Ga naar inhoud


Triax 88 met 4 stuks LNB


Aad7506

Aanbevolen berichten

  • 4 weken later...

Ik heb nu al dik 10 jaar een rotor gehad (zowel in NL als hier in de UK) maar ik ga naar Nieuw-Zeeland verhuizen.

Om m'n Europese satellietbehoeftes niet te vergeten ben ik van plan bij m'n ouders in Nederland een 4-LNB opstelling neerzetten voor HB/A1/A2/A3 op m'n huidige Triax-88 die ik toch niet mee mag nemen vanwege de strenge regelgeving wbt roest op verhuisgoederen. Ik ga een Dreambox neerzetten die ik op afstand via internet kan programmeren om opnames te maken op de harde schijf en tevens een IP-encoder oplossing neerzetten zodat ik aldaar live TV kan streamen naar een HTPC/laptop/mobiel.

 

Voordat het zover is wil ik eerst de Triax-88 hier in Engeland van z'n rotor ontdoen en er een permanente 4-LNB rail op zetten.

Ik heb al een 4-in-1 Diseqc block omdat ik momenteel naast de rotor ook een Sky dish gebruik voor Astra 2. Die zat al op het dak namelijk.

 

Ik heb de rail op Amazon gevonden

http://***geen-reclame***.co.uk/Triax-Mulitblock-Multi-Lnb-Holder/dp/B008GAUWJA/

 

Momenteel heb ik een Inverto Black LNB (super tevreden ermee)

Daar wil ik er nog 3 van bijkopen en vervolgens het geheel hier in Basingstoke, Hampshire monteren.

 

Als het allemaal goed werkt en de verhuizing realiteit wordt ben ik van plan de schotel & aanverwanten naar Nederland te transporteren en daar opnieuw in te stellen

 

Ik zou de hulp van Sprietje betreffende de precieze afstanden en posities heel erg kunnen waarderen :)

Enig ander commentaar is ook welkom

aangepast door Martijn81

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Martijn

Je hebt grootse plannen. De afstelling die ik voor je heb uitgerekend voor de streek Hampshire (ik heb Winchester genomen) zijn anders dan die voor Nederland en je zult straks de lnb's en rail in Nederland dus anders in moeten stellen.
Omdat Hampshire een stuk westelijker ligt dan Nederland, zit je schuiner onder de satellieten. Het nadeel daarvan is dat de afstanden van de lnb's kleiner worden en dat er meer gesmokkeld moet gaan worden. Niet alleen voor de afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 maar ook voor de afstand tussen de Astra 23,5 en 28,2. Dit zal voor de Astra 19,2 en iets mindere ontvangst betekenen dan dat de schotel in Nederland had gestaan. Maar als je hem als volgt afstelt, zal het toch prima lukken:

Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Zet de rail 15 graden schuin, d.w.z. de oostkant lager dan de westkant.
Plaats de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de arm.
Plaats de lnb-houder van de Astra 23,5 zodat de koppen van de lnb's tegen elkaar staan.
Plaats de lnb-houder van de Astra 28,2 zodat de kop tegen de kop van de Astra 23,5 staat.
Plaats de lnb-houder van de Hotbird op 74mm afstand van de Astra 19,2-lnb, d.w.z. aan de voorzijde gemeten van kuiltje tot kuiltje.
Stel de rail nu 14,7 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 48mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.
Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 11 graden
Astra 19,2 op 9 graden
Astra 23,5 op 12 graden
Astra 28,2 op 15 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.
Richt nu de schotel uit op de Astra 23,5, niet op de Astra 19,2 want die staat er 5mm naast.
Je moet nu de drie andere satellieten ook optimaal ontvangen. Let er op dat je de schotel echt optimaal op de Astra 23,5 afstelt want anders wordt de ontvangst van de overige satellieten ook minder.
Controleer of je met het iets verdraaien van de skew van de lnb's nog een iets betere ontvangst kunt krijgen.
 

post-60869-0-24450700-1413907097_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, allereerst hartelijk bedankt voor je uitvoerige analyse.

 

Ik heb nog een paar vragen:

- Winchester is hier zo'n 30km vandaan, dat maakt qua uitvoering van de waarden niet of nauwelijks uit?

- Hoe krijg je de rail op die genoemde 15 graden? Als je de schroef in de bovenste groef bent is dat voldoende om hem 15 graden te draaien, en zo ja, hoe zet je hem dan vast?

