Ga naar inhoud


Triax 88 met 4 stuks LNB


Aad7506

Aanbevolen berichten

Sprietje bedankt voor deze berekening.

 

Ik heb mijn schotel afgesteld met een schwaiger Sat Finder.

Ik heb op A1 en A3 een snr van 90 procent en een AGC van 98 procent.

A2 en hotbird een stuk minder ongeveer 70 procent.

Wat ik gedaan heb is eigenlijk natte vinger werk.

Ik denk dan ook als ik jou berekeningen (maten) toepas het veel beter kan voor A2 en hotbird.

Heb een vrij uitzicht naar het zuiden

 

M.v.g Ruthmu.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben Sprietje wel niet maar kan je het antwoord ook geven of beter gezegd niet geven.

Iedere ontvanger zal een andere waarde aangeven omdat de consumer ontvanger geen ge-ijkt meet instrument is.

 

De meeteenheid SNR (=Signal to Noise Ratio) of te wel signaal ruis verhouding heeft te maken met de ontvangst sterkte en is ingeburgerd in de consumer satelliet ontvangst. Toch kun je bij een hoge signaalsterkte ook met een hoge ruis te maken hebben afhankelijk van de versterking van de LNC.

Ontvangststerkte zou in μV  uitgedrukt moeten worden dan weet je precies of een transponder "sterk" is of niet.

Radio amateurs doen dit ook zo en gebruiken boven 30 mHz een S-meter van 1-9 op aanbeveling van de IARU waarbij de S9 waarde overeenkomt met 5 μV over 50 ohm. Dat is -93 dBm in sterkte. Ieder S punt komt overeen met een stijging van 6 dBm. Dan meet je de gehele transponder onafhankelijk van hoe die gemoduleerd wordt.

Nu wordt in de satellieten techniek doorgaans 75 ohm impedantie gebruikt maar ook wel 50 ohm voor professionele toepassingen.

Maar waar het op neer komt is dat iedere fabrikant van satellieten ontvangers er maar een soepje van kookt en de SNR een relatieve waarde is en bij iedere satellieten ontvanger weer anders.

Samengevat: je vraag is moeilijk te beantwoorden.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Samengevat: je vraag is moeilijk te beantwoorden.

 

Inderdaad, vergelijken is lastig, je kan hooguit een indikatie geven. Hier bekijk ik het met een Android app voor Dreambox en zie waardes rond de 87 tot 92 % en tussen de 14 en 16 dB. Daaronder nog een leuk balkje met rood, oranje, groen en alles wat er tussen zit. De waardes zijn bij droog weer. Gaat hier dus ook om een 88 cm Triax met een duo LNB.

 

Voor mij de enige betrouwbare meting is: afwachten op een echt flinke stortbui en kijken wat er gebeurd ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is precies zoals Drs. IJzerbout schrijft. Elke ontvanger geeft zo zijn eigen waardes aan maar er is natuurlijk wel een onderlinge verhouding van de signalen.
Je schreef dat je je schotel met een Schweiger Sat Finder hebt afgesteld.
Je geeft voor de A1 en A3 beide een snr op van 90%.
Dat heb ik nog niet meegemaakt. De A3 is altijd minder dan de A1.
Voor de Hotbird geef je 70% op. Ik denk dat dat geen slechte waarde is op een multirail. Natuurlijk maakt het wel uit op welke transponder je meet.
Als ik zo een verhouding mag geven zou ik zeggen de zender BVN op de Hotbird heeft ongeveer 75% signaalkwaliteit van de zender Ned.1 SD op de Astra 1.
De Astra 28,2 moet veel meer geven, bijna gelijk met de Astra 19,2.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zender voor de Astra 28,2? Ik zou het niet zo snel weten maar ik zou dan kiezen voor een zender op de spotbeam met een DVB-S2, 8PSK modulatie dus bijv. BBC Four op 11023H, DVB-S2, 8PSK, 23.000, Fec 2/3.
Bedenk wel dat de skew van de Eutelsat 28A een stuk groter is dan die van de Astra 28,2.
De skew voor Eutelsat 28A is 16,7 graden
De skew voor de Astra 28,2 is 9,0 graden.
Misschien een beetje aan de skew van de Eutelsat toegeven maar niet te veel want de Eutelsat heeft alleen maar DVB-S, QPSK en de Astra 28,2 heeft ook DVB-S2, 8PSK en die is gevoeliger voor een verkeerde skew.
Zelf zou ik denken aan een skew van 11 graden.

