Ga naar inhoud


Wat is het maximale aantal DB's?


anelka

Aanbevolen berichten

Op een Gibertinni 100cm hoort eigenlijk een Gibertini multifeed houder. In dit geval voor 4 lnb's. Ik heb deze set getest afgelopen zomer en kreeg op alle Astra satellieten ruim 17dB signaal. Op HB rond de 15dB. Het is inderdaad zo dat (te) goede lnb's kunnen oversturen, maar daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.

 

Over de smalle lnb's is al veel gezegd en geschreven. Ik gebruik autowas zodat de druppels eraf vallen, maar dat is in de meeste gevallen moeilijk te herhalen.

 

Goede LNC´s oversturen niet. Slechte wel.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Leg dat eens uit.

LNB's regelen niets, dus  elke LNB die 60-70 dB versterking geeft en met een flinke wok op een 'volle' satelliet (A1,A2) wordt gericht gaat geheid de tuner oversturen. Eigenlijk zou je de versterking op de LNB moeten kunnen regelen.

 

Ik heb 4 inverto black ultra single en 1 twin versie en ze oversturen allemaal, maar de singles het meest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedkope LNC´s geven zo veel mogelijk versterking op de L-band uitgang. Dit doet de fabrikant om de leek te doen geloven wat een enorme versterking het ding geeft. Vergelijk het met het verhogen van de druk op de waterleiding. De waterkwaliteit wordt er niet beter van.

Het is altijd indrulkwekkend om te zien wat een enrome Signal Strength de ontvanger aangeeft terwijl dit weinig te maken heeft met de uiteindelijke ruisvrije ontvangst van een transponder met minimale BER.

 

Wij gebruiken schotels van 3 mtr. en meer om een betrouwbare ontvangst te hebben bij transponders met een vergelijkbare veldsterkte van Hotbird zonder enige demping op professionele LNC´s van Swedish met externe ref. van 10 MHz. Van oversturing is geen sprake.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@HansVUS2: ik gebruik een regelbare verzwakker op elke tuner. Het werkt goed, maar eigenlijk zou een regelbare verzwakker per LNB beter zijn of LNB's  met regelbare versterking, maar bij mijn weten bestaan die niet.

 

Professionele switches voor GSO installaties zijn ook voorzien van een regelbare verzwakker op elke ingang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De lnc is ontworpen voor dvb, waarbij er van een bepaalde schotel grootte uitgegaan wordt.

Hierdoor liggen de signaal waarden binnen bepaalde ontwerp grenzen.

 

De remmen van een lelijk eend zijn ook niet ontworpen voor een 3 liter 6 cylinder bi-turbo diesel motor.

(Alhoewel ik in Frankrijk recent zo een exemplaar tegen kwam op de Autoroute.)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet zo Cees. Dat kun je niet zo vergelijken.

Het zal een LNC worst zijn of ie voor dvb, analoog, data, IP ontworpen, etc is.

 

Voor Astra, Hotbird etc. is een 60 cm schotel aan de onderste magere kant. Ga je in plaats daarvan een schotel van 1 mtr of nog groter gebruiken, dan zal een goede LNC daar echt niet van oversturen. Trouwens...hoe maakt zich dat bemerkbaar? :grin:

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Normaal gesproken zou oversturing zich uitten in kruismodulatie, uit het analoge tijdperk een bekend fenomeen.

Maar hoe dat er uit gaat zien bij digitale transmissie?

 

Voor wat betreft de ontwerp criteria van de gehele keten, binnen een satelliet positie, bijvoorbeeld astra 1, zal het zendvermogen afgestemd zijn op de door de industrie gedefinieerde schotel grootte, zodat het ontvangen signaal bij een gegeven schotel grootte een goede ontvangst garandeert in het geplande verzorgingsgebied.

Het gebruiken van een extreem grotere schotel met bijbehorend signaal zal dan buiten de systeemparameters komen te liggen, waarna het de vraag is of de LNC ontwerper daarvoor maatregelen heeft getroffen..