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die 30km afstand maakt niets uit.
Jij moet je rail niet zo plaatsen dat het gat in de bovenste groef zit. Dan kan de rail niet schuiner dan 7 graden. Dat schreef ik in bericht 48 al.
Gewoon een nieuw gaatje boren van 2.5mm in het plastic precies bij de onderste groef.
 

post-60869-0-92719800-1413912105_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hi Sprietje,

 

Na veel lezen heb ik besloten ook een Triax 88 schotel aanteschaffen.

Wil de Alps lnb 4x gebruiken (welke type moet ik hebben)

En welke Switch?

Woon in Den haag zou graag ook zo voorbeeld willen hoe je het moet afstellen.

Hoe moeten de instellingen op je satbox a/b/c/d?

Neem aan dat je bevestigingspaal waterpas moet staan.

bedankt

pinnoes

aangepast door pinnoes

VU+ solo 4K/  atmolight

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wil je de smalle ALPS-lnb's gaan gebruiken?

Waarom niet bijv. de Inverto Black Ultra?

Hoeveel aansluitingen wil je hebben?

 

Hi Sprietje,

 

omdat ik op deze forum handleiding gelezen had en deze ook alps gebruikt had (dus weet niet of ik de moet gebruiken)

maar als de Inverto black ultra beter is dan koop ik dat

4 sats 19/23/28/13

bedankt

pinnoes

 

wat een snelle reaktie sprietje :-)

VU+ solo 4K/  atmolight

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja pinnoes, maar dat is voor een kleinere schotel, een Triax 78. Daar moet je wel smalle lnb's gebruiken. Een Inverto Black Ultra Single is geen probleem. Ik zal het voor je uitrekenen.

 

hi sprietje,

kan je aangeven welke switch, zodat ik in het weekend dak op kan gaan

 

dit wil ik gaan bestellen gratis verzendkosten

 

bedankt

pinnoes

aangepast door pinnoes

VU+ solo 4K/  atmolight

Link naar reactie
Delen op andere sites

hi sprietje,

kan je aangeven welke switch, zodat ik in het weekend dak op kan gaan

EMP-Centauri S4/1PCN-W1 DiSEqC switch is deze switch OK

dit wil ik gaan bestellen gratis verzendkosten

 

bedankt

pinnoes

aangepast door pinnoes

VU+ solo 4K/  atmolight

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor een Triax 88 in Den Haag:

Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Monteer de lnb's zodanig in de lnb-klemmen dat de koppen 5-6mm voor de klem staan.
Plaats de houder van de Astra 19,2 oost 3mm van de lnb-arm af.
Monteer de houder van de Astra 23,5 zodat de kop van de 23,5 tegen de kop van de 19,2 staat.
Monteer de houder van de Astra 28,2 zodat de kop tegen de kop van de 23,5 staat.
Monteer de houder van de Hotbird zodat de kop 76,5mm van de Astra 19,2-kop staat, d.w.z. aan de voorzijde gemeten van kuiltje tot kuiltje.
Zet de rail 10,7 graden schuin, d.w.z. de kop van de Astra 28,2 oost, 36mm hoger staat dan de kop van de Hotbird. Meet dit met een waterpas en een rolmaat. Borg de rail met een extra borgschroefje zodat de schuinte niet kan vergaan.
Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 7 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 28,2 op 10 graden
d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Stel de elevatie van de schotel in op 28,6 graden om de Astra 23,5 te vinden. Richt de schotel uit zodat je maximale signaalkwaliteit hebt op de Astra 23,5, niet op de Astra 19,2 want die staat er 3,5mm naast. De zuiverheid waarmee je de schotel op de Astra 23,5 afstelt, bepaald tevens hoe goed je de overige satellieten ontvangt.
Controleer als laatste of je met het nog iets verdraaien van de lnb's (de skew) een nog betere signaalkwaliteit kunt bereiken.

Als diseqc-switch moet je een 4/1 switch gebruiken die je het beste aan kunt sluiten in de volgorde:
Astra 19,2 op 1
Astra 23,5 op 2
Astra 28,2 op 3
Hotbird op 4
Je instellingen in het menu in dezelfde volgorde instellen.

Ik zou gaan voor een Spaun 411 WSG. Die koop je al voor €18,-
Een Inverto Black Ultra single koop je voor al voor €8,99.
Een Triax 88 koop je al voor €34,99.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...