesloten en de instellingen in de ontvanger ook hebt aangepast? Of dat je alleen de kabels zo hebt aangesloten? Dat is mij niet duidelijk.

 

Schakeltechnisch kan je het zowel oplossen met de spaun-stand "uncommitted", als die van "option".

 

Als je zo min mogelijk gedoe wilt na updates vanuit canaldigital zou ik het eerst proberen op te lossen via het diseqc1.0 protokol, zodat je de vaste CD-volgorde kunt aanhouden van:

- diseqc 1 of A = 19oost.

- 2 of B = 23oost

- 3 of C = 28 oost

- 4 of D = 13oost (niet bij jou aanwezig).

Daarvoor moet je dan je SPAUN SUR211 op stand 3 zetten: OPTION.

De duo-LNB op uitgang 1, en de 28oost LNB op uitgang 2.

Als het goed is hoef je dan niets te veranderen aan de CD-voorgeprogrammeerde instellingen in het menu van de M7SAT801, en werkt het direct.

 

Dat is dus niet zoals het schema dat je als bijlage had bijgevoegd (de uncommitted-manier); maar dat kunnen we altijd nog proberen, als je dit toch niet werkend krijgt.

 

groet, A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangesloten volgens advies ! Het werkt. Nu nog die 28 oost op de M7 zien te krijgen.......

 

Fijn!

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...