Wat betreft de signaalkwaliteit voor de Hotbird.
Ik zei ik 75% van de signaalkwaliteit van de Astra 19,2 maar dat is in Spanje waar de Hotbird zwakker is. Voor Nederland moet je denk ik ongeveer op 80% zitten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit de diseqc-switch aan in de volgorde:

Astra 19,2 op 1

Astra 23,5 op 2

Astra 28,5 op 3

Hotbird 13 op 4

en stel je ontvanger in dezelfde volgorde in.

 

 

 

 

Is deze volgorde belangrijk qua diseqc aansluiting? 

Kan toch ook onderstaand zijn

 

Hotbird 13 op 1

Astra 19,2 op 2

Astra 23,5 op 3

Astra 28,5 op 4

 

Groet,

Ron

1x VU+ Solo 4K, 1x XTrend ET8000, 1x CT ET9000 Open PLI 4.0 - Max Plus 2100S - Max Digital 220S - Skystar II - Triax 88 Multirail 13 - 19,2 - 23,5 - 28,2 oost, 4x Alps quad LNB, Triax  88 cm schotel - 1x Moteck 2100s Rotor - Cas Interface 3 - 2x Diablo Cam Light

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt er van af welke ontvanger dat je hebt. Veel CanalDigitaal ontvangers kunnen met je laatstgenoemde volgorde niet overweg.
Misschien heb je een ontvanger waar het geen probleem is de volgorde anders in te stellen maar stel dat je op een gegeven moment problemen hebt met de ontvangst, dan kun je met een CanalDigitaal ontvanger die je even mag lenen wel kijken waar het probleem ligt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met andere woorden, bepaalde ontvangers zijn af fabriek geprogrammeerd en lezen de fastscan zenderlijst in op die satelliet welke op diseqc 1 aangesloten is.

Wanneer dat de Hotbird is zal er geen zenderlijst gevonden worden en blijft je scherm donker.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-73703-0-62253400-1419368106_thumb.jpgHallo Sprietje, ik heb je instellingen toegepast en met prima resultaat!

Schotel op Astra 23.5 uitgericht en op alle 4 eigenlijk 5 satellieten gelijk goed beeld.

Signaalsterkte tussen 78 en 91 afhankelijk van satelliet, kwaliteit schommelt tussen 60 en 90%.

Indien het weer het toelaat ga ik nog wat fijn tunen met een Satlink WS-6933, ik verwacht nog zeker kwaliteitswinst te halen met de skew-afstellingen, bij de elevatie en azimuth instellingen valt niets meer te winnen.

De aluminium schoren hier op het forum genoemd heb ik ook maar toegepast, maakt het geheel wat storm zekerder.

Laat nog wel weten of ontvangstkwaliteit beter wordt na fijn tunen.

 

Mvg. Dutchy

 

Triax 88,

4X Inverto Black Ultra Single,

SAB Diseqc 4/1 switch

Koka 799 coax

SAB Titan III HD Combo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

post-73703-0-62253400-1419368106_thumb.jpg

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje en ceesv bedankt voor de antwoorden.

 

Gr,

Ron

1x VU+ Solo 4K, 1x XTrend ET8000, 1x CT ET9000 Open PLI 4.0 - Max Plus 2100S - Max Digital 220S - Skystar II - Triax 88 Multirail 13 - 19,2 - 23,5 - 28,2 oost, 4x Alps quad LNB, Triax  88 cm schotel - 1x Moteck 2100s Rotor - Cas Interface 3 - 2x Diablo Cam Light

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...