Ga naar inhoud


een zeer goede DAB antenne


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Weet je dat zeker?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Weet je dat zeker?

Ja het kan, immers bij de fabrieks jagi antennes die je vroeger bij de elektrozaak kocht, zaten de directoren en stralers ook gewoon op de boom gemonteerd.

Het enige nadeel van directe boom montage is dat het element ietsje langer word dan wanneer deze geïsoleerd is van de boom.

 

Vroeger in de goede oude 3-meter tijd, bouwde ik een antenne met een 'gamma-dipool'. De straler zat gewoon op de boom gemonteerd.

bnt11.7.gif

 

Je ziet in dit voorbeeld dat het middelpunt van de straler direct aan massa hangt, omdat daar immers de hf-spanning 0 is.

Nu is dit misschien geen goed voorbeeld omdat de condensator de kern van de kabel direct isoleert, maar de afbeelding hier onder is wat duidelijker.

 

14balun.gif

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat achtergrond informatie.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dipoolantenne

 

In jou tekening zit de afscherming van de coax in het midden van de dipool, maar ik zou de aarding op dat punt weghalen.

 

Eigenlijk ken ik alleen de open dipool.

 

Ik moet Rohthammel er weer eens op nalezen hoe het precies zat.

 

Het verschil tussen de open dipool en de gesloten dipool is de impedantie.

De gesloten dipool heeft een impedantie van 300 Ohm, de open 75 Ohm?!

De open dipool is symetrisch, daarom wordt er een balun toegepast om hem aan te sluiten op een asymmetrische kabel, zoals de coax kabel.

 

Mijn hardcopy van Rothammel heb ik ooit eens uitgeleend, maar ik heb nog ergens een pdf versie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel boeken wil je hebben over deze materie?

 

Ik heb: F.C. Judd (G2BCX) "2-meter antenne handboek", "antennes voor de zendamateur" van Richard Auerbach, de 'Unterlage serie t/m UHF/SHF..en nog wat boeken over UHF/ Microwave projecten van ARRL.

Ok, het komt uit het jaar kruik en toen de wereld nog in zwart/wit was, maar volgens mij is er op HF gebied weinig veranderd.

..zelfs de 3-meter band ging nog maar tot 100.5 Mhz. :D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...