Ga naar inhoud


Vu+Duo start niet op


marcel1962

Aanbevolen berichten


  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Weeg eerst voors en tegens af, hoe klein de kans ook, hoe simpel de ingreep ook is, er is altijd een kans dat je iets verkeerds doet. Dat moet je afwegen tegen het risico dat je apparaat in de toekomst dit probleem gaat geven.

 

Als je besluit preventief in te grijpen, dan inderdaad een keramische condensator plaatsen. Hoe groter hoe beter. Onze elektronicawebwinel in het oosten van het land heeft ze tot 1uF, wat prima is.

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal ook nooit een sinus worden, omdat de veroorzaker, de PWM binnenin het IC, een blokgolf afgeeft (zie plaatjes).

 

We raken wel een beetje off topic denk ik, maar meer info over hoe en wat is denk ik altijd leuk.

 

Een fout die men gewoon heeft gemaakt, door een 'alles in 1 IC' te gebruiken.

Men had beter kunnen kiezen voor een IC wat de PWM regelt en 2 losse power mosfets.

post-45009-0-23274000-1387879459_thumb.jpg

post-45009-0-59783200-1387879466_thumb.gif

post-45009-0-69431800-1387879480_thumb.gif

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

De logica zegt dat als er meer energie door de ingangslijn geleverd moet worden, dat de condensator meer werkt krijgt om deze stabiel te houden. Ik vraag mij af of de harde schijf op dezelfde voedingslijn zit. Zo ja, zou het wel/niet aansluiten van de harde schijf het patroon op de oscilloscoop moeten beïnvloeden. Dit is wellicht een goede test om nog meer kennis te verkrijgen: Invloed van de harde schijf op dit probleem is nooit aangetoond, maar het speelt van tijd tot tijd in discussies weer op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer ik naar de foto kijk lijkt er een smoorspoel in de voedingslijn te zitten, welke moet voorkomen dat die impulsen door de hele ontvanger gaan stralen.

Er zit dus wel degelijk een lijnfilter tussen de hoofdvoeding en de DC converter. Een keramische condensator parallel aan de Elco zal wel degelijk helpen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ceesv , die smoorspoel is een 'energie bron'.

Als je de theorie snapt achter het uitschakelen van een stroom door een spoel en wat dat voor effect heeft op de spanning over die spoel, dan begrijp je ook dat dit geen filter is.

 

Een gelijkstroom door een spoel wekt een magnetisch veld op.

Als we nu in een split second de stroom onderbreken, zal het aanwezige magnetische veld wegvallen.

En we weten dat in een spoel en veranderende magnetische velden spanning opwekt, hij wil zichzelf in stand houden.

 

Er is dus een 'bucket' aanwezig met energie zonder dat we stroom/energie meer toevoeren.

Doordat de piekspanning extreem hoog kan worden en de schakeling kunnen beschadigen, toppen we die vaak af met een zenerdiode (zie mijn laatste plaatje).

 

Kijk ook maar eens naar schema's met gelijkstroom relais die elektonisch worden aangestuurd, daar zie je ook vaak parallel aan de spoel een diode in sper ... het kortsluiten van die piekspanning als de spoel plots geen stroom meer krijgt bij uitschakelen.

 

Pfff een hoop theorie zo laat in de middag jongens  :crazy:

 

BTW, nog niet toegekomen aan de verwisseling .... kerst he .. dit nog even dat nog even.

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het principe van de spoel als energiebron is mij bekend, de tegen EMK van zelfinductie, maar dan zou de condensator niet op zijn plaats zijn.

Tot zover ik het op de foto kan zien is er in de voeding de smoorspoel opgenomen met daarachter de ingang van het IC, met daaraan parallel de elco.

 

Maar mijn kennis op dit gebied is ook maar van de vorige eeuw, en kan een beetje roestig zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi Vu+ Duo vrienden

 

deze chip AOZ1021ai   is bij mij door gebrand ik lees dat dit vaker voor komt

zijn hij ook  die meerdere  Sat4all vrienden die chip moesten bestellen bij leverancier maar een verplichte meerdere afname haden en nou met wat chipjes zitten die ze wel weg willen doen ik zoek er namelijk ook nog 1  ik zou je daar zeer dankbaar voor zijn

ps: is er ook een alternatief onder een andere chip naam code ? wat ook zou kunnen

 

het gaat om de AOZ1021ai spanningsregelaar van de VU+ DUO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Los kopen zal wel moeilijk worden dan moet je bij de importeur zijn denk ik (wie dat dan ook momenteel is?)

 

Waarschijnlijk is het dan economischer om een geheel nieuw toestel te kopen of 2e hands iets te scoren

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

De Duo is al wat jaartjes oud en (als je hem niet zelf kunt solderen) niet rendabel meer om te restaureren. Voor €11 kun je best een reparatiesetje laten aanrukken. Als iemand in je nabijheid dat voor een hobbyprijsje wil inbouwen dan is dat eigenlijk nog de enige optie. Als de VU+ Duo je jaren gediend heeft is de overstap naar een VU+ Solo SE V2 of VU+ Solo2 best het overwegen waard... Je hebt dan meteen een razendsnelle box met hetzelfde gebruikersgemak als je oude Duo....

 

Persoonlijk woon ik veels te ver om het voor je te kunnen doen....

 

Enige wat je reparateur nodig heeft:

- vaste hand

- soldeerbout met kleine punt

- wat soldeertin

- klein mesje/scalpel (om de pootjes van de oude AZ te snijden) of een klein kniptangetje..

- desoldeerpompje

 

En natuurlijk het reparatiesetje van die €11...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Duo is al wat jaartjes oud en (als je hem niet zelf kunt solderen) niet rendabel meer om te restaureren. Voor €11 kun je best een reparatiesetje laten aanrukken.

 

..

Niet rendabel durf ik toch wel te betwijfelen. Hoeveel jaar kun je nog genieten na de reparatie van je Vu+Duo?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...