Ga naar inhoud


Triax 88 met 4 stuks LNB


Aad7506

Aanbevolen berichten


het schoren van de triax 88 cm  met de vier dual koppen heb ik op my to do list gezet na het lezen van dit forum item.

inplaats van aluminium ga ik koper gebruiken.

Ben al op het dak geweest om te kijken hoe en wat.

op de foto zag ik dat de bevestiging van de schoor  op de schotel op ongeveer 25% vanaf de onderkant bevestigd is.

Is dit met een reden? als ik de schoor hoger zou plaatsen beinvloed dit dan het signaal?.

 

moet de boel toch een keer fijn tunen want nu heb ik regelmatig uitval.

in iedergeval bedank voor het delen van je info hoe je het opgelost heb.

aangepast door jomarini
Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe ga je dat koper dan bewerken?

op ten duur word dat helemaal groen met vieze aanslag of je moet een dikke laag vernis erop doen

waarom geen aluminum stangetjes dat is  veel beter en roest nooit en het is nog een stuk lichter als koper

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

koper had ik nog liggen, doe er een lik aldi metaal verf op.

Schotel zit op een plat dak gemonteerd , op die hoogte zie je het niet.

wel ga ik rvs m5 boutjes ext gebruiken. En ook de popnagels van de schotel vervangen door rvs boutjes.

Maar zou antwoord willen hebben of als ik de schoren hoger zet als 25 % vanaf de onderkant van de schotel of dit negatieve invloed heeft op het signaal van de lnb's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hoe zat dat ook alweer met potentiaal verschillen en corrosie wanneer je verschillende metalen met elkaar in contact brengt zoals koper, rvs en staal of aluminium?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Allen,

 

Wie kan mij helpen? Ik heb problemen met afstellen/afstemmen van de schotel/lnb's.

Ik heb een Triax 78 cm schotel, Triax multifeed houder, 4x ALPS LNB koppen.

Deze zijn bestemd voor Hotbird 13,0 - Astra 19,2 - Astra 23,5 - Astra 28,2.

Ik woon in het Zuidwesten van Nederland (Middelburg).

De schotel is al opgehangen richting het Zuiden met een hoek tussen 27 en 30 graden (hoe kritisch is dit?)

Op dit moment krijg ik alleen signaal binnen van Astra 19,2 van 60%

 

Wat doe ik fout?  Ik heb verschillende forums gelezen en Ik ben al twee dagen bezig zonder succes.

 

Mvg,

TMB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.sat4all.com/forums/topic/267237-triax-78-met-multiblock-4-lnbs-plaatsenduidelijke-uitleg-met-fotos/

 

Daar is dit draadje uitermate geschikt voor.

 

Zelf monteer ik eerst de lnb's allemaal op de rail en sluit de kabels aan voordat ik de rail op de arm zet van de schotel. Lees maar door wat er allemaal staat. Succes alvast.

 

Let goed op het aansluiten van je vier kabels naar de diseqc en je instellingen in de schotelontvanger. 

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Mr-TMB

Welkom op dit forum.

Ik heb het volgende voor je uitgerekend.
Een Triax 78 in Middelburg stel je de schotel als volgt af:

 

Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Plaats de lnb-houder met lnb voor de Astra 19,2 op 3mm van de arm.
Stel de ALPS-lnb's op de volgende afstanden van elkaar:
tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 67mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 45mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is 48mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje.

 

Zet de rail 11,3 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird-lnb moet 31mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 7 graden
Astra 19,2 op 5 graden
Astra 23,5 op 8 graden
Astra 28,2 op 11 graden
d.w.z. als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal.

 

Stel de elevatie van de schotel in op 29 graden om de Astra 23,5 te vinden.
Stel nu door de draairichting (Azimuth) in te stellen en de elevatie bij te stellen de schotel in zodat je maximale signaalkwaliteit hebt op de Astra 23,5.
Doe dit met de uiterste zorg. Dan staan de andere lnb's ook goed.
Nu kun je nog kijken of je met het iets verdraaien van de lnb's (skew) of je nog een iets betere ontvangst krijgt.
 

post-60869-0-59789800-1408467221_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Beste Mr-TMB

 

Welkom op dit forum.

