Ga naar inhoud


Vu+Duo start niet op


marcel1962

Aanbevolen berichten


  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Een weerstand tussen de gelijkrichter en elco zou de laadstroom begrenzen, de effectieve gemiddelde spanning over de elco lager maken en de rimpelspanning juist lager maken.  De tijd dat de condensator geladen wordt is langer door de lagere spanning, de diode is langer geleidend.

 

(Wanneer ik mij niet vergis.)

 

Een Pi filterschakeling is een technisch betere oplossing.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet wat je bedoelt, maar het is geen gelijkrichter. Die chip past enkel de spannig aan, gelijkstroom naar gelijkstroom. Bekijk het schema maar eens, het gaat hier om de C1 in de voorbeeldschakeling:

 

http://www.aosmd.com/pdfs/datasheet/aoz1021ai.pdf

 

Een heel PI-filter op de plaats van een condensator solderen is natuurlijk niet echt een praktisch uitvoerbare reparatie.

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat is de voedingschakeling  voor de ingang?

C1 aan de ingang zorgt er in principe alleen voor dat 500 kHz.HF schakelruis uit de niet uitstraalt over je pcb.

De ingangsspanning van een regulator mag binnen bepaalde grenzen ongestabiliseerd zijn en een rimpel bevatten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de duidelijkheid: We zitten hier op de printplaat van het moederbord. De voeding is een los component, en ik behandel die als een zwarte doos, ik wil niet weten hoe die voeding werkt: Het defect treedt immers op het moederbord op, dat is waar we de reparatie moeten utvoeren.

 

De ingangsspanning komt vermoedelijk wel direct uit de voeding, maar dat is niet zeker, we hebben geen elektronisch schema van het moederbord. We weten wel dat die chip overlijdt als het probleem niet tijdig opgelost wordt. Daaruit kunnen we concluderen dat de ingangspanning beslist geen rimpel mag bevatten. De C1 doet dus meer dan enkel voorkomen dat de boel uitstraalt, hij heeft direct invloed op het correct functioneren van de chip.

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zou de chip gaan oscilleren, dat is ook een recept voor vroegtijdig defect gaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

The AOZ1021 is a synchronous high efficiency, simple to use, 3A buck regulator

 

Er zit inderdaad een oscilator (Modulator) in de chip, maar die is alleen maar aanwezig om de PWM te voorzien.

Het pdf spreek over frequenties die kunnen liggen tussen 350 - 600 kHz.

Invloeden van deze frequentie zullen ook zichtbaar zijn op de Vin pin bij belasting van Vout, omdat dan de PWM reageert om de current te wijzigen (niet de Vout spanning).

 

Plaatje van de locatie van C807 en het signaal wat ik een tijdje terug heb gemeten met de scoop.

1 dezer dagen ga ik C807 vervangen en dan zal ik een update doen van het dan aanwezige scoopbeeld.

post-45009-0-86331600-1387836260_thumb.jpg

post-45009-0-51064000-1387836283_thumb.jpg

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus begrijp ik dat het scoopbeeld wat je nu geplaatst hebt gemeten is over Vin met C807 gewoon in positie? Wauw... dat betekent dat die condensator er dus bar slecht in slaagt de boel af te vlakken.

 

De meting is inderdaad gedaan op de plus lead van C807, wat tevens de Vin is voor het IC.

Het lijkt erger dan dat het is, je moet wel even naar de schaal kijken van de scoop (20mV AC).

Dus er staat dan wel een 'blok' op met een piek van ongeveer 70mV, dus 0,07 Volt.

 

Die blokvorm is dus het resultaat van de PWM functie van het IC.

 

Hier de plaatjes van C814 die rond eenzelfde circuit zit naast die van de C807.

Let op de schaal, C814 meting is gedaan met 10mV AC setting en komt uit op ongeveer 26mV AC.

 

Zal eens kijken of ik vandaag tijd vrij kan maken om de condensator te verwisselen en dan nog eens te meten voor het verschil.

post-45009-0-67328200-1387877536_thumb.jpg

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ok, omdat het spanningsverschil beperkt is zullen de stroomsterktes die de elco moet leveren op zicg beperkt zijn.

 

Maar als ik reken: Je scoop staat op 0,5 us per blokje, een periode is ongeveer 5 blokjes breed. Dus een blokgolf van grofweg 400 KHz. Dat is binnen de grenzen die de fabrikant aangeeft. Het is echter grofweg een blokgolf en geen sinuspatroon. Als je een fourier-analyse van een blokgolf doet dan krijg je een heel rijk patroon van boventonen. We praten waarschijnlijk over frequentiecomponenten van tientallen megahertzen. En dan begin ik te begrijpen waarom het mis gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...