Ga naar inhoud


Optimaliseren van DVB-T antennes om maximaal aantal zenders te kunnen ontvangen.


ericp

Aanbevolen berichten

Thanks guys, ik zal niet dit weekend maar pas het weekend erna kunnen experimenteren. Misschien eerst een setje muurbeugels kopen en een lange (2m) buis zodat ik een nieuwe constructie kan bevestigen tegen de zijgevel zodat de antennes hoger boven de nok kunnen uitsteken maar dat ik anderzijds ze ook kan laten zakken als ik er aan moet werken.

Misschien moet ik ook eens goed connectoren op mijn kabel monteren zodat ik na een storm weer de ladder op mag. 

Heeft iemand een tip hieromtrent?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  In de aansluitdoos van de Fuba zit vaak al een impedantie aanpassing naar 75Ohm,zorg er voor dat er géén haartjes van de gevlochten mantel van de Coax met de kern  contact maken.

Maak evt. een scherpe foto van de binnenzijde aansluitdoos van de Fuba,dan kan ik het zo zien of er een impedantie aanpassing in zit.

 

Dus ga ,als je geen ervaring   hebt ,ga da eerst wat oefenen ,zo dat je straks geen fouten maakt.

Kijk ook een naar YouTube coaxial connectoren.

.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De eerste testen zijn uitgevoerd en de resultaten zijn... matig bevredigend.

Eerst nieuwe muurbevestiging geïnstalleerd met een 2 meter lange antenne mast. Daarop de Konig UHF 51-KN geïnstalleerd  van mijn schoonbroer met een Johansson 7315 mastversterker (25DB). Heb de Philips actieve antenne er ook op geïnstalleerd.

De Konig is gericht op Goes en aangesloten op mijn TV. De Philips is naar Sint Pieters Leeuw gericht en aangesloten op mijn EyeTV.

De ontvangst via de Konig is perfect voor de Nederlandse zenders maar de Vlaamse worden met blokjes ontvangen. De Waalse worden niet ontvangen.

De ontvangst via de Philips is goed voor de Vlaamse en de Waalse zenders. De Nederlandse zenders worden er niet op ontvangen.

Straks ga ik nog wat verder experimenteren met de richting van de Konig. Het verbaast me toch dat ik meet de Konig gericht op Goes de Vlaamse zenders slecht ontvang.

Ik kom dus eigenlijk terug op mijn oorspronkelijke vraag. Kan je de signalen van de actieve antenne en de Konig samenvoegen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Konig ant. is zeer richting gevoelig ,van daar dat hij aan de achter en zij kant niet zo veel ontvangt.

Samen voegen gaat met een koppelfilter 2x uhf in,waarvan één ingang spanning voor de verst door moet laten,dit kan door middel van een smoor spoeltje,echter ervaring en kennis vereist.

Wat je evt ook nog kan proberen is de rasters aan de achterzijde van de Konig  ant.te demonteren, zo dat deze kant niet is afgeschermd richting zender.

Een raster ant,heeft een grotere ingangs hoek en is minder richtig gevoelig,er zijn ook special dvbt buiten ant.die rondom gevoelig zijn,echter de versterking is dan wel minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je evt kan proberen is de rasters van de Konig ant.te demonteren ,zo dat hij aan de achterkant wat meer ontvangt,.

Het is eigenlijk niet zo verwonderlijk,daar deze Konig ant. zeer richtig gevoelig is,maar dat hij evt door deze aanpassing,ook aan de achterzijde wat meer ontvangt.

Vroeger in de analoge tijd was dit natuurlijk niet de bedoeling dit ivm schaduwen ed,echter met de komst van de digitale uitzendingen,is dit vaak alleen maar gunstig ,daar de reflectie van het tv signaal niet tenkoste gaat van de beeld kwaliteit.

Samen kopelen van ant.kan ,maar dan heb je wel een koppelfilter nodig,2x uhf input ,en meteen active ant moet hij ook nog spanning doorlaten aan 1 kant.

Of deze vandaag de dag nog gemaakt worden ?? 

 

OOps een foutje, dubbel?

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermits ik de Konig antenne moet terug geven heb ik de Metronic antenne zonder de achtervleugels gemonteerd en de actieve antenne eronder richting SPL en nu heb ik via beide antennes de 3 zendersgroepen.

Kwaliteit is voor de drie zendersgroepen 100% en de kwaliteit is voor de Vlaamse en Nederlandse zenders +/-60% en voor de Waalse  43%. 

De antenne is verticaal gemonteerd. SPL zend wel verticaal uit !Enkel Wavre zend horizontaal uit.

file:///Users/Eric/Desktop/Zendmasten.png
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik er ook moet bij vermelden is dat ik ook een splitter had gekocht om het signaal van de antenne te verdelen over de twee ontvangers, Ant Amp2 van HQ. Blijkbaar is dit ook een TV versterker (met 2 uitgangen).

Bovenvermelde cijfers mbt de  kwaliteit van de ontvangst waren gemeten met deze versterker aangesloten.  Uit nieuwsgierigheid  heb ik die versterker weggenomen en de kwaliteit zonder deze versterker viel met de helft terug nl. tussen de 20 en de 30 % !

Voor mij is het wel allemaal niet duidelijk wat de ene versterker bovenaan aan de antenne doet en wat de versterker aan de ontvanger doet !?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderaan heb je de voeding+ verdeler voor 2 TV's ,boven in de mast bij de ant. heb je de eigenlijke versterker zitten die doet het zware werk,om een (zwak)signal weer flink op te peppen  zo dat je receiver er weer een mooi plaatje van kan maken ,zonder blokken <uitval>.echter zonder de voeding werkt de versterker niet die bij de ant zit,en valt het signal terug naar ca 20%

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wind heeft gisteren voor een extra test gezorgd. De antenne is zowat 90° gedraaid en is nu gericht op +/- Schoten. Gevolg Vlaamse en Nederlandse zenders worden nog altijd perfect ontvangen, de Waalse zenders worden met veel blokjes ontvangen.

Dus zo gericht moet de Yagi niet zijn, zou ik denken...

En ondertussen heb ik op de aktieve antenne (Philips) nog altijd perfecte ontvangst.  Dus zo slecht ontvangen die spullen blijkbaar niet !

Vervelende is dat ik dit  alles niet op een objectieve manier kan meten., toch niet op mijn TV.

Morgen zal ik toch maar weer eens op mijn ladder kruipen (I hate it !) de antenne weer goed richten en de 2 reflectoren er terug op monteren en dan de antenne fixeren zodat ze bij de eerste beste storm weer niet uit de richting draait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Ik heb sinds verschillende jaren een König dvb-t buiten antenne , sinds enkele weken kan ik geen Vlaamse zenders meer ontvangen, in de plaats krijg ik wel Franstalige zenders.

Wij wonen in regio Herselt.

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn

 

Alvast bedankt voor de reactie

Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...