 

Ik heb het volgende voor je uitgerekend.

Een Triax 78 in Middelburg stel je de schotel als volgt af:

 

Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.

Plaats de lnb-houder met lnb voor de Astra 19,2 op 3mm van de arm.

Stel de ALPS-lnb's op de volgende afstanden van elkaar:

tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 67mm

tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 45mm

tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is 48mm

d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje.

 

Zet de rail 11,3 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird-lnb moet 31mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:

Hotbird 13 op 7 graden

Astra 19,2 op 5 graden

Astra 23,5 op 8 graden

Astra 28,2 op 11 graden

d.w.z. als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal.

 

Stel de elevatie van de schotel in op 29 graden om de Astra 23,5 te vinden.

Stel nu door de draairichting (Azimuth) in te stellen en de elevatie bij te stellen de schotel in zodat je maximale signaalkwaliteit hebt op de Astra 23,5.

Doe dit met de uiterste zorg. Dan staan de andere lnb's ook goed.

Nu kun je nog kijken of je met het iets verdraaien van de lnb's (skew) of je nog een iets betere ontvangst krijgt.

 

 

Beste Sprietje,

 

Help!  Ik heb afgelopen weekend een triax 88 met 4 LNB’s inverto black ultra twin en 2 spaun 411.  Zonder veel verstand van jouw berekeningen  is het me gelukt om HB A1 A2 A3 te ontvangen ECHTER ben ik niet tevreden over de kwaliteit van het signaal. Ook een paar kanalen  van HB en A2 vallen weg.

De kwaliteit van het signaal bijvoorbeeld op A3 en A1 is gemiddeld 70% en HB 65% (met moeite bij finetunen).

Na het lezen van  jouw reactie (op de vraag van Mr-TMB) kom ik echter dat de rail moet schuin geplaatst  worden wat ik niet gedaan heb.  De rail heb ik horizontaal staan !!! en misschien verklaart dit  de slecht ontvangstkwaliteit van HB!.

Mijn vragen eigenlijk zijn

1-    Hoe veel graden moet ik de rail schuin zetten?

2-    Wat moet de Skew zijn ? Hoe meet ik die eigenlijk? Is het een kwestie van finetunen?.

3-    Graag als het kan nog de afstanden tussen LNB’s want volgens me als ik de rail schuin zet dan moet ik de 4 LNB’s opnieuw afstellen ?

4-    En wat is je advies : beginnen met afstellen van A3 of A1 ?

Locatie: Almere buiten

 

Alvast bedankt,

Amali

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Amali

Ik heb het voor je uitgerekend voor Almere:
Stel de elevatie van de schotel in op 28,5 graden om straks de satelliet te kunnen vinden.
Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Monteer de lnb's zo in de houder, dat de kop 6mm vrij staat van de lnb-klem.
Monteer de houder met lnb van de Astra 19,2 op 3mm van de arm af.
Monteer de lnb van de Astra 23,5 tegen de kop van de Astra 19,2
Monteer de kop van de Astra 28,2 tegen de kop van de Astra 23,5.
Monteer de kop van de Hotbird op 77mm afstand van de Astra 19,2, d.w.z. aan de voorzijde gemeten van kuiltje tot kuiltje.

Zet de rail 10 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 33,5mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 28,2 op 10 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal waterpas als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Stel nu heel precies de schotel af op de Astra 23,5 op maximale signaalkwaliteit, niet op de Astra 19,2 want die lnb staat er 3,6mm naast. Hoe preciezer je de schotel op de Astra 23,5 afstelt, des te beter wordt ook de ontvangst van de andere satellieten.

Als de schotel optimaal staat afgesteld, kun je proberen om nog beter signaal te krijgen door de skew van de lnb's nog iets te verdraaien.
 

post-60869-0-13641200-1411458201_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...