Ga naar inhoud


een zeer goede DAB antenne


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Waarschijnlijk omdat ik als woonadres Duitsland heb aangegeven. Daar heb ik nog steeds een adres ofschoon ik de meeste tijd in Dubai vertoef.

 

15€ verzenden is veel te duur. Ik zou zien dat je dat ding ergens in NL koopt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Misschien is er iets wat ik gemist heb, maar eerlijk, juichende aanbevelingen voor een enkel dipooltje in het VHF III gebied kan ik niet eens beginnen te plaatsen. In de tijd dat we die band nog gewoon voor analoge TV gebruikten (kanaal 5-12) zou niemand het in zijn hoofd gehaald hebben om zoiets te plaatsen. Zelfs als je met je neus op de zender woonde dan gebruikte je doorgaans nog een antenne met pakweg 4 of 5 elementen. Bij een iets grotere afstand ging het al gauw om iets tussen de 6 en 12 elementen. Nu kun je natuurlijk beargumenteren dat een verticale dipool uit alle richtingen ontvangen kan, maar voor zover ik weet is dat bijna nergens behalve in de directe grensstreken van belang.

 

Overigens, als je met een enkele dipool al tevreden bent: er is niets gemakkelijkers dan dat goedkoop te vervaardigen. Stukje aluminium of eventueel koperen buis, pijpenbuigertje lenen of kopen en hup, je hebt hem voor je het weet op de juiste maat. Alleen nog een antennetrafootje kopen om hem van 240 naar 75 Ohm te brengen. Of misschien nog beter een gestrekte dipool, je hoeft dan niets te buigen en omdat ie verticaal staat is er niet alleen geen ruimteprobleem maar staat ie daardoor ook nog een stukje hoger op de mast dus nog betere ontvangst.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak er eens een foto van. Ik denk niet dat die kortssluiting van betekenis is. Maar kan ik pas zien als je een foto stuurt.

 

post-68960-0-34157200-1382435667_thumb.jpg

Die bout die aan de bovenkant uitsteekt (waar die vleugelmoer op zit) raakt zowel de dipool als die vierkante bevestigingsbuis. Zo wordt die buis daarmee verbonden met de antenne zelf en dat leek me geen goed idee. Ik mag er hier niet naar linken maar in de reviews onder dit artikel bij de winkel waar ik hem besteld heb werd ook al aangeraden om deze verbinding te verbreken. Dat heb ik dus gedaan met een paar windingen isolatietape om de draad van de bout zodat hij elektrisch geisoleerd is.

 

Misschien maakt het inderdaad niet uit maar het was vijf minuten werk en kwaad kan het niet, lijkt me.

 

Verder doet hij het prima. Hij hangt niet eens buiten maar zit gewoon ergens achter een boekenkast verstopt en geeft een stuk beter ontvangst dan de standaard 30cm spriet die bij m'n tuner geleverd werd.

aangepast door EricD
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...dat is maar net de vraag. Als het midden van de dipool aan de mast is geschroeft, wil het nog niet zeggen dat het midden van de dipool aan aarde ligt. In veel gevallen is de mast helemaal niet ge-aard terwijl dit wel zou moeten.

Je kunt een gevouwen dipool inderdaad ongeisoleerd aan de mast schroeven (via een drager voor meerdere elementen) alhoewel ik het persoonlijk zou proberen te  vermijden vanwege storing door overgangsweerstanden veroorzaakt door roest, zout, water.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt nog bij dat als je de dipool in het midden vast wilt schroeven, je er dan onherroepelijk een deuk in draait met de schroevendraaier. Beetje strak aandraaien de de dipool is in het midden zo plat als wat.

Nee...het is geen goed idee.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs.IJzerbout.

 

Wat een onzinnig argument om de dipool in het midden niet vast te zetten. Wil je de dipool dan niet vast
zetten en hem laten bungelen?


Bij een goede antenne zijn de aluminium buizen gemonteerd op holle ondersteuningsbeugels en aan de
bovenzijde afgedekt met halfronde kappen. Dan wordt de buis helemaal niet platgedrukt.

post-60869-0-68141600-1382642608_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja..zo kan het ook... :grin:  Goed Duits vakwerk. Ik betwijfel of de dipool werkelijk galvanisch kontakt heeft met de drager op die foto.. Voor de reflectoren en directoren is dat allemaal niet zo kritisch.

Maar kijk eens naar de foto op posting 21...daar zie je hoe het niet moet. En toch wordt het zo in de handel gebracht.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Goedemorgen,

 

Ik heb sinds kort de Marantz MCR 611 , hierop ook DAB+ radio.

Nu heb ik van een kennis een antenne gekregen de Funke DSC550

Deze is eigenlijk voor digitenne  , kan ik deze gebruiken voor mijn DAB+ radio ???

 

Ben benieuwd , ja kan natuurlijk altijd proberen maar ben vandaag onderweg en mocht het nu niet willen dan moet ik een andere halen.

 

Groet en bedankt voor reply,

M.vr.gr Peter - de NL1PDV
VU+ Solo 2 - PLI 4.0 - Oscam
uit de Friesche Havenstad Harns
Triax 80 cm 19.2 - 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-31974-0-97991000-1462259233.jpg

 

..voor de techneuten.

Het midden van de dipool kan gewoon aan massa geknoopt worden zonder dat dit effect heeft op de ontvangst of impedantie.

Sorry voor de gebrekkige onderbouwing, als autist zijnde heb ik daar wat moeite mee ;)

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...