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maximale vermogen en de resulterende veldsterkte die een satelliet uitstraald is door het WARC vastgelegd en heeft te maken met niet storen van andere draadloze services in het zend (doel) gebied zoals terrestrische straalzenderverbindingen. Daarom worden er in bijvoorbeeld Amerika en andere kontinenten ook andere frequenties gebruikt in o.a. de Ku band. Bij het verhogen van de veldsterkte zouden juist de kleinere schotels problemen geven in verband met de minimum afstand tussen de onderlinge satellieten. Vroeger was dit 3°, nu is dit in onderlinge samenwerking en frequentie afspraken met de satellieten-providers nog geringerer.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maximale vermogen en de resulterende veldsterkte die een satelliet uitstraald is door het WARC vastgelegd en heeft te maken met niet storen van andere draadloze services in het zend (doel) gebied zoals terrestrische straalzenderverbindingen. Daarom worden er in bijvoorbeeld Amerika en andere kontinenten ook andere frequenties gebruikt in o.a. de Ku band. Bij het verhogen van de veldsterkte zouden juist de kleinere schotels problemen geven in verband met de minimum afstand tussen de onderlinge satellieten. Vroeger was dit 3°, nu is dit in onderlinge samenwerking en frequentie afspraken met de satellieten-providers nog geringerer.

 

Kleine correctie: niet WARC maar ITU: International Telecommunication Union.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

In bepaalde types ontvangers heb je inderdaad soms een RF AGC en een MF AGC. Dat hangt helemaal van het type ontvanger en ontwerp af. In commerciele/consumer ontvangers eigenlijk nooit en in communicatie-ontvangers doorgaans wel.

Ga je nog verder terug naar het buizen tijdperk dan had je ook wel eens een AGC op de ingangs en/of meng kring maar dit ging vaak ten koste van de frequentie-stabiliteit, vooral op de kortegolf vanwege de invloed van de AGC op de mengbuiscapaciteiten. Bij halfgeleiders in mindere mate.

 

Bij de moderne satellieten ontvangsttechniek is een AGC in de LNC niet mogelijk omdat de LNC geen pré-selectie heeft. Hij ontvangt een bepaald stuk van bijvoorbeeld de Ku band en daar zitten een hele reeks van transponders in. Dat kan een mix van zeer sterke maar ook zwakke transponders zijn. Omdat de uiteindelijke afstemming in de ontvanger gebeurd en niet in de LNC, hoe wil je dan een AGC laten werken op de LNC? Dit kan domweg niet.

De LNC heeft namelijk een vaste oscillator en geen afstembare pré-selectie.

 

Dus ik zou het niet in mijn hoofd halen om een verzwakker te gaan inzetten bij de LNC die de sterke transponders dempt en de zwakke transponders evenredig veel. Dat is pure onzin.

Een LNC moet gewoon voldoende headroom hebben om tergelijkertijd met sterke en zwakke transponders om te kunnen gaan. Ik gebruik dan ook geen pret-LNC´s uit de grabbelbak van 5 €uro per stuk waarop 0,1 dB staat.

 

Nogmaals mijn vraag: hoe maakt oversturing zich bemerkbaar bij ontvangst van digitale transponders? Ik heb het nog nooit meegemaakt. Ook niet bij draaibare schotels met grote diameter.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvulling:

 

Wat wel kan en gedaan wordt in de professionele satellieten ontvangstechniek is het extern locken van de LOF in de LNC aan een referentie van zeer hoge nauwkeurigheid. Meestal is die 10 MHz en wordt extern toegevoerd. LOF drift is daardoor uitgesloten en de LNC krijgt dan een extreem hoge phase stabiliteit wat vooral belangrijk is bij SCPC ontvangst met lage Symbol Rate.

 

Een goed voorbeeld van een satelliet met een mix van sterke en zwakke transponders, zowel SCPC en MCPC is Turksat op 42° oost.

Ik zou die verschillende transponders toch wel graag allemaal willen ontvangen, zonder mijn hersens te moeten vermoeien of al dan niet verzwakt moet worden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@HansVUS2: ik gebruik een regelbare verzwakker op elke tuner. Het werkt goed, maar eigenlijk zou een regelbare verzwakker per LNB beter zijn of LNB's  met regelbare versterking, maar bij mijn weten bestaan die niet.

 

Professionele switches voor GSO installaties zijn ook voorzien van een regelbare verzwakker op elke ingang.

 

Op welke ingang? Waarvan?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...